Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu

Skoda zaprezentowała odświeżoną wersję koncepcyjnego modelu Enyaq RS Race, która dzięki zastosowaniu biokompozytów z włókien lnianych schudła aż o 316 kg w porównaniu z wersją seryjną.

Škoda Enyaq RS RaceŠkoda Enyaq RS Race
Źródło zdjęć: © materiały prasowe | Škoda Auto
Aleksander Ruciński

Nowy Enyaq RS Race bazuje na zmodernizowanym modelu Enyaq Coupe RS i prezentuje "zrównoważone pomysły" dla przyszłych samochodów produkcyjnych. Biokompozyty z lnu, mające taką samą sztywność i lekkość jak włókno węglowe, posłużyły do wykonania zderzaków, błotników, dachu i tylnego skrzydła. Wnętrze również zyskało elementy z tego materiału na desce rozdzielczej, panelach drzwi i podnóżkach.

Dodatkowo zastosowano poliwęglanowe szyby, co przyczyniło się do dalszej redukcji masy. Łącznie samochód waży o 697 funtów (316 kg) mniej niż Enyaq Coupe RS. Agresywny wygląd podkreśla poszerzony bodykit z nowymi wlotami powietrza, skrzydłami, aerodynamicznie zoptymalizowanym dachem, masywnym dyfuzorem oraz minimalistycznymi lusterkami bocznymi.

Enyaq RS Race stoi na lekkich, 20-calowych felgach OZ Racing, za którymi kryje się układ hamulcowy z ceramiczno-węglowymi tarczami i zaciskami 10- i 4-tłoczkowymi. Wnętrze, z racji wyścigowego charakteru pojazdu, zostało odchudzone. Kierowca ma do dyspozycji 5-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, 13-calowy system infotainment, kierownicę z szybkim odpięciem, klatkę bezpieczeństwa oraz fotele wyścigowe Atech z sześciopunktowymi pasami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skoda Enyaq iV – elektryk na miarę polskich możliwości?

Dodatkowo zainstalowano automatyczny system gaśniczy i system dźwiękowy Havas, który powyżej 30 km/h generuje "ekscytujący dźwięk motorsportowy". Aby osiągnąć właściwości jezdne zbliżone do Fabii RS Rally2, Škoda zastosowała zoptymalizowane podwozie z regulowanym sportowym zawieszeniem, unikalnymi sprężynami i amortyzatorami, hydraulicznym hamulcem ręcznym oraz mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu. Prześwit obniżono o 70 mm.

Pod maską znajduje się układ napędowy przejęty z modelu seryjnego – dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 335 KM (250 kW/340 PS) i napęd na wszystkie koła. Pozwala to przyspieszyć od 0 do 100 km/h w mniej niż pięć sekund i osiągnąć prędkość maksymalną 180 km/h.

  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
[1/10] Škoda Enyaq RS Race Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Škoda Auto
Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