Chiński SUV hitem w Europie. Nawet nie wiadomo, jak czytać nazwę

Chiński SUV hitem w Europie. Nawet nie wiadomo, jak czytać nazwę08.09.2022 07:01
Hongqi E-HS9
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/FAW Group

Już w 2020 roku chińska marka Hongqi zapowiedziała ekspansję na Europę, zaczynając od Norwegii. E-HS9 bierze na cel nie jakieś tanie produkty z niższej półki, ale najwyższą klasę aut, takich jak Bentley Bentayga, Mercedes GLS czy Range Rover. I choć jest jeszcze trochę z tyłu, to już znalazł się w czołówce.

Jato Dynamics, firma analizująca rynek samochodowy, zebrała dane sprzedaży za pierwsze półrocze 2022. Podzieliła samochody na klasy według tego, pomiędzy jakimi modelami wybierają klienci, a nie z podziałem na tradycyjne segmenty, gdzie uwzględniane są rozmiary czy płyty podłogowe.

I tak w jednej kategorii znajdziemy sportowe Porsche 911 i Mazdę MX-5, a na przykład w minivanach Mercedesa Klasy V i dużo mniejszego Mercedesa Klasy B.

Rynek europejski zdominowały SUV-y, szczególnie kompaktowe i miejskie, zwane powszechnie crossoverami. Ja jednak zwróciłem uwagę na kategorię luksusowych SUV-ów, gdzie najlepiej sprzedającym się modelem jest Mercedes Klasy G z niemal dwukrotną przewagą nad BMW X7. Dalej mamy Range Rovera, Mercedesa GLS i na piątym miejscu… Hongqi E-HS9.

Hongqi E-HS9, czyli "nikt nie kupi chińskiego elektryka"

Wiele osób twierdzi, że nikt nie będzie kupował chińskich aut, a już na pewno elektrycznych. Jak się okazuje – będzie – a właściwie już są osoby, które kupują. I do tego luksusowego elektryka pokroju Bentleya Bentaygi czy Rolls-Royce’a Cullinana.

Hongqi E-HS9, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/FAW Group
Hongqi E-HS9
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/FAW Group

Auto sprzedano w liczbie 979 sztuk od początku 2022 roku do czerwca. Nie jest to wielki wynik na tle 4394 szt. sprzedanych Klas G Mercedesa, czy nawet zajmującego czwartą pozycję GLS-a, którego nabyło 1850 osób. Ale jednak jest to piąte miejsce, a marka nie występuje jeszcze na wszystkich rynkach. Jak się więc okazuje, nie dość, że ludzie kupią chińskie auto, to jeszcze elektryka.

A co to konkretnie jest Hongqi E-HS9?

Zacznijmy od marki, która należy do koncernu FAW, zajmującego się głównie transportem ciężkim – autobusy i ciężarówki. Marka Hongqi należąca obecnie do FAW Group powstała w 1958 roku, od początku produkując luksusowe limuzyny, w tym pojazdy rządowe dla ważnych urzędników państwowych. Obecnie prócz SUV-a oferuje także limuzynę o nazwie H9.

Oba modele nawiązują stylistyką i poziomem wyposażenia do BMW, choć niektórzy powiedzą, że do Rolls-Royce’a. SUV E-HS9 mierzy 5,2 m długości i może przewozić cztery, pięć, sześć lub siedem osób.

Podstawowa odmiana ma baterię o pojemności 85 kW, ale można też zamówić auto z akumulatorem 99 kWh. Ten drugi wariant rozwija moc 544 KM, natomiast słabszy 430 KM. Cena na rynku norweskim odpowiada mniej więcej kwocie 500 tys. zł w Polsce.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.