Green NCAP sprawdziło pierwsze auta w 2020 r. Na czele "elektryki" i hybryda

Green NCAP sprawdziło pierwsze auta w 2020 r. Na czele "elektryki" i hybryda26.11.2020 15:32
Badanie RDE (Real Driving Emission) pozwala sprawdzić rzeczywiste spalanie auta i jego wpływ na jakość powietrza.
Źródło zdjęć: © ITS

Organizacja Green NCAP, prowadząca niezależne badania w zakresie wpływu samochodów na środowisko, opublikowała - pierwszy raz w 2020 r. - wyniki swoich pomiarów. Najlepiej, rzecz jasna, wypadły samochody elektryczne, ale interesujące jest to, co mamy w dalszej części rankingu.

Już dawno przywykliśmy do tego, że katalogowe dane o spalaniu samochodów nie odzwierciedlają ich rzeczywistej konsumpcji. Podobnie, ale nawet na większą skalę, sprawa ma się z produkowanymi przez auta zanieczyszczeniami. Powołana do życia w 2019 r. organizacja Green NCAP prowadzi więc własne testy - laboratoryjne oraz drogowe - i publikuje ich wyniki. Teraz opublikowała pierwszy zestaw rezultatów w 2020 r.

Testowane przez Green NCAP auto może otrzymać do 5 gwiazdek. Oprócz rezultatu ogólnego są również wyniki cząstkowe. Tu pod uwagę bierze się zanieczyszczenie powietrza (tlenki azotu, tlenek węgla, cząstki stałe, amoniak), efektywność (rzeczywiste spalanie lub zużycie energii i zasięg) oraz gazy cieplarniane (dwutlenek węgla, podtlenek azotu, metan). Oto rezultaty – od samochodów, które w testach przeprowadzonych w 2020 r zostały uznane za najbardziej ekologiczne po te najmniej. Pierwszą piątkę opiszę bardziej szczegółowo, przy następnych samochodach będę podawał dane.

Źródło zdjęć: © Michał Zieliński
Źródło zdjęć: © Michał Zieliński

Hyundai Kona Electric - 5 gwiazdek

Koreańska propozycja otrzymała komplet gwiazdek oraz 10 punktów na 10 możliwych do zdobycia w każdej kategorii szczegółowej. Zapotrzebowanie na energię samochodu - wyposażonego w baterię o pojemności 39,1 kWh i mocy 100 kW – wyniosło średnio 22,2 kWh/100 km, a przy pesymistycznym scenariuszu 29,8 kWh/100 km. Uzyskany w czasie testu zasięg wyniósł odpowiednio 202 km oraz 147 km, podczas gdy ten deklarowany przez producenta to 289 km.

Źródło zdjęć: © Michał Zieliński
Źródło zdjęć: © Michał Zieliński

Renault ZOE – 5 gwiazdek

Francuski maluch o napędzie elektrycznym otrzymał takie same noty jak koreański crossover - komplet gwiazdek i punktów. Zapotrzebowanie na energię wyniosło średnio 22,3 kWh/100 km i 29,8 kWh/100 km przy pesymistycznym scenariuszu użytkowania. Zasięg to odpowiednio 319 km oraz 227 km. Tymczasem katalogowy zasięg samochodu o mocy 80 kW i baterii o pojemności 52 kWh to 395 km.

Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik

Toyota C-HR Hybrid - 3,5 gwiazdki

Trzecie miejsce w zestawieniu i najlepszy rezultat pomiędzy autami z silnikiem spalinowym przypadły hybrydowej odmianie japońskiego SUV-a. Na warsztat Green NCAP trafił samochód z silnikiem o pojemności 1,8 l, współpracujący z motorem elektrycznym. Jak było w poszczególnych kategoriach? Zanieczyszczenie powietrza - 6 na 10. Problem stanowią tu przede wszystkim cząstki stałe. Efektywność – 6,9 na 10. Średnie spalanie wyniosło tu od 5,4 do 7,1 l/100 km. W kwestii emisji gazów cieplarnianych C-HR otrzymał 5,4 pkt. na 10 możliwych. Wszystko przez emisję CO2.

Źródło zdjęć: © mat. pras.
Źródło zdjęć: © mat. pras.

