Wstrzymanie produkcji Volkswagena ID. 4. Problem dotyczy klamek

Volkswagen ogłosił wstrzymanie sprzedaży i produkcji elektrycznego modelu ID.4 w USA z dość banalnego z naszego punktu widzenia powodu, czyli niedziałających prawidłowo klamek. I co ciekawe, tu nie chodzi o to, że nie można otworzyć drzwi.

Volkswagen ID.4Volkswagen ID.4
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | VW
Marcin Łobodziński

Im większa pomysłowość inżynierów w fazie projektowania, tym większe prawdopodobieństwo, że coś pójdzie nie tak. Tym bardziej, że dziś auta są testowane szybko i niedbale, co pokazują historie awarii na przestrzeni ostatnich lat nie tylko w Grupie Volkswagena. Nowe modele muszą być szybko wdrażane do produkcji, bo producentów gonią normy spalin czy wymogi odnośnie CO2, a nierzadko także klienci składający zamówienia. Choć akurat w przypadku rodziny ID. Volkswagena, ten ostatni problem nie występuje.

Niemniej, po latach pobytu na rynku model ID.4 boryka się z teoretycznie banalnym problemem wadliwie działających klamek. Tylko, że tu nie chodzi o kłopot z otwarciem drzwi, ale o elektronikę, którą zaprzęgnięto do tego prostego mechanizmu.

Otóż inżynierowie Volkswagena wpadli na pomysł, by połączyć klamki z wyłącznikiem samochodu. Kiedy otwierasz drzwi, auto się zatrzymuje i wyłącza - nie radzę uchylać drzwi np. w trakcie wjeżdżania na myjnię celem sprawdzenia czy samochód równo jedzie. Ja prawie straciłem zęby.

I choć zasadniczo jest to rozwiązanie fajne, bo cały proces ustawiania przekładni na P i wyłączania silnika guzikiem można sobie odpuścić, to po tym krótkim okresie obecności modelu na rynku wyszły kolejne zaniedbania w czasie testów. Otóż u niektórych klientów woda dostająca się pod klamki zakłócała pracę czujnika otwarcia, a tym samym w dowolnym momencie blokowała pojazd (wyłączenie i zatrzymanie).

Już ogłoszono akcję wstrzymania produkcji w fabryce Chattanooga w stanie Tennessee. W USA nie prowadzi się także sprzedaży tego modelu. Problem dotyczy aut produkowanych od 2021 do 2024 roku, ok. 100 tys. egzemplarzy wyprodukowanych w niemieckim Zwickau. Na razie nie znaleziono rozwiązania, a klientom będą wymieniane klamki na nowe.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy