Renault R5 Turbo 3E Concept - duża dawka nostalgii w elektrycznym wydaniu

Retrofuturyzm jest w modzie, czego przykład stanowi wiele motoryzacyjnych projektów. Zarówno tych seryjnych, jak chociażby Ioniq 5, ale i koncepcyjnych - spójrzcie tylko na to wspaniałe renault.

Renault R5 Turbo 3ERenault R5 Turbo 3E
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Renault
Aleksander Ruciński

Nie trzeba być wielkim znawcą motoryzacji, by dostrzec analogie do kultowego modelu 5 Turbo, który w latach 80. rządził światem rajdów i umysłami ówczesnych nastolatków. Francuzi postanowili wskrzesić ten projekt we współczesnym, elektrycznym wydaniu. Wyszło naprawdę smakowicie.

R5 Turbo 3E, bo tak nazywa się wspomniany koncept, w kwestii kształtów do złudzenia przypomina oryginał. Ma cztery metry długości, ponad dwa metry szerokości i 1,32 metra wysokości. Wyjątkowe proporcje podkreślono agresywnymi detalami, takimi jak ogromne tylne skrzydło czy pokaźne nadkola skrywające bardzo szerokie opony - 225/35/19 z przodu i 325/25/20 z tyłu.

Choć to elektryk, nie brakuje też licznych wlotów powietrza podkreślonych dodatkowo kontrastową, żółtą kolorystyką. No i to pikselowe oświetlenie, tak chętnie wykorzystywane w futurystycznych projektach. Znamy je z modeli Ioniq, ale w Renault też robi wrażenie.

Renault R5 Turbo 3E
Renault R5 Turbo 3E © mat. prasowe / Renault

Wnętrze jest nie mniej spektakularne niż nadwozie, choć bardzo minimalistyczne. Producent ograniczył się do klatki bezpieczeństwa, kubełkowych foteli i sporego wyświetlacza przed kierowcą. Z myślą o kierowcy jest też "hydrołapa" i tryb driftu, bo R5 Turbo 3E jest rzecz jasna tylnonapędówką.

Na tylnej osi znajdziemy dwa silniki elektryczne generujące łącznie 380 KM mocy i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Francuzi twierdzą, że przekłada się to na 3,5 sekundy do setki. Jeśli chodzi o akumulator, ma on tylko 42 kWh pojemności. Widać, że nie zasięg, lecz osiągi były tu priorytetem.

Biorąc pod uwagę współczesne trendy i zamiłowanie do nostalgii, R5 Turbo 3E z pewnością znalazłoby sporo chętnych. Niestety Renault nie planuje wersji produkcyjnej.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/34] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Greenpeace bierze Polskę na celownik. Ekolodzy wskazują, co mamy zrobić, Niemcy i Węgry zacierają ręce
Greenpeace bierze Polskę na celownik. Ekolodzy wskazują, co mamy zrobić, Niemcy i Węgry zacierają ręce
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6 N
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6 N
Test: Ferrari 296 GTS ma dwa oblicza. Jedno koi, drugie rzuca na kolana
Test: Ferrari 296 GTS ma dwa oblicza. Jedno koi, drugie rzuca na kolana
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny