Mercedes pokazał oszałamiający koncept. Jego silnik mieści się w pudełku od pizzy

Jest elektryczny, wyjątkowo aerodynamiczny i naszpikowany niespotykanymi dotąd rozwiązaniami. Mercedes pokazał koncept, jakiego dawno nie było. GT XX to pojazd, który faktycznie imponuje możliwościami i pokazuje, jak daleko sięga współczesna motoryzacja.

Mercedes-AMG Concept GT XXMercedes-AMG Concept GT XX
Źródło zdjęć: © materiały prasowe | Mercedes-Benz Group AG
Aleksander Ruciński

Auto, które widzicie na powyższym zdjęciu, z pewnością nie należy do najpiękniejszych. Nie design był tu jednak najważniejszy. Kształty nadwozia całkowicie podporządkowano aerodynamice. Efekt? Współczynnik oporu na poziomie 0,198. Podobnym może pochwalić się szybujący orzeł, a tylko dwie rzeczy na świecie są bardziej opływowe - sokół wędrowny i delfin.

Taka konstrukcja nie tylko pozytywnie wpływa na zasięg, ale i stabilność przy dużych prędkościach. Naprawdę dużych, gdyż AMG GT XX może pojechać nawet 360 km/h. Nieźle, jak na elektryka. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu trzech silników elektrycznych - jednego z przodu i dwóch z tyłu - o łącznej mocy 1360 KM.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes AMG S63 - trunek szaleńców

Mercedes chwali się, że każda z jednostek jest tak kompaktowa, że zmieściłaby się w pudełku od pizzy. Połączono je z indywidualnymi zespołami napędowymi, z których każdy ma własny falownik wykonany z węglika krzemu - jednej z najtwardszych substancji na Ziemi. Zastosowano też miedziane cewki z płaskim uzwojeniem, co pozwoliło na zaoszczędzenie sporej ilości miejsca.

Choć producent nie zdradza wiele danych na temat baterii, wiadomo, że maksymalna obsługiwana moc ładowania to aż 850 kW, co przekłada się na około 400 km zasięgu w zaledwie 5 minut. Imponujące.

Produkcja samego napędu wymaga około 100 procesów, z czego 65 jest całkowicie nowych dla Mercedesa, a 35 dla całego świata. Przykład? Chociażby wykorzystanie sztucznej inteligencji, systemu wizyjnego i lasera czyszczącego w procesach łączenia, dla zapewnienia sterylnej czystości.

Mercedes-AMG Concept GT XX
Mercedes-AMG Concept GT XX © materiały prasowe | Mercedes-Benz Group AG

Wyjątkowy jest też lakier MBUX Fluid Paint, który przewodzi prąd i może zmieniać barwę, informując np. że auto hamuje lub jest naładowane. Kolejna nowość to koła z aktywną aerodynamiką chłodzącą hamulce czy zewnętrzne głośniki wykorzystujące ciśnienie powietrza do generowania dźwięków ostrzegawczych bez użycia prądu.

Innowacji nie brakuje również we wnętrzu. Niemcy chwalą się materiałem o nazwie LABFIBER Biotech Leather Alternative, który ma taki sam wygląd i fakturę jak prawdziwa skóra, ale jest dwa razy mocniejszy i dzięki niskiej przewodności cieplnej nie nagrzewa się tak szybko – nawet latem.

Wiele z zastosowanych tu rozwiązań w przyszłości znajdzie zastosowanie w produkcyjnych modelach marki, co zdecydowanie cieszy. Część z nich wydaje się bowiem niemałą rewolucją, która może znacząco przyczynić się do rozwoju elektromobilności i motoryzacji przyjaznej dla środowiska.

  • Mercedes-AMG präsentiert den CONCEPT AMG GT XX 

Mercedes-AMG presents the CONCEPT AMG GT XX
Mercedes-Benz Group AG
2025, Pressemitteilungen, Pre-Media, 06 - 2025
  • Mercedes-AMG Concept GT XX
  • Mercedes-AMG Concept GT XX
  • Mercedes-AMG Concept GT XX
[1/4] Mercedes-AMG präsentiert den CONCEPT AMG GT XX Mercedes-AMG presents the CONCEPT AMG GT XX Mercedes-Benz Group AG 2025, Pressemitteilungen, Pre-Media, 06 - 2025 Źródło zdjęć: Licencjodawca | Mercedes-Benz Group AG
Wybrane dla Ciebie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc