Koniec aut spalinowych od 2035 r. Jest ostateczna decyzja UE 

We wtorek 28 marca 2023 r. Rada Europy przyjęła rozporządzenie, które zakazuje po 2035 r. sprzedaży samochodów emitujących CO2. Wyjątek będą stanowić pojazdy napędzane neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla e-paliwem.

Koniec aut spalinowych w UEKoniec aut spalinowych w UE
Źródło zdjęć: © Autokult | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

W Brukseli zapadła ostateczna decyzja. Przy sprzeciwie Polski i wstrzymaniu się od głosu Włoch, Bułgarii i Rumunii przyjęto rozporządzenie dotyczące samochodów. Po 2035 r. w krajach Unii Europejskiej nie będzie można sprzedawać nowych aut emitujących dwutlenek węgla. Przepis o takim brzmieniu miał być przyjęty już na przełomie lutego i marca, ale w ostatniej chwili zamiar zawetowania rozporządzenia ogłosiły Niemcy.

Naszym zachodnim sąsiadom nie odpowiadało planowane wykluczenie ze sprzedaży nawet samochodów, które w globalnym ujęciu nie powodowałyby emisji CO2. Władze Niemiec postawiły więc warunek dotyczący wprowadzenia do unijnych przepisów wyjątku, pozwalającego na sprzedawanie po 2035 r. aut na e-paliwo. W Niemczech, gdzie motoryzacja daje dziś 800 tys. miejsc pracy, sprawa miała czysto gospodarczy wydźwięk. Wyjątek pozwoli na sprzedawanie po 2035 r. aut, jakie znamy dziś.

E-paliwo powstaje z dwutlenku węgla i wodoru pozyskiwanego z wody. Konieczne jest również dostarczenie odpowiedniej energii, by mogły zajść procesy chemiczne. Jeśli energia jest pozyskiwana w zielony sposób, to w globalnym rozrachunku używanie samochodu na e-paliwo jest bezemisyjne. Władze UE zgodziły się na warunek Niemiec, ale żądają opracowania technologii, która nie pozwoli jeździć autom na e-paliwo po zatankowaniu zwykłej benzyny.

– Cieszę się, że UE wywiązuje się ze swoich obietnic z pakietu Fit for 55. Nowe przepisy stworzą możliwości dla najnowocześniejszych technologii i impuls dla przemysłu do inwestowania w przyszłość wolną od paliw kopalnych – stwierdziła cytowana przez Polską Agencję Prasową Romina Pourmokhtari, szwedzka minister klimatu i środowiska.

W 2026 r. Komisja Europejska dokona szczegółowej analizy postępów działań na drodze do realizacji przyjętego właśnie rozporządzenia. Analizie poddane zostaną również same przepisy o zakazie sprzedaży aut spalinowych.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy