Licznik na 180 tys. km. "Efekt Tesli" na rynku używek

Licznik na 180 tys. km. "Efekt Tesli" na rynku używek01.03.2024 10:06
Tesla Model X Plaid
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mariusz Zmysłowski

Sprowadzona, kosztująca dużo powyżej 100 tys. zł tesla, jeśli już uderzona, to w przód – to najczęściej sprawdzany przez Polaków używany samochód elektryczny. Dane dostarczone przez AutoDNA ujawniają wiele – np. to, że na rynku nie brakuje elektryków z dużym przebiegiem.

Zainteresowanie używanymi pojazdami elektrycznymi jeszcze nie dotyczy przeciętnego Kowalskiego, choć na rynku można zauważyć co najmniej ciekawość obejmującą nowy rodzaj napędu. I choć w 2023 roku zaledwie 0,8 proc. wszystkich wyświetleń na platformie Otomoto dotyczyło elektryków, tak AutoDNA, dostawca raportów dot. historii pojazdów, odnotowało wzrost zapytań o stan techniczny elektryków na poziomie 24 proc. (z 3202 do 3977 raportów).


Bardzo powoli, ale widać rok do roku wzrost zainteresowania samochodami zero- i niskoemisyjnymi.

Raport Internetowy Samochód Roku 2023 Otomoto

O ile 64 proc. wyświetleń ogłoszeń dotyczy aut mających do 4 lat, tak wzrosło zainteresowanie – o 1,8 p.p. – najstarszymi elektrykami. Jak informuje coroczny raport Otomoto, 33 proc. kierowców elektryków kupiło swoje auta z drugiej ręki, a nawet 43 proc. zainteresowanych kupnem jest otwartych na szukanie czterech kółek na rynku wtórnym. Już teraz importujemy e-auta z Niemiec, Francji, a podium zamykają Stany Zjednoczone, choć na ogonie siedzi im Norwegia.

Najczęściej w raportach AutoDNA w przypadku Niemiec i Stanów Zjednoczonych widzimy tesle. Francja to z kolei wytwory lokalne, jak elektryczne renault. Jest to również źródło nissanów na wtyczkę.

Rynek amerykański zajmuje wysoką, trzecią pozycję wśród krajów pochodzenia najczęściej wyświetlanych samochodów używanych. Co ciekawe, w 2015 roku USA zajmowały w tym zestawieniu dalekie, 13. miejsce. Wśród przyczyn tak znaczącego awansu importu z USA można doszukiwać się m.in. "efektu Tesli".

Łukasz Juskowiak

Szef działu marketingu Otomoto

"Efektu Tesli", czyli połączenia ekscentrycznego i charyzmatycznego szefa, niespotykanych możliwości aut (chociażby szeroko omawianego autopilota) oraz efektu świeżości.

Interesujące są średnie przebiegi starszych pojazdów. Liczniki kontrolowanych tesli model S z 2014 i 2015 roku wskazywały średnio wartość przekraczającą 190 tys. km. Nawet pięcioletnie egzemplarze sporo jeżdżą – zarówno modele S, jak i modele 3 w raportach mają około 130-140 tys. km przebiegu.

Top 10 wyświetleń modeli używanych samochodów elektrycznych w 2023 roku
Tesla Model 3

9 proc.

Tesla Model S

8,70 proc.

Nissan Leaf

8,10 proc.

BMW i3

5,30 proc.

Porsche Taycan

3,80 proc.

Tesla Model X

3,50 proc.

Renault Zoe

3,50 proc.

Audi e-tron

3,00 proc.

Fiat 500

2,20 proc.

Volkswagen Golf

2,00 proc.

Dziesięcioletnie nissany leafy "dobiły" zaledwie do ok. 120 tys. km. Są modele, które są definitywnie używane tylko na krótkich odcinkach – mające dekadę BMW i3 ledwo średnio przekracza 80 tys. km, podobnie jak citroeny c-zero czy bliźniacze mitsubishi i-mievy.

Co oczywiste, niektóre sprowadzone pojazdy wymagają napraw. Najczęściej, bo w niemal połowie odnotowanych przypadków, chodzi o uderzenie przodem, na drugim miejscu są pojazdy z uszkodzonym w tył, na trzecim – w bok. Uszkodzenia nadwozia to najczęstszy problem odnotowany przez AutoDNA. Awarie podwozia czy szeroko pojętej mechaniki dotyczą mniej niż 5 proc. wszystkich sprawdzonych aut.

Pojazdy elektryczne dalej nie są tanią zabawą. Wspomniane wcześniej dziesięcioletnie BMW to koszt ok. 70 tys. zł, najtańsze leafy to minimum 33 tys. zł. W przypadku pożądanej tesli nie da się zejść poniżej 120 tys. zł, nawet w przypadku wspomnianych wcześniej modeli S z dużym przebiegiem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.