Władcy Nürburgringu. Lider rankingu od dawna się nie zmienił

"Zielone Piekło" to prawdopodobnie najsłynniejszy tor na całym świecie. Producenci aut od dawna toczą walkę o jak najlepsze czasy. Kto jednak może pochwalić się palmą pierwszeństwa na północnej pętli Nürburgringu?

Porsche 919 Hybrid EvoPorsche 919 Hybrid Evo
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Porsche
Kamil Niewiński

Nie ma chyba popularniejszego toru wyścigowego na świecie niż Nürburgring, a w szczególności jego najdłuższa, licząca sobie aż 20,83 km nitka - Nordschleife. Nie chodzi tutaj tylko o kibiców śledzących wyczyny kierowców podczas wyścigów czy o turystyczne przejazdy pasjonatów, ale także o producentów, dla których wykręcenie jak najlepszego czasu w "Zielonym Piekle" to często wyznacznik sukcesu.

Jeżeli oczekujemy premiery auta nastawionego na sportowe osiągi, możemy być niemal pewni, że w pewnym momencie usłyszymy również o próbach bicia rekordu na Nürburgringu, oczywiście w swojej klasie. No właśnie, które auta radzą sobie najlepiej na piekielnie trudnym i wymagającym absolutnej wszechstronności torze? Oto rekordziści, których wyniki zostały zebrane i zweryfikowane przez portal Car Scoops (stan na 28.08.2023 r.).

Porsche liderem. I szybko to się nie zmieni

Autem, które jako pierwsze (i na razie jedyne) zeszło poniżej granicy 6 minut, jest niesamowite Porsche 919 Hybrid Evo. Czas na poziomie 5:19,55 jest czymś absolutnie nieosiągalnym. Zresztą wystarczy zobaczyć wideo z tego przejazdu - wyżyłowany do granic możliwości prototyp jedzie jak przyklejony do asfaltu. Rekord ten szybko pobity nie zostanie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Porsche 919 Hybrid EVO pobiło rekord Północnej Pętli

Wspomniane Porsche 919 w 2018 r. zdetronizowało po 35 latach... Porsche 956. Wyczyn Stefana Bellofa (6:11,13) jest to tyle imponujący, że dokonał on tego podczas kwalifikacji do wyścigu Nürburgring 1000 km, a nie podczas zamkniętej sesji na torze. Teraz jednak pomiędzy dwa Porsche wcisnął się jeszcze elektryczny Volkswaden ID.R z równie szalonym czasem 6:05,34

Jaki samochód prowadzi zaś w kategorii tych seryjnie produkowanych? Nie ma tu większego zaskoczenia - jest to niesamowity Mercedes-AMG One (6:35,18). Za nim plasuje się Porsche 911 GT2 RS Manthey-Racing (6:43,30), a podium zamyka kolejna konstrukcja z trójramienną gwiazdą na masce - Mercedes-AMG GT Black Series (6:48,05).

Mercedes-AMG ONE
Mercedes-AMG ONE © Materiały prasowe | Mercedes-Benz

Kto liderem w swoich segmentach?

Rzućmy również okiem na bardziej szczegółowe klasyfikacje. Dla przykładu najszybszym sedanem w historii "Zielonego Piekła" jest Jaguar XE SV Project 8 z czasem 7:23,16. Tytuł najszybszego SUV-a dzierży Porsche Cayenne Turbo GT, które ukończyło kółko w czasie 7:38,93, a najlepszym kompaktem jest Audi RS3 - 7:40,75. Na czele tabeli aut z przednim napędem znajduje się zaś Honda Civic Type R z rocznika 2023 - 7:44,88.

Najszybszym samochodem elektrycznym w historii Nürburgringu jest wspomniany wyżej Volkswagen ID.R, który z ogromną przewagą wyprzedza NIO EP9 (6:45,90). Oba auta nie posiadają jednak homologacji drogowej. Najszybszym seryjnie produkowanym elektrykiem jest za to Rimac Nevera, który w sierpniu 2023 r. wykręcił czas 7:05,30, wskakując na 3. miejsce klasyfikacji generalnej aut na prąd.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki