Audi przyszłości z wizytą w Warszawie. Przyjrzałem mu się z bliska i wy też możecie

Audi przyszłości z wizytą w Warszawie. Przyjrzałem mu się z bliska i wy też możecie10.10.2023 17:31
Audi Grandsphere Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Damian Rahman

Do showroomu Audi City w centrum Miasta Stołecznego prosto z przyszłości przybył koncepcyjny model Grandsphere. To zapowiedź luksusowego, czterodrzwiowego GT w wymiarze A8, zdolnego do autonomicznej jazdy i pokonywania aż 750 km na jednym ładowaniu baterii. Co przewrotne: w naszpikowanym bajerami wnętrzu, VIP-owskie miejsca są nie z tyłu, a z przodu.

Nieczęsto zdarza się, by samochody koncepcyjne trafiały do naszego kraju. Audi Grandsphere Concept, w ramach światowego tournée, na kilka dni zawitało do Warszawy, by zaprezentować się polskiej publiczności. Do najbliższego piątku włącznie, od godz. 10 do 16 można je oglądać w butiku Audi City przy pl. Trzech Krzyży. Na miejscu jest też ekspert Audi, Grzegorz Laskowski, gotowy wtajemniczać zainteresowanych w technikalia i historię powstania tego fascynującego pojazdu.

Audi Grandsphere Concept w Audi City Warszawa, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Damian Rahman
Audi Grandsphere Concept w Audi City Warszawa
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Damian Rahman

Grandsphere jest drugim z łącznie czterech samochodów studyjnych, które Audi zaprezentowało w ciągu ostatnich dwóch lat (pozostałe to Skysphere, Activesphere i Urbansphere). Mierzący 5,35 m długości koncept został zaprojektowany wokół kabiny, którą okala szklana kopuła. Choć w przyszłości taki model mógłby zastąpić model A8, nie jest to klasyczny, trójbryłowy sedan – tylna klapa otwiera się bez szyby, ale sylwetka ma zarówno coś z fastbacka, jak i sportowego shooting brake’a, może nawet eleganckiej łodzi motorowej. Aż dziwne, że Audi nie nadało Grandsphere przydomka Sportback. Maska i przedni zwis są wyjątkowo krótkie. Z wysokością zaledwie 1,39 m smukłość sylwetki robi potężne wrażenie.

Audi Grandsphere Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Audi Grandsphere Concept
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Styliści postawili na skrajną oszczędność ornamentów, skupiając się na rzeźbie nadwozia. Subtelną biżuterią Grandsphere jest samo oświetlenie, w które twórczo wkomponowano motyw czterech ringów. Taka interpretacja nowoczesnej elegancji to miła odmiana względem przepychu, który robi karierę w niektórych markach rywalizujących z Audi.

Audi Grandsphere Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Audi Grandsphere Concept
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Drzwi ze zintegrowanym słupkiem B otwierają się przeciwsobnie, dając szeroki dostęp do kabiny. Jeszcze przed zajęciem miejsc samochód rozpoznaje swoich pasażerów po – uwaga – sposobie chodzenia… Zgodnie z dotychczas zapisanymi preferencjami ustawia temperaturę klimatyzacji czy pozycję fotela, wita ich spersonalizowaną animacją.

Audi Grandsphere Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Audi Grandsphere Concept
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Audi mówi o układzie 2+2: z tyłu czeka przytulna, zachodząca na boki kanapa bez zagłówków, ale VIP-owskie miejsca są z przodu. Skorupowe fotele dają się odchylić do pozycji półleżącej – tak mocno, że zagłówek zjeżdża poniżej linii okien. Niestety, nie pozwolono mi rozsiąść się w fotelu i sprawdzić ich wygody, ale zastanawia mnie co innego: czy jazda w takiej pozycji, kiedy nie da się obserwować otoczenia przez okna, nie będzie sprzyjać złemu samopoczuciu, i to nie tylko u osób, które cierpią na chorobę lokomocyjną?

Audi Grandsphere Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Audi Grandsphere Concept
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Ponieważ Grandsphere ma być zdolne do autonomicznej jazdy na poziomie czwartym, kierownica wysuwa się na żądanie lub w sytuacjach, kiedy kierowca musi przejąć kontrolę nad samochodem. Przez większość czasu podróż spoczywa jednak za deską rozdzielczą, chowane są też pedały. Między fotelami znalazł się minibarek: lodówka i uchwyty na dwie szklanki oraz karafkę.

Audi Grandsphere Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Audi Grandsphere Concept
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Choć główny element kokpitu rzeczywiście tworzy fornirowana drewnem grabowym zagięta deska, trudno nazwać ją deską rozdzielczą: ta kunsztownie wykonana powierzchnia stanowi tło dla projekcji obrazu, który rozciąga się na całą szerokość wnętrza. W zależności od trybu prowadzenia można tu wyświetlać segmenty interfejsów obsługi, aplikacje, filmy czy wideokonferencje. W podłokietniku znajdują się też okulary VR do oglądania treści rozszerzonej rzeczywistości w systemie Holoride.

Audi Grandsphere Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Audi Grandsphere Concept
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Sterowanie odbywa się dotykowo, przez panele obsługi ukryte w drzwiach lub wzrokowo: kamery śledzą gałki oczne, funkcje wybiera się przez skupienie wzroku w danym punkcie. Temperaturę i inne funkcje można regulować też pokrętłami MMI touchless response, umieszczonymi w boczkach drzwi. Jednak kiedy fotel znajduje się w pozycji półleżącej trudno do nich sięgnąć – wówczas wystarczy skierować dłoń w stronę pokrętła i bez dotykania go wykonać gest przekręcania.

Audi Grandsphere Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Audi Grandsphere Concept
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Grandsphere jest pokazem możliwości nowej platformy PPE, z której będą korzystać także nowe SUVy Porsche MacanAudi Q6 e-tron. Dzięki potężnemu rozstawowi osi, w podłodze konceptu tkwi akumulator o pojemności aż 120 kWh. Audi deklaruje zasięg godny komfortowego GT – 750 km. To tym bardziej imponujące w kontekście mocy elektrycznych silników: szczytowo generują łącznie 530 kW (720 KM) i 960 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h ma zajmować mniej niż 4 s.

Audi Grandsphere Concept
Audi Grandsphere Concept
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Architektura 800-woltowa umożliwia ładowanie z mocą do 270 kW, dzięki czemu uzupełnienie poziomu baterii od 5 do 80 proc. ma trwać mniej niż 25 minut. Pięć minut ładowania ma wystarczać na uzupełnienie zasięgu o 300 km.

Audi Grandsphere Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Damian Rahman
Audi Grandsphere Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Damian Rahman
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.