Amerykański potwór na prąd. Po prostu musiał powstać

Ford F-150 Lightning Switchgear
Ford F-150 Lightning Switchgear
Źródło zdjęć: © Ford
Szymon Jasina

11.02.2024 17:06, aktual.: 11.02.2024 21:06

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Skojarzenie wydaje się proste - Ford F-150 Lightning Switchgear to taki Raptor na prąd. Ale nie do końca, bo mowa o samochodzie demonstracyjnym, miejscami bardziej wyczynowym niż topowy spalinowy model. Jedno jest pewne - Ford lubi szalone projekty.

Ford F-150 to wręcz synonim motoryzacji z USA. Jest tak amerykański jak barbecue przed meczem futbolu (zresztą robione na pace pick-upa). Jego elektryczna wersja z jednej strony wydawała się zamachem na świętość, a z drugiej nie dziwi, że jest to najpopularniejszy elektryczny pick-up na (niezbyt dużym) rynku. Nie dziwi też, że Ford postanowił nieco podłubać przy tym aucie i stworzyć jego ekstremalną wersję.

Zresztą amerykańska marka znana jest z takich projektów. W Europie mieliśmy już kilka generacji Supervanów, a ostatnia z nich była elektryczna. Naturalnym kolejnym krokiem było stworzenie elektrycznego Raptora, czyli modelu F-150 Lightning Switchgear. Jest to efekt współpracy oddziału Ford Performance z RTR Vehicles.

Ford F-150 Lightning Switchgear
Ford F-150 Lightning Switchgear© Ford

Jak się łatwo domyślić, Switchgear ma prawie wszystkiego więcej. Większy niż w standardowym F-150 Lightningu jest rozstaw kół, co poprawia stabilność w terenie. Większy jest oczywiście prześwit i skok zawieszenia, a koła obute są w 37-calowe opony MT. Nadwozie zostało wykonane z włókna węglowego i wystarczy jeden rzut oka, aby zobaczyć zmienione zderzaki poprawiające kąty natarcia i zejścia.

Oczywiście jednym z najważniejszych elementów jest zawieszenie, które tu ma sprawdzać się zarówno w terenie, jak i na asfalcie. Pick-up charakteryzuje się niezależnym układem z podwójnymi wahaczami z przodu i niezależnym wielowahaczowym z tyłu, korzystającym z amortyzatorów typu coil-over, drążka stabilizatora i niestandardowych wahaczy. Switchgear wykorzystuje amortyzatory Fox z wewnętrznym obejściem o średnicy 3 cali.

Ford F-150 Lightning Switchgear
Ford F-150 Lightning Switchgear© Ford

Wyjątkowo jest też we wnętrzu, gdzie znajduje się nie tylko długa dźwignia hamulca ręcznego, ale też pięć wyczynowych foteli kubełkowych Recaro (trzy z tylu w miejscu kanapy) z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa Schroth Racing. Na pokazowe przejazdy Ford może zabierać całe wycieczki.

  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
  • Ford F-150 Lightning Switchgear
[1/20] Ford F-150 Lightning SwitchgearŹródło zdjęć: © Ford
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (2)
Zobacz także