Zakaz sprzedaży spalinowych aut w Wielkiej Brytanii jednak od 2035 r. Nie wyprzedzą UE 

Rząd Wielkiej Brytanii podjął decyzję o opóźnieniu pierwotnej daty wejścia w życie zakazu sprzedaży nowych samochodów emitujących dwutlenek węgla podczas jazdy. Pierwotnie miało to nastąpić już w 2030 r., jednak dotrzymanie tej daty okazało się niemożliwe.

Ładowanie samochodu elektrycznego. ŁadowarkaŁadowanie samochodu elektrycznego. Ładowarka
Źródło zdjęć: © WP | Michał Zieliński
Tomasz Budzik

W środę 20 września 2023 r., premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak ogłosił, że zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi oraz Diesla wejdzie w życie w 2035 r. - poinformowała Polska Agencja Prasowa. Sytuacja na Wyspach Brytyjskich będzie więc taka sama jak w krajach Unii Europejskiej. O ile z czasem również władze UE nie zdecydują się na przesunięcie daty zakazu sprzedaży aut spalinowych.

Jak wyjaśnił Sunak, przesunięcie pierwotnego terminu zmiany przepisów pozwoli firmom motoryzacyjnym przygotować bogatszą ofertę pojazdów. Będzie to też ważne dla zwykłych Brytyjczyków, którzy nie będą narażeni na nadmierne wydatki. Jak twierdzą eksperci, z czasem ceny samochodów elektrycznych będą maleć. Efekt ten ma wynikać nie tylko z ich popularyzacji, ale też z obniżenia kosztów wytwarzania baterii trakcyjnych.

Premier Wielkiej Brytanii zadeklarował również, że nigdy nie zamierzał wprowadzić zakazu podróżowania samochodem do pracy w pojedynkę. Podczas szerokiej dyskusji na temat przyszłych zmian pojawił się taki pomysł i budził on niepokój mieszkańców.

Deklaracja premiera Wielkiej Brytanii została skrytykowana przez opozycję. Czas pokaże, czy na podobny ruch zdecyduje się również Unia Europejska. UE uchwaliła zakaz sprzedaży emitujących CO2 pojazdów po 2035 r., ale decyzja ta wcale nie była jednomyślna. Pod uwagę należy też wziąć duże różnice pomiędzy poszczególnymi krajami Unii. Dotyczą one zarówno zamożności obywateli, jak i rozwoju sieci publicznie dostępnych ładowarek.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy