Czego jeszcze kowalski nie wie o elektromobilności, a wiedzieć powinien?

Czego jeszcze kowalski nie wie o elektromobilności, a wiedzieć powinien?29.08.2019 10:11
Źródło zdjęć: © fot, Mariusz Zmysłowski

W ostatnią środę sierpnia w Volkswagen Home odbyła się debata na temat elektromobilności. Z długiej dyskusji wybrałem dla was wszystko to, co najciekawsze, a o czym mogliście jeszcze nie wiedzieć.

To długie, kanciaste słowo - elektromobilność - jest tematem wielu dyskusji i artykułów od kilku lat. Mogłoby się wydawać, że wszystko, co miało zostać powiedziane, powiedziane już zostało. To nieprawda. Pojawiają się kolejne badania, analizy, nowe spojrzenia na jazdę na prądzie i wszystko, co z nią związane. Po debacie, której gospodarzem był Volkswagen, mam dla was wyciąg, samą esencję, z półtoragodzinnej dyskusji.

W roli ekspertów na debacie wystąpili:

  • Anna Skarbek-Żabkin - współzałożycielka Forum Elektromobilności
  • Maciej Mazur — prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych
  • Łukasz Zadworny — dyrektor marki Volkswagen w Polsce

Samochody elektryczne w Polsce nie mają sensu, bo prąd i tak jest z węgla? To mit

To bardzo popularny argument osób, które są przeciwne samochodom elektrycznym. Jak wskazuje jednak doktor Anna Skarbek-Żabkin - to nie jest prawda. Tutaj mamy cztery bardzo istotne kontrargumenty:

  1. Elektrownie muszą spełniać bardzo restrykcyjne warunki emisji, które są pod ciągłą kontrolą.
  2. wydzielanie spalin z procesu produkcyjnego energii elektrycznej następuje wysoko, powyżej pułapu tak zwanej emisji niskiej, której granicę określa się na około 40 metrów od ziemi. Dzięki temu w mniejszym stopniu dotyka ona ludzi.
  3. Przeniesienie emisji z samochodów do elektrowni wyprowadza ją poza centra miast, tym sposobem również oddalając ją od bezpośredniego kontaktu z ludźmi.
  4. Co najistotniejsze — żeby w pełni wskazać różnice między emisją z wydechów aut spalinowych, a emisję związaną z wytwarzaniem energii elektrycznej z węgla, konieczne jest wzięcie pod uwagę całego tzw. cyklu paliwowego. To oznacza, że należy też uwzględnić wydzielanie spalin przy transporcie benzyny i, idąc jeszcze dalej w proces, emisję przy transporcie ropy. Rozpatrując te cykle w ten sposób, w Polsce, mimo produkcji prądu z węgla, dla aut elektrycznych jest to 20 proc. mniej CO2 względem aut z silnikami Diesla.

Bez dobrej infrastruktury nie ma elektromobilności? Nie do końca

Oczywiście, dobra infrastruktura jest bardzo potrzebna, szczególnie w trasach, jednak praktyka pokazuje, że kierowcy aut elektrycznych i hybryd plug-in rzadko kiedy korzystają z publicznych punktów. 80 proc. ładowań odbywa się w domu lub w pracy.

Obawy związane z niedostatkiem punktów publicznych są więc przesadzone. Ostatecznie, jeśli zdecydujesz się na zakup samochodu na prąd, najczęściej i tak będziesz korzystać z własnego gniazda, na najtańszej, nocnej taryfie.

Serwisowanie samochodów elektrycznych jest tańsze. Czyli serwisy stracą?

W kontekście aut elektrycznych pojawia się często TCO. Współczynnik ten jest w ich przypadku bardzo korzystny. Auta elektryczne tracą wartość wolniej niż samochody spalinowe.

Tańsze jest też ich serwisowanie. I to sporo. Obsługa w ASO jest 30-50 proc. tańsza. Ostatecznie jednak nie jest to działalność charytatywna, a biznes, więc serwisy gdzieś będą musiały te pieniądze odzyskać. U niektórych osób budzi to obawy, że po zakupie samochodu elektrycznego czekają ich jakieś ukryte koszty.

Jak w rozmowie powiedział mi Łukasz Zadworny - dyrektor marki Volkswagen w Polsce, producenci będą chcieli zapewnić bezpieczeństwo finansowe serwisów inaczej - lojalizując klientów. Obecnie wielu kierowców porzuca ASO niedługo po tym, jak skończy się gwarancja na auto. W przypadku samochodów elektrycznych niskie ceny serwisowania i dobra jakość obsługi mają być tym, co zatrzyma nas przy punktach autoryzowanych. Czeka nas więc walka o klienta.

W efekcie z naszych portfeli będzie ubywać przy jednorazowych wizytach mniej, ale długofalowo suma kwot zostawianych w ASO nie zmieni się względem obecnych czasów. Czy to oznacza, że małe, niezależne warsztaty stracą? To byłaby bardzo odważna i daleko idąca teoria, ale z pewnością rynek serwisów samochodowych czeka prędzej czy później zmiana proporcjonalna do tej, jaka zajdzie na ulicach.

Tymczasem na drogach kolejne zmiany już wkrótce. W ciągu trzech tygodni, na targach samochodowych we Frankfurcie, premierę będzie miał elektryczny Volkswagen ID.3, który dzięki cenom na poziomie dobrze wyposażonego Golfa, ma ułatwić masom dostęp do samochodów elektrycznych. Jednocześnie jeszcze w tym roku zmiany czekają także polski horyzont elektromobilności. Do końca roku przy polskich drogach staną pierwsze ładowarki o mocy 350 kW.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.