Koniec aut spalinowych od 2035 r. Jest ostateczna decyzja UE

Koniec aut spalinowych od 2035 r. Jest ostateczna decyzja UE

Koniec aut spalinowych w UE
Koniec aut spalinowych w UE
Źródło zdjęć: © Autokult | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik
28.03.2023 17:34

We wtorek 28 marca 2023 r. Rada Europy przyjęła rozporządzenie, które zakazuje po 2035 r. sprzedaży samochodów emitujących CO2. Wyjątek będą stanowić pojazdy napędzane neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla e-paliwem.

W Brukseli zapadła ostateczna decyzja. Przy sprzeciwie Polski i wstrzymaniu się od głosu Włoch, Bułgarii i Rumunii przyjęto rozporządzenie dotyczące samochodów. Po 2035 r. w krajach Unii Europejskiej nie będzie można sprzedawać nowych aut emitujących dwutlenek węgla. Przepis o takim brzmieniu miał być przyjęty już na przełomie lutego i marca, ale w ostatniej chwili zamiar zawetowania rozporządzenia ogłosiły Niemcy.

Naszym zachodnim sąsiadom nie odpowiadało planowane wykluczenie ze sprzedaży nawet samochodów, które w globalnym ujęciu nie powodowałyby emisji CO2. Władze Niemiec postawiły więc warunek dotyczący wprowadzenia do unijnych przepisów wyjątku, pozwalającego na sprzedawanie po 2035 r. aut na e-paliwo. W Niemczech, gdzie motoryzacja daje dziś 800 tys. miejsc pracy, sprawa miała czysto gospodarczy wydźwięk. Wyjątek pozwoli na sprzedawanie po 2035 r. aut, jakie znamy dziś.

E-paliwo powstaje z dwutlenku węgla i wodoru pozyskiwanego z wody. Konieczne jest również dostarczenie odpowiedniej energii, by mogły zajść procesy chemiczne. Jeśli energia jest pozyskiwana w zielony sposób, to w globalnym rozrachunku używanie samochodu na e-paliwo jest bezemisyjne. Władze UE zgodziły się na warunek Niemiec, ale żądają opracowania technologii, która nie pozwoli jeździć autom na e-paliwo po zatankowaniu zwykłej benzyny.

– Cieszę się, że UE wywiązuje się ze swoich obietnic z pakietu Fit for 55. Nowe przepisy stworzą możliwości dla najnowocześniejszych technologii i impuls dla przemysłu do inwestowania w przyszłość wolną od paliw kopalnych – stwierdziła cytowana przez Polską Agencję Prasową Romina Pourmokhtari, szwedzka minister klimatu i środowiska.

W 2026 r. Komisja Europejska dokona szczegółowej analizy postępów działań na drodze do realizacji przyjętego właśnie rozporządzenia. Analizie poddane zostaną również same przepisy o zakazie sprzedaży aut spalinowych.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (45)