Renault R5 Turbo 3E Concept - duża dawka nostalgii w elektrycznym wydaniu

Retrofuturyzm jest w modzie, czego przykład stanowi wiele motoryzacyjnych projektów. Zarówno tych seryjnych, jak chociażby Ioniq 5, ale i koncepcyjnych - spójrzcie tylko na to wspaniałe renault.

Renault R5 Turbo 3ERenault R5 Turbo 3E
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Renault
Aleksander Ruciński

Nie trzeba być wielkim znawcą motoryzacji, by dostrzec analogie do kultowego modelu 5 Turbo, który w latach 80. rządził światem rajdów i umysłami ówczesnych nastolatków. Francuzi postanowili wskrzesić ten projekt we współczesnym, elektrycznym wydaniu. Wyszło naprawdę smakowicie.

R5 Turbo 3E, bo tak nazywa się wspomniany koncept, w kwestii kształtów do złudzenia przypomina oryginał. Ma cztery metry długości, ponad dwa metry szerokości i 1,32 metra wysokości. Wyjątkowe proporcje podkreślono agresywnymi detalami, takimi jak ogromne tylne skrzydło czy pokaźne nadkola skrywające bardzo szerokie opony - 225/35/19 z przodu i 325/25/20 z tyłu.

Choć to elektryk, nie brakuje też licznych wlotów powietrza podkreślonych dodatkowo kontrastową, żółtą kolorystyką. No i to pikselowe oświetlenie, tak chętnie wykorzystywane w futurystycznych projektach. Znamy je z modeli Ioniq, ale w Renault też robi wrażenie.

Renault R5 Turbo 3E
Renault R5 Turbo 3E © mat. prasowe / Renault

Wnętrze jest nie mniej spektakularne niż nadwozie, choć bardzo minimalistyczne. Producent ograniczył się do klatki bezpieczeństwa, kubełkowych foteli i sporego wyświetlacza przed kierowcą. Z myślą o kierowcy jest też "hydrołapa" i tryb driftu, bo R5 Turbo 3E jest rzecz jasna tylnonapędówką.

Na tylnej osi znajdziemy dwa silniki elektryczne generujące łącznie 380 KM mocy i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Francuzi twierdzą, że przekłada się to na 3,5 sekundy do setki. Jeśli chodzi o akumulator, ma on tylko 42 kWh pojemności. Widać, że nie zasięg, lecz osiągi były tu priorytetem.

Biorąc pod uwagę współczesne trendy i zamiłowanie do nostalgii, R5 Turbo 3E z pewnością znalazłoby sporo chętnych. Niestety Renault nie planuje wersji produkcyjnej.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/34] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie