Dodge był kiedyś jak Tesla. Elektryczny model Circuit EV miał potencjał, ale zabił go kryzys

Dodge był kiedyś jak Tesla. Elektryczny model Circuit EV miał potencjał, ale zabił go kryzys20.04.2020 10:24
Widać podobieństwa do Lotusa, ale Amerykanie zadbali o indywidualny charakter.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe

Dodge - marka, która kojarzy się z dużymi pickupami i sportowym Viperem, całkiem niedawno eksperymentowała z pojazdami elektrycznymi. Model Circuit EV mógł bez obaw rywalizować z Teslą Roadster. Niestety, kryzys ekonomiczny sprawił, że Amerykanie zrezygnowali z tego pomysłu.

Przyznacie, że Dodge jest jedną z ostatnich marek, które kojarzą się z napędem elektrycznym. Producent "prawdziwych samochodów" z potężnymi benzyniakami pod maską, w pierwszej dekadzie XXI wieku skalał jednak swój honor prądem, tworząc coś, co wyglądało jak mniejszy, elektryczny odpowiednik Vipera. Auto mogło być ciekawą alternatywą dla rozwijającej wówczas skrzydła Tesli Roadster. Niestety, z powodów finansowych, szybko odeszło w zapomnienie.

Dodge Circuit EV zadebiutował w 2019 roku podczas North American Auto Show. Podobnie jak ówczesna Tesla Roadster miał wiele wspólnego z Lotusem, a dokładniej z modelem Europa, na którym został oparty. Amerykanie dołożyli jednak wszelkich starań, by nadać projektowi sporo indywidualnego charakteru.

Krzykliwe lakiery nadwozia, pokaźne zderzaki czy charakterystyczne reflektory sprawiły, że Circuit EV wyglądał jak mniejsza kopia Vipera. Skromne wnętrze Lotusa ubrano natomiast w skóry, włókno węglowe i bogatsze niż w Lotusie wyposażenie. Najważniejszy był jednak napęd.

Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Źródło zdjęć: © mat. prasowe

GM wykorzystało silnik elektryczny o mocy 272 KM, który pozwalał osiągać setkę w czasie poniżej 5 sekund. Prędkość maksymalna wynosiła natomiast 193 km/h. Jednostka współpracowała z litowo-jonowymi akumulatorami, które zapewniały 250-300 km zasięgu na jednym ładowaniu - tak przynajmniej twierdził producent.

Interesujący wygląd, niezłe osiągi i przyzwoity zasięg - auto mogło odnieść sukces, gdyby nie globalny kryzys, który boleśnie dotknął amerykańską branżę motoryzacyjną. W tych trudnych czasach projekt uznano za fanaberię, przez co historia elektrycznego Dodge'a skończyła się już w rok po debiucie. Szkoda...

[1/14]
[2/14]
[3/14]
[4/14]
[5/14]
[6/14]
[7/14]
[8/14]
[9/14]
[10/14]
[11/14]
[12/14]
[13/14]
[14/14]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.