Nowe baterie nie będą powszechne. Święty Graal aut elektrycznych nie wywróci stolika

Mają skrócić czas ładowania i wydłużyć zasięg. Akumulatory trakcyjne z elektrolitem w postaci ciała stałego mają zadebiutować już za kilka lat. Jeśli jednak sądzisz, że od razu zmienią rzeczywistość aut elektrycznych, to jesteś w błędzie. Będzie ich za mało.

Dziś baterie zajmują sporo miejsca i dużo ważąDziś baterie zajmują sporo miejsca i dużo ważą
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Tomasz Budzik

Samochody o napędzie elektrycznym oferują fenomenalny komfort jazdy za sprawą cichego działania i liniowego przyspieszenia. Mają też jednak swoje wady – ograniczony zasięg i podwyższony ciężar. Obydwa te problemy mają rozwiązać akumulatory trakcyjne z elektrolitem, będącym ciałem stałym. Zgodnie z założeniami naukowców mają one charakteryzować się o wiele większą gęstością magazynowania energii. Oznacza to, że samochód z pakietem o takich wymiarach i wadze jak dziś mógłby przejechać znacznie więcej bez ładowania, albo też taki sam zasięg jak dziś można byłoby osiągnąć, stosując o wiele mniejsze i lżejsze baterie.

Problem polega jednak na tym, że akumulatorów z elektrolitem w postaci ciała stałego wciąż nie ma na rynku. Jedną z firm, która informuje o swoich zaawansowanych pracach w tej materii, jest Toyota. Jak podaje Automotive News Europe, Japończycy uchylili rąbka tajemnicy w kwestii szczegółów przyszłej produkcji. Technologia ta ma zostać przygotowana do komercjalizacji na przełomie 2027 i 2028 r. W 2030 r. ma natomiast rozpocząć się masowa produkcja baterii. Ale co to oznacza?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Honda CR-V - prawdziwa dobra zmiana

Niestety, na szybkie zalanie rynku samochodami z nowym rodzajem baterii nie ma co liczyć. Jak na podstawie doniesień Toyota Times informuje ANE, start produkcji baterii w stosunkowo niewielkiej ilości (kilkaset ton baterii rocznie) może nastąpić już w 2027 r. W 2030 r. ilość ta miałaby zostać zwiększona do kilku tysięcy ton. To wystarczająco dużo dla nieco ponad 10 tys. pojazdów. W skali produkcji Toyoty to niewiele, bo firma do 2030 r. zamierza sprzedać na całym świecie 3,5 mln bezemisyjnych samochodów.

Zgodnie z założeniami Toyota ma stworzyć dwie wersje akumulatorów z elektrolitem w postaci ciała stałego. Pierwszy zestaw ma pozwalać na osiąganie samochodem osobowym zasięgu zbliżonego do 1000 km. Ponowne naładowanie go od 10 do 80 proc. pojemności ma zaś zajmować 10 minut – oczywiście przy wykorzystaniu stacji ładowania o optymalnych parametrach. Druga wersja nowych baterii ma pozwalać na osiąganie samochodem osobowym zasięgu ok. 1200 km.

Parametry wyglądają na bardzo obiecujące. Ale trzeba jeszcze wcielić te założenia w życie. Toyota nie będzie zresztą sama. Nad technologią akumulatorów trakcyjnych z elektrolitem w postaci ciała stałego pracuje również m.in. Honda i Nissan. Pierwsza z nich pracuje już nad uruchomieniem pilotażowej produkcji baterii. Nissan chce rozpocząć pilotaż już w 2024 r., a wprowadzić na rynek w 2028 r. Czas pokaże, jak założenia zmienią się w realia.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie