Baterię naładujesz w 5 minut. Naukowcy są blisko prawdziwego przełomu na rynku

Baterię naładujesz w 5 minut. Naukowcy są blisko prawdziwego przełomu na rynku27.01.2024 10:22
Ładowanie samochodu elektrycznego
Źródło zdjęć: © WP Autokult

Co jest największą słabością samochodów elektrycznych? Oczywiście kłopotliwy proces ich ładowania. Naukowcy z uniwersytetu Cornell opracowali akumulator, który ma załadować się w ciągu pięciu minut. W przypadku samochodów taka innowacja zmieniłaby wszystko.

W najlepszym razie około 30 minut, ale zwykle 1-2 godziny. Tyle trwa ładowanie typowego samochodu o napędzie elektrycznym. Ten fakt – w połączeniu z wciąż mocno niewystarczającą infrastrukturą – sprawia, że wielu kierowców z góry odrzuca pomysł zakupu auta o takim napędzie. Kierowcy boją się braku możliwości załadowania auta w trasie lub po prostu długiego czasu ładowania. Więc producenci podnoszą ich zasięg. To oczywiście wymaga zastosowania większej baterii, więc auto staje się absurdalnie drogie i ciężkie. W ten sposób dochodzimy do wszystkich minusów aut elektrycznych.

Wynalazek naukowców amerykańskiego uniwersytetu Cornell może jednak wiele zmienić. Jak informuje serwis interesting engineering, kierujący pracami Lynden Archer ogłosił, że prace koncentrowały się na kinetyce jonów podczas ładowania. Spodziewane efekty przyniosło im wykorzystanie indu w produkcji ogniw baterii. Pierwiastek ten sprzyjał o wiele szybszemu przebiegowi procesu ładowania baterii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes-AMG EQE SUV 43 - życie z elektrykiem w zimie

W ten sposób badacze opracowali baterię litowo-jonową, którą można załadować w ciągu pięciu minut. "Jeśli możesz w takim czasie załadować baterię samochodu, to nie potrzebujesz auta o zasięgu 500 km", powiedział naukowiec. Oznacza to, że baterie aut mogłyby być mniejsze i w efekcie samochody stałyby się tańsze, bo koszt baterii ma kapitalne znaczenie dla ostatecznej ceny auta.

Czyli przełom? Tylko częściowo. Odkrycie mechanizmu, pozwalającego na wyjątkowo szybkie ładowanie to sukces. Problemem jest jednak to, że ind jest metalem bardzo ciężkim. Zbudowana z jego udziałem bateria samochodowa co prawda ładowałaby się szybko, ale miałaby rozczarowującą masę. Teraz amerykańscy naukowcy sprawdzają, czy są lżejsze materiały, które mogą przynieść podobny rezultat.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.