Władcy Nürburgringu. Lider rankingu od dawna się nie zmienił

Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche 919 Hybrid Evo
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Porsche
Kamil Niewiński

28.08.2023 13:54, aktual.: 29.08.2023 10:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

"Zielone Piekło" to prawdopodobnie najsłynniejszy tor na całym świecie. Producenci aut od dawna toczą walkę o jak najlepsze czasy. Kto jednak może pochwalić się palmą pierwszeństwa na północnej pętli Nürburgringu?

Nie ma chyba popularniejszego toru wyścigowego na świecie niż Nürburgring, a w szczególności jego najdłuższa, licząca sobie aż 20,83 km nitka - Nordschleife. Nie chodzi tutaj tylko o kibiców śledzących wyczyny kierowców podczas wyścigów czy o turystyczne przejazdy pasjonatów, ale także o producentów, dla których wykręcenie jak najlepszego czasu w "Zielonym Piekle" to często wyznacznik sukcesu.

Jeżeli oczekujemy premiery auta nastawionego na sportowe osiągi, możemy być niemal pewni, że w pewnym momencie usłyszymy również o próbach bicia rekordu na Nürburgringu, oczywiście w swojej klasie. No właśnie, które auta radzą sobie najlepiej na piekielnie trudnym i wymagającym absolutnej wszechstronności torze? Oto rekordziści, których wyniki zostały zebrane i zweryfikowane przez portal Car Scoops (stan na 28.08.2023 r.).

Porsche liderem. I szybko to się nie zmieni

Autem, które jako pierwsze (i na razie jedyne) zeszło poniżej granicy 6 minut, jest niesamowite Porsche 919 Hybrid Evo. Czas na poziomie 5:19,55 jest czymś absolutnie nieosiągalnym. Zresztą wystarczy zobaczyć wideo z tego przejazdu - wyżyłowany do granic możliwości prototyp jedzie jak przyklejony do asfaltu. Rekord ten szybko pobity nie zostanie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wspomniane Porsche 919 w 2018 r. zdetronizowało po 35 latach... Porsche 956. Wyczyn Stefana Bellofa (6:11,13) jest to tyle imponujący, że dokonał on tego podczas kwalifikacji do wyścigu Nürburgring 1000 km, a nie podczas zamkniętej sesji na torze. Teraz jednak pomiędzy dwa Porsche wcisnął się jeszcze elektryczny Volkswaden ID.R z równie szalonym czasem 6:05,34

Jaki samochód prowadzi zaś w kategorii tych seryjnie produkowanych? Nie ma tu większego zaskoczenia - jest to niesamowity Mercedes-AMG One (6:35,18). Za nim plasuje się Porsche 911 GT2 RS Manthey-Racing (6:43,30), a podium zamyka kolejna konstrukcja z trójramienną gwiazdą na masce - Mercedes-AMG GT Black Series (6:48,05).

Mercedes-AMG ONE
Mercedes-AMG ONE© Materiały prasowe | Mercedes-Benz

Kto liderem w swoich segmentach?

Rzućmy również okiem na bardziej szczegółowe klasyfikacje. Dla przykładu najszybszym sedanem w historii "Zielonego Piekła" jest Jaguar XE SV Project 8 z czasem 7:23,16. Tytuł najszybszego SUV-a dzierży Porsche Cayenne Turbo GT, które ukończyło kółko w czasie 7:38,93, a najlepszym kompaktem jest Audi RS3 - 7:40,75. Na czele tabeli aut z przednim napędem znajduje się zaś Honda Civic Type R z rocznika 2023 - 7:44,88.

Najszybszym samochodem elektrycznym w historii Nürburgringu jest wspomniany wyżej Volkswagen ID.R, który z ogromną przewagą wyprzedza NIO EP9 (6:45,90). Oba auta nie posiadają jednak homologacji drogowej. Najszybszym seryjnie produkowanym elektrykiem jest za to Rimac Nevera, który w sierpniu 2023 r. wykręcił czas 7:05,30, wskakując na 3. miejsce klasyfikacji generalnej aut na prąd.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (1)
Zobacz także