Wczoraj były eko, dziś mają 18 tys. euro podatku. Francja ma nowe prawo

Kolejny kraj przystąpił do walki z "problemem", który po części sam wywołał. Od nowego roku we Francji hybrydy plug-in nie mogą już korzystać z ulgi, która wyłączała je z obliczania podatku zależnego od masy pojazdu. W związku z tym chętni na tego typu pojazdy dosłownie rzucili się na nie w grudniu 2024 r. Wzrost sprzedaży niektórych marek sięgnął nawet ponad… 1700 proc.

Mercedes-Benz GLC Coupe 300eMercedes-Benz GLC Coupe 300e
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Filip Buliński

Jak donosi serwis Autonews, rynek hybryd plug-in dosłownie eksplodował we Francji pod koniec 2024 roku. Wszystkiemu winna jest zmiana przepisów podatkowych. Do tej pory wspomniana grupa pojazdów była zwolniona z podatku uzależnionego od masy pojazdu, nakładanego na nowe, ciężkie auta.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektryczna Mazda 6e. Ale z tym ładowaniem to dajcie spokój, kto to widział

Hybrydy plug-in wychodziły na tym bardzo korzystanie, bowiem przez dodatkowy akumulator ważą często o kilkaset kg więcej od swoich czysto spalinowych odpowiedników. Rzekomo ekologiczny charakter aut sprawiał jednak, że mogły one liczyć na ulgi i wyłączenia nie tylko w kwestii wspomnianego podatku.

Zmiana sprawia, że od nowego roku we Francji ceny wszystkich nowych PHEV-ów wzrosną. O ile? To zależy. Przykładowo Range Rover Sport P460e, który waży aż blisko 2700 kg, podlegałby opodatkowaniu w wysokości aż 18,8 tys. euro (ok. 79 tys. zł). Z kolei podatek za kompaktowego Mitsubishi Eclipse Crossa PHEV wyniosłaby już tylko 1010 euro (ok. 4250 zł).

To sprawiło, że klienci rzucili się na PHEV-y w grudniu. Według danych Dataforce sprzedaż hybryd plug-in urosła we Francji w grudniu aż o 45 proc., a nowych właścicieli znalazło aż 24,7 tys. pojazdów. To niemal połowa liczby wszystkich nowych aut zarejestrowanych w Polsce w grudniu. Na duże wzrosty mogli liczyć przede wszystkim producenci oferujący najcięższe pojazdy, w tym Mercedes, Volvo, BMW czy Land Rover.

Pierwsza z wymienionych marek sprzedała w grudniu najwięcej PHEV-ów – aż 4075 aut, co stanowi 38-procentowy wzrost względem analogicznego miesiąca w 2023 r. Klienci najchętniej sięgali po model GLC (1855 sprzedanych sztuk). Z kolei hybrydy plug-in stanowiły w grudniu aż 1/3 sprzedaży Land Rovera we Francji, dzięki 600-procentowemu wzrostowi zainteresowania tym napędem.

Największe wzrosty zaliczyli z kolei Renault i Mitsubishi – kolejno o 1480 proc. (z liczbą 632 sprzedanych PHEV-ów) i aż 1732 proc. (z liczbą 1246 sprzedanych PHEV-ów). Co jednak ciekawe, choć Audi znalazło się w rankingu sprzedaży hybryd plug-in na 8. miejscu, to zaliczyło 28-procentowy spadek.

Algorytm nowego podatku zakłada jednak pewną "lukę" – masa własna pojazdu używana do obliczeń może zostać u PHEV-ów zredukowana o 200 kg, jeśli dany samochód jest w stanie przejechać na energii elektrycznej przynajmniej 50 km w mieście.

O ile elektryczno-spalinowy tandem do niedawna był złotym środkiem dla producentów w kwestii obniżania średniej emisji, tak teraz ich sytuacja się komplikuje. Świadczy o tym m.in. ostatnia zmiana unijnych przepisów, która doprowadziła do modyfikacji procedury pomiarowej emisji CO2, przez którą PHEV-y już wcale nie są tak "ekologiczne".

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem