Mazda

Mazda – japońska firma motoryzacyjna z siedzibą w Hiroszimie. Istnieje od prawie 100 lat. Zaczęła od produkcji narzędzi, a w trakcie II wojny światowej przetrwała wybuch bomby atomowej. Później zadebiutowała także z samochodami, z których słynie do dziś produkując ponad 1,5 mln pojazdów rocznie. Od 2008 roku działa także w Polsce.

Obraz

Mazda – historia powstania

Mazda istnieje dzięki człowiekowi o nazwisku Jujiro Matsuda. To również od jego nazwiska pochodzi nazwa marki. Był bogatym japońskim przedsiębiorcą i od zawsze interesowała go mechanika. W 1921 roku poproszono go o przejęcie funkcji głównego menedżera w firmie Toyo Cork Kogyo, która do tej pory zajmowała się produkcją korków (takich jak te, które znajdziemy w butelkach). Matsuda zdecydował, że uratuje firmę przed bankructwem i zupełnie zmieni branżę, w której ta działa.

Toyo Kogyo, bo tak od teraz firma się nazywała, zaczęła produkować narzędzia. Przez następne 10 lat pod nadzorem Matsudy osiągnęła spory sukces, jednak tu ambicje mężczyzny się nie skończyły. Postanowił wprowadzić na rynek własnego trójkołowca. Tego typu pojazdy są bardzo popularne w Japonii, jednak zwykle oparte były na konstrukcji zwykłego roweru. Teraz miała natomiast powstać Mazda-Go napędzana silnikiem spalinowym.

Autoriksza Mazda-Go była pierwszym tego typu pojazdem w historii i była produkowana aż do wybuchu II wojny światowej. Ze względu na udział Japonii w wojnie, wszystkie fabryki musiały przestawić się jednak na produkcję broni. Horror wydarzeń nie ominął więc także Toyo Kogyo. Co więcej, siedziba firmy i jej główna fabryka znajdowały się od zawsze w Hiroszimie – jednym z dwóch miast, na które Amerykanie zrzucili bombę atomową. W dniu ataków Jujiro Matsuda miał urodziny.

Założyciel firmy znanej dziś jako Mazda znajdował się w odległości zaledwie kilku kilometrów od wybuchu bomby atomowej w Hiroszimie. Mimo to mężczyzna wydarzenie przetrwał. Samo miasto zostało jednak w dużej mierze zniszczone, a wskutek ataków zmarł co trzeci jego mieszkaniec. Przez następne dwie dekady Hiroszimę powoli odbudowywano. Fabryki po pewnym czasie powróciły do pracy, a wśród nich znalazło się także Toyo Kogyo.

Mazda – pierwsze samochody

Pierwszym "prawdziwym samochodem" produkcji firmy z Hiroszimy była Mazda R360. Zadebiutowała w 1960 roku i miała silnik o pojemności 356 cc. Przyniosła kolejny sukces swoim twórcom. Ze względu na swoje niewielkie rozmiary i względnie niską cenę, stała się popularna wśród Japończyków. Dwa lata później wprowadzono na rynek jej następcę – Mazdę P360, która później otrzymała przydomek "Carol".

Mazda nigdy nie bała się także eksperymentów z różnymi jednostkami napędowymi. Już po kilku latach od premiery pierwszego R360 stała się prawdziwym gigantem na rynku japońskich samochodów. Dzięki temu mogła sobie pozwolić na pierwsze testy silnika Wankla. W 1967 roku zadebiutował pierwszy pojazd napędzany tego typu jednostką napędową z tłokiem obrotowym - Mazda 110 S Cosmo.

Mazda dzięki tego typu nowinkom technologicznym stała się marką, o której mówiono już na całym świecie. Zaczęła eksportować swoje auta do innych krajów, a najpopularniejszym wśród nich miało zostać auto, które w Japonii określano jako Mazda Familia. Na rynkach zagranicznych zadebiutowało tymczasem pod nazwą jako Mazda R100 i to właśnie na tym pojeździe oparto później znaną serię samochodów Mazda RX.

Mazda – samochody sportowe

Mazda już od lat 60. posiada swój oddział odpowiedzialny za tworzenie pojazdów przystosowanych do wyścigów. Dekadę później świat dotknął tymczasem kryzys finansowy, a ceny ropy zdecydowanie wzrosły. Sytuacja sprawiła, że tylko właśnie do tego typu sportowych aut miały od teraz trafiać silniki Wankla. Firma podzieliła swoją produkcję na zwykłe osobówki i modele znacznie od nich szybsze.

