Jeździłem elektryczną ciężarówką Volvo FE. Nie zamieniłbym jej na diesla

TestyVolvoJeździłem elektryczną ciężarówką Volvo FE. Nie zamieniłbym jej na diesla26.03.2021 18:54
Wybieram elektryka, ale tylko jako kierowca. Przedsiębiorcy będą mieli trudny orzech do zgryzienia, kiedy zostaną do takiego "wyboru" zmuszeni.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Miałem okazję przejechać się elektrycznym Volvo FE, czyli niedużą ciężarówką, którą już w tym roku w czerwcu będzie można zobaczyć na ulicach Warszawy. Nie jestem zawodowym kierowcą, więc aby mieć punkt odniesienia, musiałem przejechać się też tym autem, ale z dieslem. Teraz wiem, że gdybym miał jednak pracować w tym fachu, wybrałbym elektryka.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Wyobraź sobie, że śmieciarka czy zamiatarka, które zwykle budzą cię rano, podjeżdżają pod twoje okno bezszelestnie, a jedynie ich osprzęt robi hałas. Nie czujesz drgań pochodzących od dużego diesla i nie słuchasz, jak rusza z miejsca z basowym pomrukiem. Tak wyobraża sobie przyszłość w dużych miastach Volvo, które na polski rynek wprowadza niedużą ciężarówkę z napędem elektrycznym.

Volvo FE z napędem elektrycznym ma dmc do 27 ton, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Volvo FE z napędem elektrycznym ma dmc do 27 ton
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Służby komunalne i krótkodystansowy transport dystrybucyjny – to sektory, w których Volvo Trucks widzi swój nowy model FE z napędem elektrycznym dającym do ok. 200 km zasięgu. Cena jest bardzo wysoka*, funkcjonalność mocno ograniczona, więc jedyny sposób na "zachęcenie" klientów, to… zakaz wjazdu do centrum miasta dla pojazdów z silnikiem spalinowym. Ten prędzej czy później się pojawi i wtedy Volvo może mieć przewagę nad innymi, oferując od jakiegoś czasu produkt, który kierowcy już zdążyli poznać.

Elektryczny napęd Volvo FE został zaadaptowany z autobusu miejskiego. A takich pojazdów jeździ już 4000 po Europie. Dwa silniki elektryczne o mocy po 200 kW każdy, generujące po 425 Nm, przenoszą to wszystko na koła za pośrednictwem 2-biegowej przekładni i tradycyjnego układu napędowego. Dwa biegi to w praktyce jeden do jazdy i jeden do pełzania.

Za magazynowanie energii elektrycznej odpowiadają cztery akumulatory po 60 kWh. Zestaw ma mieć łączną pojemność użyteczną 265 kWh - to trochę więcej niż cztery elektryczne nissany leafy. W zależności od typu ładowarki da się je naładować w czasie około 2-12 godzin. Ich trwałość jest przewidywana na 8-10 lat, przy czym Volvo zapewnia też 8-letni serwis gratis wraz z wymianą baterii, jeśli będzie to konieczne.

Elektryczna ciężarówka to nie elektryczna osobówka

Walory praktyczne elektrycznej ciężarówki są inne niż w przypadku auta osobowego. Volvo Trucks nie ukrywa, że takie pojazdy mają rację bytu tylko w mieście oraz transporcie na krótkich dystansach, kiedy trzeba wjechać do centrum objętego zakazem wjazdu dla pojazdów spalinowych. Zresztą podobnie jest z samochodami dostawczymi, których realny zasięg oscyluje wokół 100 km i - zdaniem producentów - jest w porządku.

Volvo FE, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Volvo FE
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Około 200 km deklarowanego zasięgu w przypadku niedużej ciężarówki (np. służb komunalnych) jest wystarczające. Oczywiście ten zasięg prawdopodobnie skróci do ok. 120 km, ponieważ większość urządzeń zamontowanych na podwoziu potrzebuje energii elektrycznej, jednak w przypadku takich pojazdów nie jest to mało. Jeśli auto ma po prostu przejechać konkretną trasę i wykonać swoją pracę, to zasięg jest odpowiedni, nawet jeśli chodzi o wywóz odpadów z niektórych gmin wiejskich.

