Hybryda w terenie? Toyota RAV4 pokazuje, że można

TestyToyotaHybryda w terenie? Toyota RAV4 pokazuje, że można28.09.2019 07:36
Wziąłem Toyotę RAV4 Hybrid AWD-i do kopalni piachu, by sprawdzić, czy jej napęd poradzi sobie na bezdrożach.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Hybrydy początkowo zostały stworzone z myślą o jeździe miejskiej, ale szybkie udoskonalenie takich napędów dało im przewagę w każdych warunkach. Na razie do jazdy po bezdrożach trzeba podchodzić ostrożnie, ale i to powoli się zmienia. Jak pokazuje nowa Toyota RAV4, bezdroża nie są już środowiskiem, które hybrydy muszą omijać szerokim łukiem.

Samochody hybrydowe stały się już tak powszechne, że dla niewielu nadal stanowią egzotykę. Wraz z rozwojem technologii, hybrydy stały się równie oszczędne poza miastem, jak w mieście. Najnowsze modele pokazują, że czasy "hybryda tylko do miasta" po prostu minęły.

A jak z jazdą po bezdrożach? Bo przecież napędy hybrydowe znajdują się nie tylko w samochodach osobowych, ale także w SUV-ach, które co do zasady powinny sobie poradzić w lekkim terenie.

Toyota RAV4 jest też dostępna jako hybryda z napędem na cztery koła., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Toyota RAV4 jest też dostępna jako hybryda z napędem na cztery koła.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Postanowiłem to sprawdzić na przykładzie najnowszej Toyotą RAV4, którą co prawda miałem już okazję jeździć, ale w wersji przednionapędowej. Dlatego drugi test odmiany AWD-i poświęcam w całości na zagadnienia poza szosowe.

Czym jest napęd Hybrid AWD-i w teorii?

Napęd AWD-i (i to skrót od inteligentny) to niezależny napęd obu osi. Za każdą z nich odpowiada inna jednostka napędowa. Z przodu jest to połączenie benzynowego silnika 2.5 o mocy 176 KM oraz wspomagającego silnika elektrycznego o mocy 120 KM i momencie 202 Nm. Oczywiście tych wartości się nie sumuje.

Za napęd na tylną oś odpowiada niezależny motor elektryczny o mocy 54,4 KM i momencie obrotowym 121 Nm. Napędza on wyłącznie tylne koła, zarówno w trybie elektrycznym, kiedy to tylna oś jest jedyną napędzaną, jak też w trybie AWD, wspomagając napęd przedni.

Na ekranie komputera pokładowego można obserwować w przybliżeniu rozdział siły napędowej pomiędzy osiami., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Na ekranie komputera pokładowego można obserwować w przybliżeniu rozdział siły napędowej pomiędzy osiami.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Zalety? Są dwie, ale przede wszystkim w teorii, bo z praktyką bywa różnie. Pierwsza to niezależna praca obu układów, co powinno sprzyjać rozkładowi mocy wedle potrzeb. Żadna z osi nie jest zależna od pracy drugiej oraz działania żadnego mechanizmu — wyłącznie od elektroniki.

Druga zaleta to lepsze wyważenie samochodu. Elektryczny silnik umieszczony z tyłu mocniej obciąża tylną oś niż dyferencjał i część wału napędowego. Ma to znaczenie nie tylko na drogach utwardzonych, ale także na podłożu o niskiej przyczepności, na przykład na piachu. Często SUV-y z napędzaną przednią osią i dołączaną tylną nie są w stanie wykorzystać napędu AWD ze względu na niskie obciążenie tyłu, co też powoduje przeniesienie na podłoże przez tylne koła niskiej wartości momentu obrotowego.

W poprzedniej generacji RAV4 używano nazwy e-Four - teraz to prostsze AWD-i., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
W poprzedniej generacji RAV4 używano nazwy e-Four - teraz to prostsze AWD-i.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Inna sprawa, że bardziej równomierne wyważenie samochodu podczas jazdy po drogach gruntowych i w lekkim terenie powinno zapobiegać wzdłużnemu kołysaniu się nadwozia względem podłoża. Może to zminimalizować ryzyko uderzenia przednią częścią o podłoże po najechaniu z większą prędkością na wybój.

Hybryda w terenie – praktyka

Patrząc na suche dane techniczne, hybrydowa odmiana RAV4 nie tylko nie ma przewagi nad konwencjonalną. Ma nawet ograniczenia. Prześwit jest niższy o 5 mm i wynosi tylko 190 mm. To niedużo jak na SUV-a. Pewnym ograniczeniem jest też wyższa o około 100 kg masa i tego ukryć się nie da.

Prześwit RAV4 Hybrid nie jest zbyt duży, ale za to spód auta jest dość płaski., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Prześwit RAV4 Hybrid nie jest zbyt duży, ale za to spód auta jest dość płaski.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Napęd na cztery koła AWD-i działa bardzo podobnie do konwencjonalnego. Kiedy komputer AIM (Zintegrowane Zarządzanie Napędem AWD) wykryje poślizg przedniej osi, przekazuje sygnał do tylnego silnika, aby ten dodał napęd na tył. Opóźnienie jest dość spore, na tyle, by zauważyć je na luźnej nawierzchni, kiedy przednie koła buksują, a tylne jeszcze nie.

