Niemcy odchodzą od elektryków. Przyszedł czas na zimny prysznic

Po raz pierwszy od ośmiu lat niemiecki rynek samochodów elektrycznych odnotuje spadek. Sprzedaż ma zmniejszyć się o 14 proc. Powodów jest wiele, ale nietrudno się ich domyślić.

Produkcja Audi Q8 e-tronaProdukcja Audi Q8 e-trona
Źródło zdjęć: © Autokult | Szymon Jasina
Mateusz Lubczański

Największy rynek motoryzacyjny w Europie został dotknięty przez dużą inflację. Do tego wysokie ceny pojazdów elektrycznych oraz niewystarczająca infrastruktura ładowania (nadal lepsza od tego, co mamy w Polsce) sprawiły, że klienci raczej niechętnie podchodzili do zakupów – informuje Automotive News Europe. Nie można też zapomnieć, że w grudniu zrezygnowano z dopłat do pojazdów elektrycznych.

Niemiecki Związek Producentów Samochodów wskazuje, że sprzedaż w pełni elektrycznych pojazdów zmniejszy się o 14 proc., do 451 tys. sztuk. W 2023 roku sprzedano 524 tys. samochodów typu BEV.

Producenci reagują na zmniejszony popyt: premiery nowych modeli są przesuwane, a z kolei wypożyczalnie samochodów rezygnują z elektryków. Jest to spowodowane wojną cenową, przez co wartości używanych pojazdów na prąd spadają za szybko, przynosząc straty.

Związek zauważa jednak, że produkcja elektryków ma wzrosnąć nawet o 19 proc. Te samochody trafią na eksport, poza teren Unii Europejskiej.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem