Elektryków w Polsce stale przybywa. A co ze stacjami do ich ładowania?

Elektryków w Polsce stale przybywa. A co ze stacjami do ich ładowania?08.09.2022 06:31
Źródło zdjęć: © East News/Wojciech Stróżyk
Platforma Autokult
Partner materiału: Kongres Nowej Mobilności

W ciągu trzech lat liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach zwiększyła się o ponad 700 proc. Rozwój floty "elektryków" nie idzie jednak w parze z punktami do ich ładowania. Jak poprawić infrastrukturę, będą się zastanawiali uczestnicy Kongresu Nowej Mobilności.

Jak wynika z "Licznika Elektromobilności", czyli projektu realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w lipcu 2022 r. w Polsce zarejestrowanych było już ponad 50 tys. zelektryfikowanych aut osobowych. Wśród nich 24 748 stanowiły samochody w pełni elektryczne, a 25 931 hybrydy typu plug in. Dla porównania w analogicznym okresie w 2019 r. po naszych drogach jeździło zaledwie 6330 "elektryków". Tylko w ciągu trzech lat liczba samochodów z "wtyczką" zwiększyła się ponad siedmiokrotnie.

Co istotne, w ostatnich miesiącach Polacy po raz pierwszy w historii kupili więcej aut napędzanych jedynie silnikiem elektrycznym niż hybryd. W okresie od stycznia do lipca 2022 r. z 13 139 nowo zarejestrowanych "elektryków", 7112 stanowiły właśnie BEV (ang. Battery Electric Vehicles).

22 auta na jedną ładowarkę

Tak dynamiczny rozwój floty wymaga coraz większej liczby stacji do ładowania. Tych w Polsce wprawdzie regularnie przybywa (w ciągu dwóch lat odnotowano wzrost o 96 proc.), ale tempo ich powstawania nie nadąża za przyrostem aut. Według raportu "Polish EV Outlook 2022" pod koniec 2019 r. na jeden ogólnodostępny punkt ładowania w Polsce przypadało 5,6 samochodów z napędem elektrycznym, w 2021 r. – 10,7, a w 2022 r. już 22.

Obecnie (dane z lipca 2022 r.) w Polsce funkcjonują 2294 stacje do ładowania pojazdów elektrycznych, co przekłada się na 4431 punktów. Wśród nich zaledwie 30 proc. stanowią szybkie stacje DC, które umożliwiają ładowanie pojazdu prądem stałym.

Od lipca 2021 r. do lipca 2022 r. przybyło w Polsce 575 stacji AC (wolne ładowarki prądu przemiennego o mocy mniejszej lub równej 22 kW) i 139 urządzeń DC. Zdaniem ekspertów rozbudowa infrastruktury szybkich stacji musi znacząco przyśpieszyć.

– Liczby potwierdzają, że mimo zdecydowanego wzrostu popytu na usługi ładowania to właśnie segment stacji DC jest szczególnie mocno ograniczany przez bariery systemowe w postaci przewlekłych procedur przyłączeniowych oraz braku odpowiedniej infrastruktury elektroenergetycznej. Jeżeli nie zostaną wdrożone niezbędne zmiany prawne, o przełom na rynku będzie bardzo trudno – podkreśla Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

AFIR to przyszłość

Jak podkreślają specjaliści, milowym krokiem w rozwoju elektromobilności i zeroemisyjnego transportu drogowego jest rozporządzenie o wdrożeniu infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). To jeden z elementów, opublikowanego przez Komisję Europejskiego w lipcu ubiegłego roku, pakietu dekarbonizacji gospodarki i dążenia do neutralności gospodarczej – "Fit for 55".

– AFIR będzie wymagał wielkiego wysiłku i nakładów od wszystkich podmiotów działających w łańcuchu wartości elektromobilności oraz decydentów. Dla przykładu mamy obecnie 77 MW mocy bazowej w sieci ładowania EV, a przy nawet najmniej ambitnej wersji proponowanych przepisów i dla pojazdów osobowych będziemy potrzebowali 435,8 MW. Należy też zaznaczyć, że moc ta – w myśl całego pakietu "Fit for 55" oraz kierunku, w jakim zmierza UE – powinna być oparta na odnawialnych źródłach energii – zaznacza Aleksander Rajch, dyrektor ds. relacji zewnętrznych PSPA.

Według prognoz PSPA zapotrzebowanie na moc bazową w polskiej sieci w 2025 r. – na podstawie najbardziej ambitnej wersji AFIR – musi zwiększyć się do poziomu 762,2 MW, uwzględniając tylko pojazdy typu BEV (wraz z PHEV byłoby to 1166,7 MW). Rozporządzenie nakłada obowiązek uruchomienia co najmniej 379 stacji dla pojazdów lekkich dostawczych i ciężkich (obecnie jest ich 211) w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) o mocy 406,6 MW w 2025 r. (przy obecnej 19,7 MW).

Nowa mobilność i co dalej?

Kierunek rozwoju elektromobilności będzie tematem zbliżającego się Kongresu Nowej Mobilności, organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Miasto Łódź. To już 3. edycja jednej z największych konferencji branżowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Od 12 do 14 września na terenie kompleksu "EC1 Łódź – Miasto Kultury" przedstawiciele świata biznesu z sektora zrównoważonego transportu i zeroemisyjnych technologii, a także zaproszeni eksperci, politycy i samorządowcy będą dyskutowali o przyszłości nowej mobilności w Polsce oraz Europie.

Kongres Nowej Mobilności 2022 odbywa się pod hasłem "E-Mobility in Poland. What’s next?". Uczestnicy wezmą udział w wielu wydarzeniach poświęconych konkretnym zagadnieniom, m.in. Polish Battery Day, CEE Green Transport Initiativ Summit, KNM Fleet Forum oraz KNM Hydrogen Forum. To wyjątkowe w skali regionu fora traktujące o najważniejszych wyzwaniach, jakie stoją przed sektorem, w tym m.in. roli Polski w światowym i europejskim łańcuchu dostaw baterii do pojazdów elektrycznych, konieczności upowszechnienia technologii ogniw paliwowych w transporcie czy związanych z masową elektryfikacją flot w Polsce i regionie.

Podczas tegorocznego kongresu odbędzie się także premiera raportu: "Bariery rozwoju infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w Polsce", w którym zostanie zaprezentowany, opracowany przez PSPA i partnerów, projekt rozwiązań legislacyjnych. Nie zabraknie także dyskusji i warsztatów, jak skutecznie rozwijać infrastrukturę ładowania w aglomeracjach oraz jak przyspieszyć budowę szybkich i ultraszybkich stacji.

– Polska i Europa stoją przed szeregiem wyzwań. W dobie tak dynamicznej transformacji napędowej i adaptacji do zerowej emisji konieczne są przemyślane i scentralizowane działania. KNM to idealne miejsce do dyskusji nad kwestiami związanymi z wyzwaniami i potrzebami rynku, m.in. w kontekście 2035 r. i zakazu sprzedaży nowych pojazdów spalinowych czy konieczności rozwoju infrastruktury ładowania, co w wymierny sposób potęguje obecna sytuacja geopolityczna i gospodarcza – mówi Łukasz Witkowski, dyrektor operacyjny PSPA.

Szczegółowy program Kongresu dostępny jest na stronie www.kongresnowejmobilnosci.pl. Tam też można się zarejestrować na wydarzenie.

Partner materiału: Kongres Nowej Mobilności
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.