ABB: technologia kluczem do rozwoju elektromobilności

ABB: technologia kluczem do rozwoju elektromobilności16.12.2020 11:40
Źródło zdjęć: © Materiał prasowy
Autokult Elektromobilność
Artykuł sponsorowany .

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Zmian Klimatu (KOZK) zainicjowało kampanię elektromobilni.pl, której celem jest wzrost świadomości społecznej w zakresie zeroemisyjnych technologii w transporcie.

Centralnym elementem kampanii jest serwis elektromobilni.pl, stanowiący obszerną bazę wiedzy na temat elektromobilności oraz oferujący nowoczesne i interaktywne kalkulatory i porównywarki, uławiające zakup i użytkowanie samochodów elektrycznych, w tym m.in. mapę stacji ładowania, katalog EV, porównywarkę taryfową i całkowitych kosztów eksploatacji, kalkulatory kosztów podróży, ładowania czy emisji CO2. Uruchomiono także pierwszy w Polsce klub posiadaczy i użytkowników EV, który oferuje zniżki na usługi ładowania w największej sieci w Polsce, jak również program Elektromobilna Polska, skierowany do miast, miejsc, instytucji i firm przyjaznych elektromobilności.

Jednym z partnerów strategicznych projektu zostało ABB. Krzysztof Żurek, dyrektor marketingu produktowego, biznes Elektryfikacji ABB w Polsce, opowiedział nam m.in. o zaangażowaniu ABB w rozbudowę infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, Centrum Technologicznym firmy w Krakowie czy największych barierach rozwoju elektromobilności w Polsce. Zapraszamy do lektury.

Źródło zdjęć: © Materiał prasowy
Źródło zdjęć: © Materiał prasowy

Dlaczego ABB zdecydowało się zaangażować w ogólnopolską kampanię edukacyjną elektromobilni.pl?

Krzysztof Żurek, dyrektor marketingu produktowego, biznes Elektryfikacji ABB w Polsce: Od dekady jesteśmy wiodącym graczem na rynku elektromobilności. W 2010 roku uruchomiliśmy pierwszą w Europie komercyjną stację do ładowania EV. Opracowaliśmy wiele innowacyjnych rozwiązań w zakresie inteligentnego transportu, np. jako pierwsi przedstawiliśmy stację szybkiego ładowania typu CCS, byliśmy też pionierem jeśli chodzi o ładowarki autobusowe. Do dziś sprzedaliśmy ponad 17 tys. szybkich ładowarek prądu stałego w 80 krajach świata. Posiadamy więc wiedzę i doświadczenie, które wręcz obligują nas do angażowania się w kampanię, w której główną rolę odgrywa edukacja. Zdajemy sobie sprawę, że przykład idzie z góry. Dlatego nowa strategia zrównoważonego rozwoju ABB zakłada, że do 2030 roku staniemy się firmą neutralną węglowo. Bardzo ważna w osiągnięciu tego celu będzie elektromobilność.

Źródło zdjęć: © Materiał prasowy
Źródło zdjęć: © Materiał prasowy

Czy edukacja jest ważnym elementem prowadzenia biznesu ABB? Jeśli tak, to dlaczego?

Wyróżniłbym tu dwie kwestie. Pierwszą jest informowanie rynku o nowych sposobach na radzenie sobie z pojawiającymi się wyzwaniami lub na poprawę konkurencyjności. Czy idea przemysłu 4.0 przyjęłaby się, gdyby dostawcy rozwiązań wyłącznie czekali na nowe zapotrzebowanie i sygnał z rynku? Na przykład w ramach platformy ABB Ability rozwijamy cyfrowe usługi, które dają nieznane wcześniej możliwości jeśli chodzi np. o zarządzanie energią, monitorowanie sieci, zwiększanie bezpieczeństwa. Jednak potencjalni odbiorcy nie muszą zdawać sobie z tego sprawy. W tym kontekście „edukowanie” rynku rzeczywiście jest ważnym elementem prowadzenia biznesu. Drugim aspektem jest edukacja sama w sobie. Z naszej perspektywy jest to m.in. współpraca ze środowiskiem naukowym, która daje korzyści obu stronom. Inwestujemy w bazę dydaktyczno-naukową polskich uczelni, prowadzimy staże i praktyki, wspólnie z pracownikami uczelni realizujemy projekty badawcze. Na Politechnice Gdańskiej i Politechnice Wrocławskiej współtworzyliśmy laboratoria. Na AGH uruchomiliśmy Laboratorium Nowych Technologii w Elektroenergetyce. Niedawno we współpracy z Politechniką Krakowską otworzyliśmy Centrum Materiałów Funkcjonalnych i Zaawansowanych Procesów Wytwarzania, w którym będziemy pracować nad nowymi materiałami inteligentnymi. W ten sposób uczelnie uzyskują dostęp do najnowszych technologii, kadra i studenci zdobywają unikalne kompetencje, a my możemy nawiązywać kontakt z talentami – osobami, które patrzą na świat podobnie jak my.

