Elektromobilność do poprawek. Ambitnych celów nie da się spełnić

Elektromobilność do poprawek. Ambitnych celów nie da się spełnić30.07.2019 10:03
BMW i3 zdobyło popularność dzięki możliwości wypożyczenia go w carsharingu
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Władze narzuciły sobie tak wysokie tempo elektryfikacji dróg, że same nie spełniają wyznaczonych celów. Plan, by samorządy miały na początku roku auta elektryczne w swoich flotach, nie dojdzie do skutku. Dlatego jego realizację przesunięto o dwa lata.

Założenia elektryfikacji były ambitne. Od 2020 roku samorządy z ponad 50 tys. mieszkańców miały mieć na stanie co najmniej 10 proc. samochodów elektrycznych. To miało wymusić zmianę przyzwyczajeń, sprzyjać skupieniu się na rozwoju miejsc do ładowania oraz przyspieszyć popularyzację takich pojazdów. Po kilku latach ten odsetek miał zostać podniesiony.

Już wiadomo, że cały plan można wyrzucić do kosza. Zmiany wprowadzone w ustawie o biopaliwach przesuwają jego datę realizacji do 1 stycznia 2022 roku. Rok później "elektryki" we flotach mają już stanowić 20 proc. aut. Dwa lata to kawał czasu, ale prawdziwym problemem są, jak zwykle, pieniądze.

Choć niektóre komórki administracji (np. Lasy Państwowe) i miasta zdecydowały się na zakup pojazdów elektrycznych, to zdecydowana większość całkowicie zignorowała przepisy. Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który miał wspomóc kupno "elektryków", jeszcze nie ruszył. Samochody na prąd są drogie, a w niektórych przypadkach ich zakup jest niemożliwy.

Ustawa stanowiła bowiem, że firma, która nie ma w swojej flocie 10 proc. samochodów elektrycznych (lub napędzanych gazem ziemnym), nie może pełnić usług dla miasta. To oznacza, że "z automatu" wygasłyby umowy z podmiotami zajmującymi się np. wywozem śmieci. Elektrycznych śmieciarek po prostu nie ma. Tak jak elektrycznych zamiatarek czy odśnieżarek. Ciekawie prezentuje się sytuacja np. Tarnowskich Gór, gdzie miasto jest właścicielem pojazdów straży pożarnej.

Burmistrz Tarnowskich Gór Arkadiusz Ciech zauważył, że cele postawione w ustawie są wyższe niż te wyznaczone w dyrektywie UE.

Nowe przepisy przesuwają obowiązek posiadania przez samorządy co najmniej 10 proc. samochodów elektrycznych na 1 stycznia 2022 roku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.