Koniec aut spalinowych od 2035 r. Jest ostateczna decyzja UE
We wtorek 28 marca 2023 r. Rada Europy przyjęła rozporządzenie, które zakazuje po 2035 r. sprzedaży samochodów emitujących CO2. Wyjątek będą stanowić pojazdy napędzane neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla e-paliwem.
28.03.2023 17:34
W Brukseli zapadła ostateczna decyzja. Przy sprzeciwie Polski i wstrzymaniu się od głosu Włoch, Bułgarii i Rumunii przyjęto rozporządzenie dotyczące samochodów. Po 2035 r. w krajach Unii Europejskiej nie będzie można sprzedawać nowych aut emitujących dwutlenek węgla. Przepis o takim brzmieniu miał być przyjęty już na przełomie lutego i marca, ale w ostatniej chwili zamiar zawetowania rozporządzenia ogłosiły Niemcy.
Naszym zachodnim sąsiadom nie odpowiadało planowane wykluczenie ze sprzedaży nawet samochodów, które w globalnym ujęciu nie powodowałyby emisji CO2. Władze Niemiec postawiły więc warunek dotyczący wprowadzenia do unijnych przepisów wyjątku, pozwalającego na sprzedawanie po 2035 r. aut na e-paliwo. W Niemczech, gdzie motoryzacja daje dziś 800 tys. miejsc pracy, sprawa miała czysto gospodarczy wydźwięk. Wyjątek pozwoli na sprzedawanie po 2035 r. aut, jakie znamy dziś.
E-paliwo powstaje z dwutlenku węgla i wodoru pozyskiwanego z wody. Konieczne jest również dostarczenie odpowiedniej energii, by mogły zajść procesy chemiczne. Jeśli energia jest pozyskiwana w zielony sposób, to w globalnym rozrachunku używanie samochodu na e-paliwo jest bezemisyjne. Władze UE zgodziły się na warunek Niemiec, ale żądają opracowania technologii, która nie pozwoli jeździć autom na e-paliwo po zatankowaniu zwykłej benzyny.
– Cieszę się, że UE wywiązuje się ze swoich obietnic z pakietu Fit for 55. Nowe przepisy stworzą możliwości dla najnowocześniejszych technologii i impuls dla przemysłu do inwestowania w przyszłość wolną od paliw kopalnych – stwierdziła cytowana przez Polską Agencję Prasową Romina Pourmokhtari, szwedzka minister klimatu i środowiska.
W 2026 r. Komisja Europejska dokona szczegółowej analizy postępów działań na drodze do realizacji przyjętego właśnie rozporządzenia. Analizie poddane zostaną również same przepisy o zakazie sprzedaży aut spalinowych.