Władcy Nürburgringu. Lider rankingu od dawna się nie zmienił

Władcy Nürburgringu. Lider rankingu od dawna się nie zmienił

Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche 919 Hybrid Evo
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Porsche
Kamil Niewiński
28.08.2023 13:54, aktualizacja: 29.08.2023 10:22

"Zielone Piekło" to prawdopodobnie najsłynniejszy tor na całym świecie. Producenci aut od dawna toczą walkę o jak najlepsze czasy. Kto jednak może pochwalić się palmą pierwszeństwa na północnej pętli Nürburgringu?

Nie ma chyba popularniejszego toru wyścigowego na świecie niż Nürburgring, a w szczególności jego najdłuższa, licząca sobie aż 20,83 km nitka - Nordschleife. Nie chodzi tutaj tylko o kibiców śledzących wyczyny kierowców podczas wyścigów czy o turystyczne przejazdy pasjonatów, ale także o producentów, dla których wykręcenie jak najlepszego czasu w "Zielonym Piekle" to często wyznacznik sukcesu.

Jeżeli oczekujemy premiery auta nastawionego na sportowe osiągi, możemy być niemal pewni, że w pewnym momencie usłyszymy również o próbach bicia rekordu na Nürburgringu, oczywiście w swojej klasie. No właśnie, które auta radzą sobie najlepiej na piekielnie trudnym i wymagającym absolutnej wszechstronności torze? Oto rekordziści, których wyniki zostały zebrane i zweryfikowane przez portal Car Scoops (stan na 28.08.2023 r.).

Porsche liderem. I szybko to się nie zmieni

Autem, które jako pierwsze (i na razie jedyne) zeszło poniżej granicy 6 minut, jest niesamowite Porsche 919 Hybrid Evo. Czas na poziomie 5:19,55 jest czymś absolutnie nieosiągalnym. Zresztą wystarczy zobaczyć wideo z tego przejazdu - wyżyłowany do granic możliwości prototyp jedzie jak przyklejony do asfaltu. Rekord ten szybko pobity nie zostanie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wspomniane Porsche 919 w 2018 r. zdetronizowało po 35 latach... Porsche 956. Wyczyn Stefana Bellofa (6:11,13) jest to tyle imponujący, że dokonał on tego podczas kwalifikacji do wyścigu Nürburgring 1000 km, a nie podczas zamkniętej sesji na torze. Teraz jednak pomiędzy dwa Porsche wcisnął się jeszcze elektryczny Volkswaden ID.R z równie szalonym czasem 6:05,34

Jaki samochód prowadzi zaś w kategorii tych seryjnie produkowanych? Nie ma tu większego zaskoczenia - jest to niesamowity Mercedes-AMG One (6:35,18). Za nim plasuje się Porsche 911 GT2 RS Manthey-Racing (6:43,30), a podium zamyka kolejna konstrukcja z trójramienną gwiazdą na masce - Mercedes-AMG GT Black Series (6:48,05).

Mercedes-AMG ONE
Mercedes-AMG ONE© Materiały prasowe | Mercedes-Benz

Kto liderem w swoich segmentach?

Rzućmy również okiem na bardziej szczegółowe klasyfikacje. Dla przykładu najszybszym sedanem w historii "Zielonego Piekła" jest Jaguar XE SV Project 8 z czasem 7:23,16. Tytuł najszybszego SUV-a dzierży Porsche Cayenne Turbo GT, które ukończyło kółko w czasie 7:38,93, a najlepszym kompaktem jest Audi RS3 - 7:40,75. Na czele tabeli aut z przednim napędem znajduje się zaś Honda Civic Type R z rocznika 2023 - 7:44,88.

Najszybszym samochodem elektrycznym w historii Nürburgringu jest wspomniany wyżej Volkswagen ID.R, który z ogromną przewagą wyprzedza NIO EP9 (6:45,90). Oba auta nie posiadają jednak homologacji drogowej. Najszybszym seryjnie produkowanym elektrykiem jest za to Rimac Nevera, który w sierpniu 2023 r. wykręcił czas 7:05,30, wskakując na 3. miejsce klasyfikacji generalnej aut na prąd.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)