Jednak wizualnie może to być złudne, bo tylna oś nie przenosi aż tak dużego momentu, jak przednia, więc nie traci przyczepności zbyt wcześnie. Dopiero po chwili również i tylne koła mogą buksować. To opóźnienie da się zmniejszyć po włączeniu trybu "Trail" przyciskiem obok pokrętła do wyboru trybów jazdy.

Tryb "Trail" jest przeznaczony do jazdy po bezdrożach., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Tryb "Trail" jest przeznaczony do jazdy po bezdrożach.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Trail Mode bardziej wyrównuje rozkład siły napędowej pomiędzy osie, a także angażuje kontrolę trakcji do blokowania ślizgających się kół. W pewnym sensie zastępuje znane z typowych SUV-ów dwa rozwiązania: blokadę sprzęgła międzyosiowego i elektroniczne blokady mechanizmów różnicowych.

W próbie w grząskim piachu, podczas dynamicznego ruszania na wprost, nie czułem żadnej różnicy pomiędzy napędem hybrydowym a konwencjonalnym, z którym miałem do czynienia wielokrotnie w innych samochodach. Po chwili zawahania się auto sprawnie rusza z miejsca. Jeśli kontrola trakcji jest wyłączona, a gaz wciśnięty w podłogę, wszystkie cztery koła buksują, przekopując się przez podłoże.

Nieco inaczej jest w czasie skrętu na takim podłożu. RAV4 jest podsterowna i nie pozwala zarzucić tyłem, nawet z wyłączoną kontrolą trakcji i mocno wciśniętym gazem. Natomiast nie ma tendencji do zakopywania się czy duszenia silnika. Przewagą hybrydy jest właśnie to, że silnik nigdy nie zgaśnie i nigdy nie znajdzie się siła, która zatrzyma koła.

Bardzo trudno jest zarzucić tyłem na luźnym podłożu. Moc tylnego napędu jest zbyt niska., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Bardzo trudno jest zarzucić tyłem na luźnym podłożu. Moc tylnego napędu jest zbyt niska.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Toyota RAV4 nie preferuje agresywnej jazdy po bezdrożach ze względu na dość miękkie zawieszenie. Choć auto prowadzi się pewnie na szosie, to przy dużych nierównościach amortyzatory ze sprężynami mocno poddają się nawierzchni, co może powodować uderzenia podwoziem. Jednak jeśli jest to po prostu droga gruntowa, jazda RAV4 jest czystą przyjemnością. Natomiast przy niedużych prędkościach zawieszenie sprawnie wybiera kształt podłoża, szukając przyczepności. Cieszy spory skok zawieszenia, zwłaszcza przedniego. Na dużych ugięciach widać i czuć działanie wirtualnych blokad osiowych.

Spód auta jest nieźle przygotowany do jazd poza szosą. Przedni zwis jest w miarę "czysty", nie wystaje tu nic, co mogłoby zostać uszkodzone. To samo można powiedzieć o części między osiami, choć niestety najniżej położonym elementem jest środkowy tłumik. Z tyłu również układ wydechowy jest pierwszym elementem, który można uszkodzić. Co ciekawe, poza samym wydechem, podłoga samochodu jest niemal płaska.

Miękko pracujące zawieszenie nie pozwala na agresywną jazdę po dużych nierównościach, ale spisuje się świetnie na drogach gruntowych., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Miękko pracujące zawieszenie nie pozwala na agresywną jazdę po dużych nierównościach, ale spisuje się świetnie na drogach gruntowych.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Nie odważyłbym się z pewnością brodzić w czymś głębszym tym samochodem jak zresztą żadną hybrydą czy w ogóle SUV-em, bez większych aspiracji terenowych. Natomiast na błotnistej drodze RAV4 radzi sobie równie dobrze, jak na piachu. Tu akurat warto pozostawić kontrolę trakcji w trybie ON.

Hybryda poza drogą – na plus czy na minus?

Zasadniczo nie widzę większej różnicy pomiędzy hybrydowym napędem obu osi a napędem czysto mechanicznym. Spodziewałem się natomiast większej pomocy ze strony tylnych kół w ostrych skrętach, ale Toyota RAV4 jest samochodem dla osób rozsądnie korzystających z niej w terenie.

Toyotą RAV4 Hybrid AWD-i możesz śmiało wjechać w lekki teren i z niego wyjechać., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Toyotą RAV4 Hybrid AWD-i możesz śmiało wjechać w lekki teren i z niego wyjechać.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Wymaga spokojnej jazdy i niższej prędkości, odwdzięczając się dobrą trakcją i niezłym skokiem zawieszenia, a podczas podróży gruntowymi ścieżkami wysokim komfortem resorowania. Trzeba jednak mieć na uwadze, że hybrydowe napędy AWD są dopiero rozwijane w kierunku jazd terenowych.

Jestem pewien, że niedługo doczekamy się modeli, które będą przygotowane właśnie pod tym kątem, także elektrycznych. Na razie można powiedzieć, że hybryda w terenie daje radę. A to już świetny punkt wyjścia. Choć nie każdemu się to udało tak dobrze, czego świetnym przykładem może być Mitsubishi Outlander PHEV.

[1/29]
[2/29]
[3/29]
[4/29]
[5/29]
[6/29]
[7/29]
[8/29]
[9/29]
[10/29]
[11/29]
[12/29]
[13/29]
[14/29]
[15/29]
[16/29]
[17/29]
[18/29]
[19/29]
[20/29]
[21/29]
[22/29]
[23/29]
[24/29]
[25/29]
[26/29]
[27/29]
[28/29]
[29/29]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.