Mercedes Klasy C - 3 gwiazdki

Czwarta lokata dla 2-litrowego diesla może być zaskakująca, ale wynika ona ze świetnego wyniku – 7 na 10 – w kategorii czystości powietrza. Wysokoprężny mercedes miał wyraźne problemy tylko na polu cząstek stałych i mniejsze w kwestii tlenków azotu. Pod względem efektywności przyznano 5,7 na 10. Auto spaliło średnio 5,3 l/100 km, a przy pesymistycznym scenariuszu 6,9 l/100 km. Niemiecki model mocno zawiódł pod względem gazów cieplarnianych (2,9 na 10) ze względu na wysoką emisję podtlenku azotu oraz CO2.

Źródło zdjęć: © Marcin Łobodziński
Źródło zdjęć: © Marcin Łobodziński

Peugeot 2008 - 3 gwiazdki

Pierwszą piątkę zamyka miejski crossover z Francji, wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 1,2 l i mocy 110 KM. W dziedzinie zanieczyszczenia powietrza auto otrzymało 5,3 pkt. na 10. Francuska propozycja straciła przez podwyższoną emisję cząstek stałych i tlenku węgla. Efektywność oceniono na 5,8 na 10. Średnie spalanie wyniosło 6,3 l/100 km, a w pesymistycznym wariancie 7,4 l/100 km. Pod względem gazów cieplarnianych wynik to 4,8 na 10. Głównie ze względu na emisję dwutlenku węgla.

Peugeot 308 - 3 gwiazdki

Testowano wersję z benzynowym silnikiem o pojemności 1,2 l i mocy 100 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 4,7 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla)

Efektywność: 6,2 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,7 l/100 km do 7,2 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 5,1 na 10 pkt. (dwutlenek węgla)

Renault Captur - 3 gwiazdki

Testowano samochód z benzynowym silnikiem o pojemności 1,3 l i mocy 130 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 5,1 na 10 pkt. (cząstki stałe, amoniak)

Efektywność: 5,3 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,6 l/100 km do 7,6 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 4,7 na 10 pkt. (CO2)

Renault Clio - 3 gwiazdki

Testowano auto z litrowym silnikiem benzynowym o mocy 100 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 4,6 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla)

Efektywność: 6,9 na 10 pkt. Średnie spalanie 5,5 od l/100 km do 6,4 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 5,0 na 10 pkt. (CO2)

Seat Ibiza - 3 gwiazdki

Testowano samochód z przystosowanym do spalania CNG silnikiem o pojemności 1,0 l i mocy 90 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 6,7 na 10 pkt. (cząstki stałe, amoniak)

Efektywność: 5,7 na 10 pkt. Średnie spalanie od 4,0 kg/100 km do 4,5 kg/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 4,5 na 10 pkt. (CO2, metan)

Volkswagen Polo - 3 gwiazdki

Testowano auto z benzynowym silnikiem o pojemności 1,0 l i mocy 115 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 6,3 na 10 pkt. (amoniak, cząstki stałe, tlenek węgla)

Efektywność: 6,2 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,0 l/100 km do 6,9 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 4,9 na 10 pkt. (CO2)

BMW serii 3 - 2,5 gwiazdki

Testowano samochód z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 190 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 6,2 na 10 pkt. (amoniak, cząstki stałe)

Efektywność: 6,0 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,2 l/100 km do 6,4 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 0,6 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)

Dacia Duster - 2,5 gwiazdki

Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 1,5 l i mocy 115 KM

Zanieczyszczenie powietrza: 5,1 na 10 pkt. (tlenki azotu, cząstki stałe)

Efektywność: 5,1 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,0 l/100 km do 7,4 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 2,8 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)

Honda CR-V - 2,5 gwiazdki

Testowano hybrydowy samochód z dwulitrową jednostką benzynową o mocy 145 KM

Zanieczyszczenie powietrza: 5,3 na 10 pkt. (amoniak, cząstki stałe, tlenek węgla)

Efektywność: 4,2 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,0 l/100 km do 9,2 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 4,1 na 10 pkt. (CO2)

Nissan Qashqai - 2,5 gwiazdki

Testowano samochód z benzynowym silnikiem o pojemności 1,3 l i mocy 140 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 6,1 na 10 pkt. (węglowodory niemetanowe, amoniak)

Efektywność: 4,5 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,2 l/100 km do 7,8 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 4,1 na 10 pkt. (CO2)

Peugeot 3008 - 2,5 gwiazdki

Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 1,5 l i mocy 130 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 4,3 na 10 pkt. (tlenki azotu, amoniak)

Efektywność: 5,3 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,6 l/100 km do 6,8 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 2,8 na 10 pkt. (CO2, podtlenek azotu)

Suzuki Vitara - 2,5 gwiazdki

Testowano auto z litrowym silnikiem benzynowym o mocy 111 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 3,3 na 10 pkt. (amoniak, tlenek węgla)

Efektywność: 4,9 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,0 l/100 km do 8,5 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 4,2 na 10 pkt. (CO2)

Volkswagen Passat - 2,5 gwiazdki

Testowano samochód z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 190 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 4,6 na 10 pkt. (tlenki azotu, cząstki stałe)

Efektywność: 6,0 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,0 l/100 km do 6,9 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 2,1 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)

Audi A4 Avant G-Tron - 2 gwiazdki

Testowano auto przystosowane do spalania CNG z silnikiem o pojemności 2,0 l i mocy 170 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 4,6 na 10 pkt. (amoniak, tlenki azotu)

Efektywność: 3,3 na 10 pkt. Średnie spalanie od 4,8 kg/100 km do 5,6 kg/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 1,9 na 10 pkt. (metan)

Jeep Renegade - 2 gwiazdki

Testowano auto z wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 120 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 4,9 na 10 pkt. (tlenki azotu, cząstki stałe)

Efektywność: 4,7 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,1 l/100 km do 7,1 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 0,8 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)

Mazda CX-5 - 2 gwiazdki

Testowano samochód z benzynowym silnikiem o pojemności 2,0 l i mocy 165 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 3,8 na 10 pkt. (tlenek węgla, moniak, węglowodory niemetanowe)

Efektywność: 4,1 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,5 l/100 km do 8,6 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 3,7 na 10 pkt. (CO2)

Kia Sportage - 1,5 gwiazdki

Testowano samochód z silnikiem Diesla o pojemności 1,6 l i mocy 136 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 3,4 na 10 pkt. (tlenki azotu, cząstki stałe)

Efektywność: 3,2 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,9 l/100 km do 8,2 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 0,1 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)

Mercedes Klasy V - 1,5 gwiazdki

Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 190 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 7,2 na 10 pkt.

Efektywność: 1,2 na 10 pkt. Średnie spalanie od 8,4 l/100 km do 10,4 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 0,0 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)

Opel Zafira Life - 1,5 gwiazdki

Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 177 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 6,8 na 10 pkt. (tlenki azotu)

Efektywność: 1,3 na 10 pkt. Średnie spalanie od 8,4 l/100 km do 10,0 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 0,1 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)

Volkswagen Transporter - 1,5 gwiazdki

Testowano samochód z dwulitrowym silnikiem Diesla o mocy 199 KM.

Zanieczyszczenie powietrza: 5,6 na 10 pkt. (tlenki azotu)

Efektywność: 0,6 na 10 pkt. Średnie spalanie od 9,3 l/100 km do 10,3 l/100 km.

Emisja gazów cieplarnianych: 0,0 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)

Choć od kilku lat producenci samochodów informują o pracach nad produkcją bardziej obojętnych dla środowiska diesli, a ostatnio raportują nawet o dużych osiągnięciach na tym polu, to według Green NCAP zdecydowana większość silników wysokoprężnych pozostawia na tym polu wiele do życzenia. Dla osób, którym zależy, by w mniejszym stopniu przyczyniać się do zanieczyszczenia powietrza, lepszym wyborem są hybrydy i auta benzynowe. A co z "elektrykami"? W rankingu Euro NCAP te oczywiście brylują. Szkoda jednak, że do wyliczeń nie użyto danych na temat zanieczyszczeń powstających podczas wytwarzania energii elektrycznej. To pozwoliłoby lepiej zrozumieć dystans, jaki naprawdę dzieli je od tradycyjnych aut.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.