Zaproszony na jazdę testową elektryczną ciężarówką Volvo mogłem przede wszystkim przeżyć coś, czego się zupełnie nie spodziewałem. Przyznaję, że nie jestem kierowcą ciężarówki, choć mam prawo jazdy na kategorię C. Tymi pojazdami nie jeździłem zawodowo i nie jestem w stanie ocenić, czy coś jest dobre, czy nie, natomiast jedna rzecz zwróciła moją uwagę – komfort jazdy.

Volvo FE, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Volvo FE
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

To nie jest taka różnica jak pomiędzy spalinowym i elektrycznym autem osobowym. Po przejażdżce Volvo FE mógłbym jedynie napisać, że przyspiesza tak sobie, ale płynnie do ogranicznika, jest ciche, nie ma w nim żadnych wibracji. Dlatego poprosiłem przedstawicieli Volvo o udostępnienie na chwilę auta z tradycyjnym silnikiem Diesla i dopiero wtedy przeżyłem szok.

Wsiadając do kabiny nieco większego Volvo FM i odpalając 11-litrowego diesla o mocy 380 KM, zrozumiałem, czym są wibracje, których wcześniej nie czułem. Ponadto samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, a właściwie zautomatyzowaną. Wiecie, co to znaczy?

Trzy fotele w konfiguracji nieznanej z osobówek., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Trzy fotele w konfiguracji nieznanej z osobówek.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Zmiana biegu – z punktu widzenia kierowcy osobówki – trwa wieki. Rozpędzanie auta wygląda tak, że o samej roli sinika można szybko zapomnieć, bo zapamiętuje się tylko zmianę biegów. Teraz już rozumiem, dlaczego kierowcy ciężarówek tak nie lubią zwalniać - czy to na ograniczeniach prędkości, czy za autem, które też zwalania.

Przyspieszanie jest naprawdę irytujące. Jeśli można tu mówić o komforcie jazdy, to tylko w obszarze pracy fotela, który amortyzuje większość wstrząsów. I tu wracamy do elektryka.

Elektryczne FE przyspiesza gładko, bez przerw, co powtarzano mi, zanim usiadłem za jego kierownicą, a przecież doskonale wiem, jak działają samochody na prąd. Dopiero po przejażdżce dieslem zrozumiałem, dlaczego było to dla przedstawicieli Volvo Trucks aż tak istotne. Gdybym miał jeździć ciężarówką, a kto wie, co będzie za kilka czy kilkanaście lat, to szczerze – bardzo chciałbym elektryczną.

Objaśnienia:

*Cena - polski dystrybutor nie podaje ceny pojazdu, nawet potencjalnym klientom. Ta - wraz z formą finansowania - jest obliczana indywidualnie dla danego podmiotu, który decyduje się na zakup.

Volvo FE 6x2

Podstawowe informacje techniczne

DMC:27 t
Rozstaw osi:3900 mm
Dostepne kabiny:dzienna, krótka i długa sypialna, niskowejściowa
Moc maksymalna (szczytowa/ciągła):400/330 kW
Moment maksymalny:850 Nm
Maks. moc silnika PTO (szczytowa/ciągła):70/50 kW lub 100/70 kW
Maks. moement silnika PTO (szczytowa/ciągła):240/130 Nm lub 530/270 Nm
Pojemność akumulatorów:265 kW/h
Zasięg:

transport komunalny: ok. 120 km

transport dystrybucyjny: ok. 200 km

[1/16]
[2/16]
[3/16]
[4/16]
[5/16]
[6/16]
[7/16]
[8/16]
[9/16]
[10/16]
[11/16]
[12/16]
[13/16]
[14/16]
[15/16]
[16/16]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.