Elektryczny Transit i hybrydowe Tourneo Custom. Ford elektryfikuje także auta użytkowe

Elektryczny Transit i hybrydowe Tourneo Custom. Ford elektryfikuje także auta użytkowe05.04.2019 09:46
Ford Transit w wersji w pełni elektrycznej (2021) (fot. Ford)

Obok planu hybrydyzacji i elektryfikacji wszystkich swoich modeli osobowych, Ford posiada równie ambitne zamiary także wobec aut użytkowych. Amerykański gigant pracuje nad rozwiązaniami, dzięki którym powietrze w miastach ma być czystsze, a transport materiałów – tańszy.

W debacie o poprawie jakości powietrza w największych miastach dużo mówi się o roli elektryfikacji napędów samochodów osobowych. Tak obrońcy środowiska, jak i producenci samochodów mało uwagi poświęcają kwestii wpływu modeli dostawczych i użytkowych. Tymczasem są to przecież jedne z najintensywniej eksploatowanych samochodów w każdym mieście, a ze względu na swoje gabaryty – także jedne z emitujących do powietrza najwięcej szkodliwych substancji.

Elektryfikacja tej części rynku motoryzacyjnego to kwestia wyłącznie czasu. Od mocnego uderzenia zaczyna już Ford. Na ostatniej konferencji Go Further, obok wielu premier zelektryfikowanych modeli osobowych, zapowiedział on także szeroki wybór hybrydowych i w pełni elektrycznych aut użytkowych. Wraz z nimi przedstawił także różne wizje strategii, dzięki którym korzystanie z takich samochodów przez profesjonalistów będzie wydajniejsze i wygodniejsze.

Hybrydowe i elektryczne Fordy dostawcze na konferencji Go Further (fot. Ford)
Hybrydowe i elektryczne Fordy dostawcze na konferencji Go Further (fot. Ford)

Koncern zaprezentował modele Tourneo/Transit Custom i Transit w nowej wersji EcoBlue Hybrid. Łączą one w miękką hybrydę znane z tych wozów silniki wysokoprężne z instalacją 48V oraz rozrusznikiem zintegrowanym z alternatorem, by osiągnąć kilkuprocentową poprawę ekonomiki zużycia paliwa. To jednak tylko pierwszy krok ku dużo bardziej radykalnym rozwiązaniom.

Ford Tourneo Custom Plug-in Hybrid – z litrowym silnikiem w roli generatora

Pierwszym z premierowych, zelektryfikowanych aut użytkowych Forda jest Tourneo Custom w wydaniu hybrydy plug-in. W przeciwieństwie do osobowych modeli tej marki, w której pojawia się ta nazwa napędu, tutaj producent zdecydował się na jeszcze bardziej radykalne rozwiązanie.

W modelu tym bowiem nie ma żadnego fizycznego połączenia pomiędzy silnikiem spalinowym a napędzanymi kołami. Za napęd odpowiedzialny jest tutaj wyłącznie silnik elektryczny. Energię pobiera on z akumulatora o pojemności 14 kWh, który można ładować z zewnętrznego źródła energii przez kabel. W takiej konfiguracji samochód ten przejedzie 50 kilometrów.

Pod maską znajduje się nadal silnik spalinowy. Jest to mała jednostka benzynowa znana choćby z Fiesty: litrowy, trzycylindrowy silnik Ecoboost. Tutaj pracuje on jednak wyłącznie w roli generatora prądu i, pracując w optymalnym przedziale obrotów, ładuje akumulator. W ten sposób zasięg niby-elektrycznego Tourneo zwiększa się teoretycznie do 500 kilometrów bez potrzeby ładowania. Średnie zużycie paliwa ma wynosić 3,3 l/100 km.

Hybrydowy napęd w nowym Fordzie Tourneo Custom, w którym silnik spalinowy pełni rolę generatora (fot. Ford)
Hybrydowy napęd w nowym Fordzie Tourneo Custom, w którym silnik spalinowy pełni rolę generatora (fot. Ford)

Ford powtarza więc rozwiązanie, z którego wcześniej korzystał General Motors przy swoim rewolucyjnym Oplu Ampera. Na takiej samej zasadzie działa także BMW i3 w wersji REx (z tak zwanym "przedłużaczem zasięgu"). Gdy Tourneo Custom w tej wersji wejdzie do sprzedaży, będzie jednak pierwszym modelem dostawczym wyposażonym w tę technologię.

Producent twierdzi, że parametry tego modelu zostały ustalone w wyniku rozmów z profesjonalistami korzystającymi z aut dostawczych i zarządzającymi flotami na co dzień. Grupa testowych egzemplarzy w tej wersji jeździ już po różnych częściach Londynu, a kolejne pojawią się wkrótce także w Walencji i Kolonii.

Elektryczny Ford Transit: na rynku już w 2021 roku

Obok hybrydowego Tourneo Custom koncern zapowiedział już także wejście do produkcji w przeciągu dwóch lat w pełni elektrycznego Transita w największym rozmiarze. Nie zostały opublikowane jeszcze żadne informacje poza zapowiedzią, że będzie on dostępny z szeroką gamą zabudów budowanych także przez zewnętrznych podwykonawców.

Ford od paru miesięcy produkuje już jeden w pełni elektryczny samochód dostawczy bazujący na Transicie. StreetScooter WORK XL opuszcza fabryki koncernu w Turcji. Póki co konstrukcja ta przeznaczona jest on wyłącznie na potrzeby grupy DHL, ale stopniowo ma zostać udostępniana także na rynku komercyjnym. Model ten jest wyposażony w silnik elektryczny o maksymalnym momencie obrotowym 276 Nm i z akumulatorem o pojemności 76 kilowatogodzin.

StreetScooter WORK XL (2019) (fot. Ford)
StreetScooter WORK XL (2019) (fot. Ford)

Obok samych produktów Ford prezentuje także różne innowacyjne rozwiązania, które mają zwiększyć wydajność pracy flot elektrycznych wozów dostawczych. Nowe modele tej marki będą wyposażane w oprogramowanie dokładnie monitorujące samochody i ich kierowców oraz pozwalające precyzyjniej zaplanować wykorzystanie poszczególnych aut na przestrzeni dnia.

Ford pracuje także nad sposobami skuteczniejszej dostawy produktów na przestrzeni ostatniego kilometra w centrach dużych miast. W tym celu koncern pracuje wspólnie ze środowiskiem start-upów nad aplikacją, która skoordynuje prace pomiędzy kierowcami dużych samochodów dostawczych, a kurierów poruszających się pieszo i na rowerach.

Ford proponuje rozwiązania, w ramach których kurierzy w samochodach współpracują z tymi poruszającymi się pieszo i na specjalnych rowerach (fot. Ford)
Ford proponuje rozwiązania, w ramach których kurierzy w samochodach współpracują z tymi poruszającymi się pieszo i na specjalnych rowerach (fot. Ford)
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.