Wstrzymanie produkcji Volkswagena ID. 4. Problem dotyczy klamek

Volkswagen ogłosił wstrzymanie sprzedaży i produkcji elektrycznego modelu ID.4 w USA z dość banalnego z naszego punktu widzenia powodu, czyli niedziałających prawidłowo klamek. I co ciekawe, tu nie chodzi o to, że nie można otworzyć drzwi.

Volkswagen ID.4Volkswagen ID.4
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | VW
Marcin Łobodziński

Im większa pomysłowość inżynierów w fazie projektowania, tym większe prawdopodobieństwo, że coś pójdzie nie tak. Tym bardziej, że dziś auta są testowane szybko i niedbale, co pokazują historie awarii na przestrzeni ostatnich lat nie tylko w Grupie Volkswagena. Nowe modele muszą być szybko wdrażane do produkcji, bo producentów gonią normy spalin czy wymogi odnośnie CO2, a nierzadko także klienci składający zamówienia. Choć akurat w przypadku rodziny ID. Volkswagena, ten ostatni problem nie występuje.

Niemniej, po latach pobytu na rynku model ID.4 boryka się z teoretycznie banalnym problemem wadliwie działających klamek. Tylko, że tu nie chodzi o kłopot z otwarciem drzwi, ale o elektronikę, którą zaprzęgnięto do tego prostego mechanizmu.

Otóż inżynierowie Volkswagena wpadli na pomysł, by połączyć klamki z wyłącznikiem samochodu. Kiedy otwierasz drzwi, auto się zatrzymuje i wyłącza - nie radzę uchylać drzwi np. w trakcie wjeżdżania na myjnię celem sprawdzenia czy samochód równo jedzie. Ja prawie straciłem zęby.

I choć zasadniczo jest to rozwiązanie fajne, bo cały proces ustawiania przekładni na P i wyłączania silnika guzikiem można sobie odpuścić, to po tym krótkim okresie obecności modelu na rynku wyszły kolejne zaniedbania w czasie testów. Otóż u niektórych klientów woda dostająca się pod klamki zakłócała pracę czujnika otwarcia, a tym samym w dowolnym momencie blokowała pojazd (wyłączenie i zatrzymanie).

Już ogłoszono akcję wstrzymania produkcji w fabryce Chattanooga w stanie Tennessee. W USA nie prowadzi się także sprzedaży tego modelu. Problem dotyczy aut produkowanych od 2021 do 2024 roku, ok. 100 tys. egzemplarzy wyprodukowanych w niemieckim Zwickau. Na razie nie znaleziono rozwiązania, a klientom będą wymieniane klamki na nowe.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