Japończycy wiedzą, jak ocalić "klasyczny" silnik. Oto Toyota GR Yaris na wodór

Japończycy wiedzą, jak ocalić "klasyczny" silnik. Oto Toyota GR Yaris na wodór02.12.2021 14:02
Gdyby nie oklejenie, nie byłoby wiadomo co się zmieniło
Źródło zdjęć: © mat. prasowe Toyoty

Wodór ma być alternatywą dla samochodów elektrycznych i ma sprawdzić się tam, gdzie długie ładowanie i ciężar akumulatorów są trudne do zaakceptowania – w transporcie ciężkim i na torze wyścigowym. Oto GR Yaris, który ma "klasyczny" silnik, ale tankowany jest wodorem.

To prawdziwy miszmasz technologii – zbiorniki wodoru przeniesiono z flagowego modelu Mirai. O ile jednak w limuzynie mamy do czynienia z ogniwami, które zamieniają (w dużym uproszczeniu) wodór w energię elektryczną, tak GR Yaris ma silnik z klasycznymi cylindrami, gdzie spalany jest ten najbardziej rozpowszechniony we wszechświecie pierwiastek.

W eksperymentalnych egzemplarzach GR Yarisa (i wcześniej zaprezentowanej Corolli Sport) wykorzystano jednostkę G16E-GTS. Ma ona 3 cylindry, pojemność 1,6 l oraz turbodoładowanie. W stosunku do drogowych egzemplarzy zmodyfikowano układ paliwowy oraz system wtryskowy.

  • Budowa naszego wodorowego silnika spalinowego z myślą o startach w wyścigach to był dopiero pierwszy krok. Wyobrażam sobie, że za 10 lat sprawy będą wyglądać zupełnie inaczej niż teraz – powiedział Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.

Wcześniej nad taką technologią pracowało BMW, które przygotowało egzemplarze Serii 7 wykorzystujące wodór. Z racji – chociażby - dużego spalania technologia została porzucona. Niemcy teraz skupiają się na wykorzystaniu ogniw, tak jak w modelu Mirai. Taki napęd miałby stanowić kompromis pomiędzy ekologią a przyzwyczajeniami kierowców.

Toyota wiąże duże nadzieje z tym pierwiastkiem. Już teraz Japończycy rozpoczynają produkcję drugiej generacji ogniw paliwowych, które zapewniają większą gęstość mocy niż te z "pierwszego" Miraia. Moduły są dostępne w dwóch rodzajach zabudowy – w formie kostki oraz płaskiego prostopadłościanu, co daje większą elastyczność montażu.

Na razie wodorowy GR Yaris pozostaje w fazie prototypu. W najbliższym czasie na rynek trafi jednak Yaris GR Sport, który napędzany będzie klasycznym silnikiem spalinowym (w opcji będzie też hybryda). Główne zmiany mają dotyczyć nie jednostki napędowej, a zawieszenia. W stosunku do bazowej wersji zmodyfikowano amortyzatory, tylne sprężyny oraz elektroniczne wspomaganie kierownicy. Wzmocniono też nadwozie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.