Współpraca z amerykańskim Fordem umożliwiła powstawanie tych pierwszych (czyli osobówek), a to z kolei zaowocowało większym budżetem dla Mazdaspeed, bo tak od lat 80. nazywa się wyścigowy oddział firmy z Hiroszimy. Na drogach dzięki temu pojawiły się takie sportowe samochody, jak m.in. Mazda RX-7. Zadebiutowała w 1978 roku i dzięki 2-rotorowemu silnikowi Wankla rozpędzała się nawet do 250 km/h. Model RX-7 zachowywał przy tym wszystkim wygląd lekkiego coupe i rysy, z których Mazda od zawsze była znana.

W 1984 roku Toyo Kogyo oficjalnie zmieniło swoją nazwę na Mazda Motor Corporation. Niedługo potem produkcja firmy osiągnęła 10, a następnie 20 milionów pojazdów. Mazda postanowiła to uczcić wykorzystując jeden z projektów Mazdaspeed. Tak powstała Mazda MX-5, znana także pod nazwą Miata. Zaprezentowano ją po raz pierwszy w 1989 roku, a jej produkcja trwa do dziś.

Inne znane modele Mazdy to:

  • Mazda 626 produkowana od końcówki lat 70. aż do roku 2002. Była określana przez resztę świata jako bestseller z Hiroszimy
  • Kolejne auta z trzema cyframi w nazwie – Mazda 323 należąca do klasy średniej i nieco bardziej luksusowa Mazda 929
  • Kolejne sportowe coupe, czyli Mazda MX-3
  • Kilka SUV-ów produkowanych przy współpracy z Fordem. To na przykład Mazda Tribute podobna do Forda Escape, a także Mazda Navajo oparta na Fordzie Eksplorerze

Firma Mazda obecnie

Mazda to już nie tylko niewielka fabryka, która musiała przetrwać najgorszy możliwy do wyobrażenia horror wojny. Ten gigant na japońskim rynku motoryzacyjnym istnieje już od prawie 100 lat i zatrudnia ponad 50 tys. pracowników na całym świecie. Jako spółka należy do kilku różnych japońskich banków, a rocznie produkuje niecałe 2 miliony aut. W 2015 roku była na 15. miejscu na liście największych producentów samochodów na świecie.

Oddział Mazdaspeed w 1991 roku po raz pierwszy zapewnił Japonii wygraną w słynnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Stało się tak za sprawą pojazdu o nazwie Mazda 787B. Mazda świetnie radzi sobie także w innych wyścigach, a nawet rajdach i wśród pasjonatów znana jest jako marka, która posiada świetne auta sportowe. Jeden z jej najbardziej popularnych modeli, czyli Mazda MX-5, do dziś jest wybierany przez osoby poszukujące świetnych wrażeń z jazdy w zamian za niewielkie pieniądze.

W 2008 roku Mazda otworzyła swój oddział w Polsce. Posiada sieć autoryzowanych salonów w naszym kraju, w Warszawie natomiast ma swoją oficjalną polską siedzibę wchodzącą w skład Mazda Motor Europe. Jak podają oficjalne komunikaty Mazdy, jest także firmą dbającą o środowisko. W dalszym ciągu kontynuuje swoje eksperymenty pod względem silników i jako jedna z pierwszych firm tworzyła na przykład pojazdy hybrydowe.

Obecnie Mazda sprzedaje w naszym kraju:

  • najmniejszą w ofercie Mazdę 2
  • kolejnego oznaczonego zaledwie cyfrą hatchbacka - Mazdę 3
  • Mazdę 6, w wersjach sedan i kombi
  • dwa SUV-y – Mazdę CX-3 i CX-5, ogłoszoną w Japonii \samochodem roku\
  • słynną Mazdę MX-5

Ceny najnowszych modeli Mazdy zaczynają się od 50 tysięcy złotych. Dostępne są modele hybrydowe, a także wiele opcji dodatkowych, które znacznie podniosą ceny aut. Największą ilość salonów tej marki znajdziemy w Warszawie i w okolicach Katowic. Firma oferuje także wiele promocji i przygotowanych specjalnie dla kupujących opcji finansowania aut. W ramach programu o nazwie SkySelection odkupi nawet nasze używane auto.

Dlaczego Twój następny SUV powinien być hybrydą?
Zapisz na później