Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu

Skoda zaprezentowała odświeżoną wersję koncepcyjnego modelu Enyaq RS Race, która dzięki zastosowaniu biokompozytów z włókien lnianych schudła aż o 316 kg w porównaniu z wersją seryjną.

Škoda Enyaq RS RaceŠkoda Enyaq RS Race
Źródło zdjęć: © materiały prasowe | Škoda Auto
Aleksander Ruciński

Nowy Enyaq RS Race bazuje na zmodernizowanym modelu Enyaq Coupe RS i prezentuje "zrównoważone pomysły" dla przyszłych samochodów produkcyjnych. Biokompozyty z lnu, mające taką samą sztywność i lekkość jak włókno węglowe, posłużyły do wykonania zderzaków, błotników, dachu i tylnego skrzydła. Wnętrze również zyskało elementy z tego materiału na desce rozdzielczej, panelach drzwi i podnóżkach.

Dodatkowo zastosowano poliwęglanowe szyby, co przyczyniło się do dalszej redukcji masy. Łącznie samochód waży o 697 funtów (316 kg) mniej niż Enyaq Coupe RS. Agresywny wygląd podkreśla poszerzony bodykit z nowymi wlotami powietrza, skrzydłami, aerodynamicznie zoptymalizowanym dachem, masywnym dyfuzorem oraz minimalistycznymi lusterkami bocznymi.

Enyaq RS Race stoi na lekkich, 20-calowych felgach OZ Racing, za którymi kryje się układ hamulcowy z ceramiczno-węglowymi tarczami i zaciskami 10- i 4-tłoczkowymi. Wnętrze, z racji wyścigowego charakteru pojazdu, zostało odchudzone. Kierowca ma do dyspozycji 5-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, 13-calowy system infotainment, kierownicę z szybkim odpięciem, klatkę bezpieczeństwa oraz fotele wyścigowe Atech z sześciopunktowymi pasami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skoda Enyaq iV – elektryk na miarę polskich możliwości?

Dodatkowo zainstalowano automatyczny system gaśniczy i system dźwiękowy Havas, który powyżej 30 km/h generuje "ekscytujący dźwięk motorsportowy". Aby osiągnąć właściwości jezdne zbliżone do Fabii RS Rally2, Škoda zastosowała zoptymalizowane podwozie z regulowanym sportowym zawieszeniem, unikalnymi sprężynami i amortyzatorami, hydraulicznym hamulcem ręcznym oraz mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu. Prześwit obniżono o 70 mm.

Pod maską znajduje się układ napędowy przejęty z modelu seryjnego – dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 335 KM (250 kW/340 PS) i napęd na wszystkie koła. Pozwala to przyspieszyć od 0 do 100 km/h w mniej niż pięć sekund i osiągnąć prędkość maksymalną 180 km/h.

  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
  • Škoda Enyaq RS Race
[1/10] Škoda Enyaq RS Race Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Škoda Auto
Wybrane dla Ciebie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc