WAŻNE
TERAZ

Likwidacja MAP, dwa nowe resorty. Nadchodzi rekonstrukcja rządu

Wielkie unijne inwestycje w infrastrukturę ładowania. W Polsce rewolucji nie będzie

Unia Europejska wyda 352 mln euro na wsparcie programów budowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych i stacji tankowania wodoru. Polska jest jednym z tych państw UE, w których braki w tym zakresie są największe. Nie przodujemy jednak na liście projektów, które otrzymały wsparcie.

Ładowanie elektrycznych samochodówŁadowanie elektrycznych samochodów
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Jak informuje Parlament Europejski, wsparcie UE otrzymało 26 projektów. Wiele z nich to działania międzynarodowe. Cel jest jeden – rozwój infrastruktury dla bezemisyjnych pojazdów w przebiegu najważniejszych szlaków komunikacyjnych Europy. Przy współudziale budżetu wynoszącego 352 mln euro ma powstać około 12 tys. punktów ładowania oraz 18 stacji tankowania wodoru. Ile zyska Polska?

W projekcie koordynowanym przez spółkę Eleport przy polskich drogach sieci TEN-T powstanie 90 stacji ładowania aut elektrycznych. Będą one umożliwiać uzupełnienie zapasu energii z mocą 150 kW. Skorzystają również inne państwa nadbałtyckie, a koszt dofinansowania budowy 138 stacji wyniesie 13,8 mln euro.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ford Nugget 2023 - największy konkurent Volkswagena

Projekt spółki Tesla Poland, w przypadku którego unijne wsparcie wyniesie 14,9 mln euro, przewiduje powstanie 740 punktów ładowania w sześciu krajach. Wśród nich znalazła się oczywiście Polska, ale unijne dokumenty nie wskazują, ile dokładnie punktów powstanie w naszym kraju. Inwestycja ma odpowiedzieć przede wszystkim na zapotrzebowania branży transportowej, a moc ładowarek ma wynosić 250 kW.

Na nieco ponad milion euro może liczyć Budimex, który zamierza postawić 9 stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 150 kW.

Dobrze, że w temacie liczby ładowarek wreszcie coś drgnęło. Niestety, zaległości Polski są w tym względzie ogromne. Jak w 2022 r. wyliczyło europejskie stowarzyszenie producentów samochodów ACEA, najwięcej punktów ładowania w przeliczeniu na 100 km dróg było w Holandii – 64,3. W Polsce współczynnik ten wyniósł 0,7.

Wybrane dla Ciebie

Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii