Rozwiązali największy problem samochodów elektrycznych? Sprawdźcie, co odkryli

Samochody elektryczne, choć są coraz bardziej popularne, mają jeden poważny mankament, który ciągle jest prześwietlany w mediach. Amerykańscy naukowcy twierdzą, że znaleźli rozwiązanie tego problemu.

KOKOMO, IN - OCTOBER 26: A Tesla Supercharger station on Wednesday, Oct. 26, 2022 in Kokomo, IN. Kokomo is known as the "City of Firsts, as a significant number of technical and engineering innovations were developed in Kokomo, particularly in automobile production  which a large portion of the citys employment still relies upon. (Kent Nishimura / Los Angeles Times via Getty Images)Możliwe, że naukowcy właśnie odkryli rozwiązanie największego problemu elektryków
Źródło zdjęć: © GETTY | Kent Nishimura

Choć pożary samochodów elektrycznych według statystyk zdarzają się w rzeczywistości znacznie rzadziej niż te w pojazdach napędzanych "tradycyjnym" paliwem, to kiedy już się pojawią, są znacznie bardziej niebezpieczne. Chodzi o to, że olej napędowy i benzyna wypalają się stosunkowo szybko w porównaniu z akumulatorami litowo-jonowymi, które płoną przez długi czas i wymagają dziesiątek tysięcy litrów wody do ugaszenia.

Możliwe jednak, że naukowcy z NanoScience Technology Center na University of Central na Florydzie właśnie znaleźli rozwiązanie tego problemu, opracowując nowy typ baterii, który wykorzystuje słoną wodę zamiast łatwopalnych rozpuszczalników organicznych.

"Podczas huraganu Ian wiele samochodów elektrycznych zapaliło się po tym, jak zostały zanurzone w wodzie powodziowej" – napisał profesor Yang Yang, szef projektu w Nature Communications, gdzie opublikowano badanie. – "To dlatego, że słona woda powoduje korozję baterii i zwarcie, które zapala łatwopalne rozpuszczalniki i inne komponenty. Nasz akumulator wykorzystuje słoną wodę jako elektrolit, eliminując wysoce lotne rozpuszczalniki" – dodał.

Kolejną zaletą nowych akumulatorów wodnych jest to, że ładują się znacznie szybciej niż tradycyjne akumulatory litowo-jonowe. Zespół UCF twierdzi, że w zaledwie trzy minuty, w przeciwieństwie do zwykłych baterii, których ładowanie zajmuje wiele godzin. Jest również rzeczą oczywistą, że słona woda, w przeciwieństwie do wielu innych materiałów używanych do produkcji akumulatorów litowo-jonowych, jest obfitym, odnawialnym zasobem.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy