ELEKTROMOBILNOŚĆ - PRZYSZŁOŚĆ, KTÓRA JUŻ NADESZŁA

ELEKTROMOBILNOŚĆ - PRZYSZŁOŚĆ, KTÓRA JUŻ NADESZŁA08.10.2020 11:16
Artykuł sponsorowany .

Segment aut z alternatywnym napędem jest jednym, który stawił czoło pandemii i odnotował wzrosty w pierwszej połowie tego roku. Ponieważ nasze miasta i drogi nie są jeszcze gotowe na pełną elektromobilność, optymalnym wyborem, przyjaznym dla środowiska i portfela są rozwiązania łączące auto elektryczne, które jest jednocześnie hybrydą i ma możliwość szybkiego ładowania ze zwykłego gniazdka 230 V. Taki komfort zapewnia najnowsze wcielenie światowego bestsellera Mitsubishi Outlander PHEV w wersji 2020.

Miasta z zerową emisją to nie utopia

Miejskie strefy z ograniczeniem wjazdu dla starych, kopcących aut są w Polsce dopiero w sferze deklaracji, a o strefach zerowej emisji nikt jeszcze nie mówi, jednak rosnąca świadomość ekologiczna Polaków z pewnością prędzej czy później doprowadzi do tego, że nie każdy i wszystkim będzie mógł poruszać się po mieście.

Z myślą o takiej chwili powstały auta elektryczne i idea miasta z zerową emisją. W ramach europejskiego projektu “Zero Carbon City” miasto Manchester współpracuje z Frankfurtem (Niemcy), Vilvoorde (Belgia), Zadar (Chorwacja), Bistrita (Rumunia), Modena (Włochy) and Tartu (Estonia). Powstały też pierwsze miasta, zbudowane od początku do końca w oparciu o ideę zrównoważonego rozwoju i zerowej emisji, w których transport opiera się na pojazdach wyposażonych w silniki elektryczne.

Jednym z takich sztandarowych projektów jest miasto Masdar w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Tam w 2011 r. testowane były elektryczne auta Mitsubishi i-MiEV (nazwa jest skrótem Mitsubishi innovative Electric Vehicle, wprowadzony na rynek japoński dokładnie w dniu obchodzonym jako światowy dzień środowiska (5 czerwca) 2009 jako pierwsze na świecie auto elektryczne o zasięgu około 160 km, które mogło poruszać się po autostradach. Auta trafiły również do wielu innych krajów, w tym do Polski, Norwegii, Francji, Niemiec i Stanów Zjednoczonych i Australii.

Źródło zdjęć: © Materiał partnera
Źródło zdjęć: © Materiał partnera

Elektromobiloność – od wizji do innowacji

Mitsubishi i-MiEV było ważnym etapem na długiej, ponad pięćdziesięcioletniej drodze Mitsubishi do elektromobilności. Rozwój elektrycznej technologii napędowej od dziesięcioleci stanowi kluczowy element polityki korporacyjnej firmy w zakresie działalności rozwojowo-badawczej. Prace nad pierwszymi pojazdami elektrycznymi koncern rozpoczął już w październiku 1966 roku, a w 1971 oficjalnie zainaugurował program budowy pojazdów elektrycznych.

Kulminacyjnym momentem tej podróży była premiera auta pod nazwą Mitsubishi Outlander PHEV - pierwszego i do dziś najlepiej sprzedającego się SUV z samoładującym, hybrydowym układem spalinowo-elektrycznym z zasilaniem z gniazdka (plug-in). Światowa premiera pierwszego hybrydowego elektrycznego samochodu SUV z dwoma silnikami elektrycznymi, oferowanego przez dużą firmę motoryzacyjną w standardowej gamie modelowej odbyła się w Paryżu na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2012 roku.

Źródło zdjęć: © Materiał partnera
Źródło zdjęć: © Materiał partnera

Mitsubishi Outlander PHEV wyróżniało się (i to do dzisiaj się nie zmieniło) spośród wszystkich innych hybrydowych rozwiązań typu plug-in wykorzystaniem podstawowej architektury samochodu elektrycznego (drive-by-wire, brak skrzyni biegów). W przeciwieństwie do rozwiązań typowych w branży, Mitsubishi Motors zrezygnowało z prostego montażu napędów elektrycznych w tradycyjnych modelach spalinowych i zdecydowało się na opracowanie własnych pojazdów hybrydowych typu plug-in.

Auto pełne prądu

Od swojej premiery w 2012 r. Outlander PHEV jest stale modernizowany. Model 2020 gwarantuje znakomite osiągi i zasięg nawet ponad 600 km, ale też możliwość całkowicie bezemisyjnej jazdy, jeśli jest taka potrzeba.

