Kary za emisję CO2 mogą sięgnąć nawet 9 mld euro. Przed branżą ciężkie czasy

Kary za emisję CO2 mogą sięgnąć nawet 9 mld euro. Przed branżą ciężkie czasy10.04.2019 13:12
Badanie emisji w realnych warunkach użytkowania
Źródło zdjęć: © mat. prasowe

Finansowy armagedon – tak można określić kary, z jakimi będą musieli się zmierzyć producenci samochodów przekraczających dopuszczoną normę emisji CO2. Najgorszy scenariusz przedstawiła organizacja JATO. Kary pójdą w miliardy dla większości marek, co przełoży się na średnio 2,5 tys. euro doliczone do ceny pojazdu.

Obecne postanowienia Unii Europejskiej poważnie zagrażają sytuacji finansowej największych europejskich producentów. Wspólnota zakłada bowiem, że od 2021 roku wszystkie modele jednego koncernu mają emitować średnio 95 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr. Jeśli nie, za każdy sprzedany egzemplarz trzeba będzie zapłacić karę.

2500 euro "na głowę"

Teoretycznie nie jest ona jakoś specjalnie wielka – 5 euro za gram ponad limit. Problem? Kolejny kosztuje już 15, trzeci 25, a każdy kolejny – 95 euro. Sytuacja okazuje się jednak dramatyczna, gdy zerkniemy w średnią emisję CO2. Toyota ma średnią na poziomie 101,3 g, grupa Nissana 112,9 g, grupa Volkswagena 121,2 g, a BMW sięga 127 g.

To oznacza, że przy obecnym stanie techniki, wydajności silników i wielkości sprzedaży Volkswagen musi się liczyć z karą sięgającą 9 mld euro. Francuskie PSA (razem z Oplem) zapłaci 5,39 mld euro, Renault (z Nissanem i Mitsubishi) 3,57 mld euro. Toyota ze swoimi hybrydami utrzyma się na poziomie 550 mln euro. Według JATO Dynamics oznacza to, że kara na jeden egzemplarz będzie wynosić ok. 2,5 tys. euro czyli 10,7 tys. zł.

Co można zrobić?

Na zmniejszenie średniej emisji pozostało mniej niż dwa lata. Na rozwinięcie technologii trochę za krótko. Kar trzeba uniknąć, bo dla Volkswagena wyniesie 76 proc. dochodu, a dla PSA aż 191 proc. Producenci rozpaczliwie łapią się produkcji bezemisyjnych samochodów elektrycznych. Można też, jak grupa FCA, spróbować nieco kreatywnej księgowości i wykorzystać potencjał Tesli. Amerykańska marka ma samochody, które same nie emitują dwutlenku węgla. Może więc sprzedać swoją pulę emisji.

Kreatywna księgowość

Grupa FCA została nieco w tyle jeśli chodzi o hybrydyzację gamy – nowości Jeepa w tej materii pojawiły się dopiero w tym roku w Genewie. FCA jest więc bardzo zainteresowane kupnem niewykorzystanych limitów dwutlenku węgla. W samych tylko Stanach Zjednoczonych Tesla zarobiła na tym miliard dolarów w ciągu trzech lat. Im więcej sprzeda aut w Europie, tym więcej "emisji" będzie mogła sprzedać. To kolejny powód, by przyspieszyć z ekspansją marki na Starym Kontynencie i produkcją tańszego Modelu 3.

Źródło artykułu:WP Autokult
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.