Źródło zdjęć: © Materiał prasowy
Źródło zdjęć: © Materiał prasowy

ABB to jedna z najbardziej innowacyjnych firm w sektorze e-mobility. W jaki sposób rozwój nisko- i zeroemisyjnych technologii w transporcie wpłynął na rozwój biznesu ABB w Polsce?

Na pewno długoterminowe perspektywy dla tego typu technologii miały wpływ na to, że w Korporacyjnym Centrum Technologicznym ABB w Krakowie powstała jednostka odpowiedzialna za rozwój technologii elektromobilności. Obecnie, co warto podkreślić, polscy naukowcy tworzą zespół R&D m.in. w obszarze stacji ładowania dla pojazdów ciężkich, tj. autobusów i samochodów ciężarowych. Dodatkowo pracują nad modelem ładowarki, która będzie wykorzystywana przez zespoły Formuły E. I mają za sobą już wiele prestiżowych wdrożeń, m.in. dla operatorów transportu publicznego w Hamburgu, Oslo, Trondheim, w Ameryce Północnej i Południowej. Dostrzegamy ogromny potencjał nisko- i zeroemisyjnych technologii w transporcie. Fakt, że sami je tworzymy i rozwijamy, dodatkowo „nadbudowując” te technologie usługami cyfrowymi, pomaga nam również w prowadzeniu biznesu na polskim rynku. W Polsce dostarczamy ładowarki m.in. do PKN Orlen oraz Grupy Schwarz.

Jakiego typu ładowarki dla pojazdów elektrycznych będą produkowane w nowej, budowanej we Włoszech fabryce ABB?

Planowana jest tam produkcja całego portfolio stacji do ładowania EV w technologii prądu stałego, zarówno w zakresie ładowania w domu, jak i w miejscach publicznych, łącznie z infrastrukturą dla transportu publicznego.

Czy można spodziewać się podobnych inwestycji ABB w Polsce?

Nie jestem dziś w stanie odpowiedzieć na to pytanie.

Elektromobilni.pl - spot reklamowy

Jakie są dziś największe bariery rozwoju elektromobilności z perspektywy ABB i jakie szanse na rozwój tego rynku widzą Państwo w najbliższej przyszłości?

Jeśli chodzi o bariery, to jak pokazuje najnowszy Barometr Nowej Mobilności, dużym wyzwaniem jest świadomość technologii elektromobilności, a w zasadzie jej brak, oraz niewystarczająca wiedza potencjalnych użytkowników EV na temat rynku – stąd też nasze zaangażowanie w kampanię elektromobilni.pl. Barierą jest również ciągły brak odpowiedniego wsparcia finansowego dla kupujących pojazdy elektryczne. Wciąż też nie wiemy, jaka będzie skala spowolnienia gospodarczego i czy w wyniku tego spowolnienia inwestycje w infrastrukturę zostaną przesunięte w czasie.

Elektromobilni.pl - Korzyści dla środowiska

A co do szans na rozwój, wiążę duże nadzieje z dynamicznym rozwojem technologii. Weźmy dla przykładu baterie. W ciągu dekady ich koszt spadł o 90%. Technologia będzie coraz tańsza i wydajniejsza, co przełoży się na większą użyteczność i niższy koszt samochodu. Bardzo ważną rolę do odegrania mają tu nie tylko dostawcy infrastruktury, ale i koncerny motoryzacyjne. Rozwój technologii to czynnik o największym potencjale. Szansą jest oczywiście stosowna legislacja z przemyślanym systemem dopłat. Myślę, że pozytywny wpływ na rynek będą mieć też nowe formy użytkowania pojazdów, jak coraz powszechniejszy carsharing, i nowe podejście do własności – tzn. czy samochód elektryczny nie stanie się z punktu widzenia właściciela inwestycją, na której można zarabiać, tak jak zarabia się np. na wynajmowaniu mieszkania.

Źródło zdjęć: © Matreiał prasowy
Źródło zdjęć: © Matreiał prasowy
Artykuł sponsorowany .
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.