Będąc konstrukcyjnie samochodem elektrycznym, Mitsubishi Outlander PHEV poruszane jest głównie przez dwa silniki elektryczne pracujące w układzie stałego napędu 4WD. Silnik spalinowy pełni rolę wspomagającą, albo napędzając generator zasilający akumulator trakcyjny, bądź też napędzając bezpośrednio przednie koła samochodu, ale zawsze przy pracujących silnikach elektrycznych z przodu i z tyłu.

Źródło zdjęć: © Materiał partnera
Źródło zdjęć: © Materiał partnera

Taka konstrukcja daje właścicielom wiele możliwości ładowania baterii napędowej i pozwala na korzystanie z auta w każdych warunkach, poczynając od spokojnej jazdy po mieście w trybie bezemisyjnym (zasięg 57 km, maksymalna prędkość do 135 km/h), przez podróże nawet ponad 600 km, a kończąc na aktywnej jeździe w terenie. Ukoronowaniem tej wszechstronności jest możliwość holowania dodatkowego ciężaru do 1500 kg, można więc zabrać łódkę i wybrać się na przykład z Warszawy na Mazury bez konieczności ładowania po drodze.

  1. Ładowanie ze standardowego gniazdka 230V: ok. 5,5-7 godzin prądem zmiennym o napięciu 230V \u2028o natężeniu 8-10 A
  2. Szybkie ładowanie (standard CHAdeMO - 25 min dla ładowania do 80%*)
  3. Tryb CHARGE
  4. Hamowanie regeneracyjne (6 poziomów)

*80% – w celu umożliwienia magazynowania energii z hamowania rekuperacyjnego o pozostałe 20%

Jak się jeździ bez skrzyni biegów i czy nie zabraknie prądu?

Od tradycyjnych aut Mitsubishi Outlander PHEV różni się między innymi tym, że jest wyposażony w jednobiegową przekładnię. Innowacyjne rozmieszczenie komponentów układu napędowego pozwoliło zrezygnować z konwencjonalnej skrzyni biegów i wału napędowego, a całość jest sterowana elektronicznie przez system operacyjny PHEV (PHEV OS). W najnowszej wersji tego modelu, wprowadzonego w 2020, cały zespół napędowy PHEV przeszedł kompleksową aktualizację, co pozwoliło na podniesienie całkowitej mocy do 224 KM.

Źródło zdjęć: © Materiał partnera
Źródło zdjęć: © Materiał partnera

Wśród obaw, jakie najczęściej pojawiają się ze strony kierowców aut napędzanych tradycyjnymi silnikami spalinowymi, jest kwestia konieczności wyboru odpowiedniego trybu w aucie hybrydowym. Outlander PHEV oferuje trzy tryby jazdy, wszystkie automatycznie aktywowane przez system operacyjny PHEV i wszystkie oferujące stały elektryczny napęd na 4 koła:

  • EV - tryb całkowicie elektryczny (do 135 km/h) - samochód jest wtedy napędzany przednim i tylnym silnikiem elektrycznym a energia pozyskiwana z akumulatora napędowego.
  • Szeregowy tryb hybrydowy - samochód napędzany nadal przednim i tylnym silnikiem elektrycznym, silnik spalinowy napędza generator, aby ładować akumulator napędowy podczas jazdy. To tryb aktywowany automatycznie - podczas nagłego przyspieszenia lub jazdy pod górę. Również, gdy zbyt niski jest stan naładowania akumulatora. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do trybu całkowicie elektrycznego (Pure EV). Silnik jest również uruchamiany automatycznie w określonych odstępach, aby utrzymać go w optymalnym stanie, a także po 89 dniach jazdy wyłącznie elektrycznej w celu konserwacji układu paliwowego.
  • Równoległy tryb hybrydowy – w tym trybie silnik napędza przednie koła, przedni silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego a tylny silnik elektryczny napędza tylne koła. To tryb aktywowany automatycznie przy dużej prędkości. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do szeregowego trybu hybrydowego (lub trybu całkowicie elektrycznego poniżej 135 km/h). Silnik spalinowy, wykorzystując nadwyżkę momentu obrotowego, używany jest także do ładowania akumulatora napędowego przez generator.

Tryb całkowicie elektryczny (EV) jest trybem domyślnym zaraz po uruchomieniu i zapewnia zasięg jazdy bezemisyjnej do 57 km, ale nigdy nie oznacza to maksymalnego zasięgu tego trybu w sekwencji. Sytuacja, której obawiają się kierowcy aut z silnikami spalinowymi, w której auto po przejechaniu maksymalnego zasięgu dalej nie pojedzie, nigdy nie będzie miała miejsca. System PHEV jest w pełni automatyczny i będzie się przełączał się między jazdą a ładowaniem, aby zachować minimalną dawkę energii z akumulatora na później (np. do jazdy w strefie zeroemisyjnej).

Artykuł sponsorowany .
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.