Zwiększyli podatki, sprzedaż elektryków się załamała

Zwiększyli podatki, sprzedaż elektryków się załamała31.01.2024 14:56
Polestar 2 w Norwegii
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Polestar

W 2023 roku zarejestrowano w Norwegii aż o 24,3 proc. mniej aut elektrycznych niż rok wcześniej. Jednocześnie 2024 rok ma być ostatnim, w którym będzie można kupić samochody spalinowe. Czy Norwegowie już nie kochają elektryków?

Norwegia jest wskazywana jako wzorowy przykład rozwoju elektromobilności. W żadnym innym kraju samochody elektryczne nie zdominowały rynku tak szybko, jak tutaj. W 2023 roku sprzedaż nowych aut się jednak w Norwegii załamała – sprzedano aż o 27,2 proc mniej aut niż rok wcześniej, a dla samych elektryków spadek wyniósł 24,3 proc. OFV, czyli Norweska Federacja Drogowa mówi wręcz o "zimnym prysznicu" dla branży samochodowej i zastępowania istniejącej floty samochodowej pojazdami o zerowej emisji. Czy jest aż tak źle?

Samochody elektryczne wciąż są dominująca siłą na rynku norweskim. Spośród 126 953 nowo zarejestrowanych samochodów, aż 104 588 sztuk miało napęd w pełni elektryczny. BEV-y mają aż 82,4 proc. udziału w rynku, jednak jeszcze w 2022 roku Norwegowie kupili 138 249 elektryków i przez poprzednie lata ta liczba cały czas rosła. Jednocześnie rekordowo niski udział zanotowały auta spalinowe: niehybrydowe benzyny i diesle stanowiły łącznie zaledwie 3,7 proc. pierwszych rejestracji.

Rodzaj napędu

Rejestracje 2023

Udział 2023

Rejestracje 2022

Udział 2022

Zmiana

Benzynowy

1493

1,2%

4333

2,5%

-65,5%

Benz. hybrydowy

7584

6,0%

10159

5,8%

-25,3%

Benz. hybr. plug-in

9969

7,9%

15593

8,9%

-36,1%

Diesel

3117

2,5%

5427

3,1%

-42,6%

Diesel hybr. plug-in

200

0,2%

528

9,3%

-62,1%

Elektryczny

104 588

82,4%

138 249

79,3%

-24,3%

Wodorowy

2

0,0%

27

0,0%

-92,6%

Diesle dominują jednak na rynku aut używanych, którego wolumen się nie zmienił w stosunku do 2022 roku. Spośród 507 tys. aut z drugiej ręki, które w 2023 roku zmieniły właścicieli w Norwegii, 41 proc. stanowiły samochody z jednostką Diesla. Udział używanych elektryków wzrósł do 19 proc. wszystkich zmian właścicieli.

Eksperci z Norweskiej Federacji Drogowej OFV wskazują na kilka powodów spadku rejestracji nowych samochodów. Główną przyczynę upatrują we wprowadzeniu podatku VAT w wysokości 25 proc. na samochody elektryczne o wartości powyżej pół miliona koron (ok. 190 tys. zł). Ponadto 1 stycznia 2023 roku rząd norweski wprowadził nowy podatek liczony od masy pojazdu dla wszystkich samochodów osobowych, niezależnie od napędu. Z tego powodu grudzień 2022 roku był rekordowy pod względem rejestracji nowych aut (sprzedano wówczas ponad 40 tys. aut), kupujący chcieli zdążyć przed wprowadzeniem podwyżek. Poza wyższymi cenami aut w 2023 roku o załamaniu rynku przesądziły także podwyżki stóp procentowych.

Są jednak też wygrani norweskiego rynku nowych w 2023 roku. Tesla zwiększyła sprzedaż z 21 300 aut w 2022 roku do 25 408 w ubiegłym. O sukcesie może mówić też Toyota (wzrost z 13,9 do 15,7 tys. aut), jednak trzeci w rankingu Volkswagen musiał się pogodzić ze spadkiem z 20,1 tys. do 13,7 tys. sprzedanych aut. Drastycznie spadło zainteresowanie markami premium, jak Polestar (-61 proc.), BMW (-57,5 proc.), Audi (-54,9 proc.) i Mercedes-Benz (-50,9 proc.), które szczególnie odczuły podatkowe podwyżki. Nawet chińskie marki, jak MG, BYD, oferujące elektryczne auta w konkurencyjnych cenach, nie okazały się wystarczająco odporne na nowe regulacje.

Pierwsze rejestracje nowych aut w Norwegii – top 20 marek

Rejestracje w 2023 r.

Rejestracje w 2022 r.

Tesla

25 408

21 300

Toyota

15 754

13 873

Volkswagen

13 704

20 183

Volvo

8882

12 849

Skoda

7735

9886

BMW

5961

14 034

Hyundai

5481

9044

Nissan

5185

4073

Mercedes-Benz

5159

10 498

Audi

4661

10 326

Ford

4479

5390

MG

3317

4241

Kia

2375

5614

Peugeot

2370

3347

Opel

1835

1784

Polestar

1832

4697

Mazda

1493

2114

BYD

1383

2655

Lexus

1300

1150

Citroen

1238

1938

Wśród 20 najpopularniejszych modeli w Norwegii są tylko trzy, które nie mogą mieć w pełni elektrycznego napędu – to same Toyoty (Yaris, RAV4, Corolla). Natomiast pierwszy zbudowany od podstaw elektryk Toyoty – bZ4x – znalazł się na czwartej pozycji. Liderem pozostaje Tesla Model Y. Nawet gdyby amerykańska marka miała w Norwegii tylko ten jeden model w ofercie, to i tak pozostałyby firmą nr 1 tamtego rynku. Teslę Model Y wybrało w Norwegii w 2023 roku więcej klientów, niż następne cztery auta w rankingu razem wzięte (ID.4, Enyaq, bZ4x, XC40).

Pierwsze rejestracje nowych samochodów w Norwegii – Top 20 modeli

Rejestracje w 2023 r.

Rejestracje w 2022 r.

Tesla Model Y

23 088

17 354

Volkswagen ID.4

6614

11 561

Skoda Enyaq

5740

7133

Toyota bZ4x

5395

872

Volvo XC40

5025

5507

Ford Mustang Mach-E

3792

4226

Toyota Yaris

3582

5381

Toyota RAV4

3457

4078

Volkswagen ID.3

3141

2742

Hyundai Kona

2991

2566

Audi Q4 e-tron

2688

4928

Nissan Ariya

2606

536

Nissan Leaf

2471

3222

BMW iX1

2415

423

Tesla Model 3

2083

3162

Toyota Corolla

1911

1755

Polestar 2

1832

4691

BMW i4

1782

3824

MG 4

1622

272

Audi Q8 e-tron

1602

Bd.

Od kilku lat Norwegia stopniowo ogranicza ulgi i przywileje dla kierowców aut elektrycznych. Do historii przeszły już dotacje, zwolnienia z opłat drogowych i rocznego podatku oraz darmowe parkingi. Kierowcy elektryków jednak nadal mogą korzystać z buspasów oraz w niektórych gminach liczyć na zniżki w strefach płatnego parkowania, oraz niższe opłaty na promach. Już od 2025 roku w Norwegii ma wejść w życie zakaz rejestracji nowych spalinowych aut.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.