Škoda Enyaq Coupé oczami szefa elektrycznych samochodów Škody. Dla Czechów to już wielki sukces

Škoda Enyaq Coupé oczami szefa elektrycznych samochodów Škody. Dla Czechów to już wielki sukces14.02.2022 12:28
Axel Andorff to człowiek, który zdecydował o tym, czym jest Enyaq
Źródło zdjęć: © Škoda

Škoda zaprezentowała Enyaqa Coupé – nową wersję świetnie znanego elektryka z Czech. To pierwszy tego typu samochód w ofercie czeskiego producenta, ale już dziś jest on dla firmy imponującym osiągnięciem. Podobnie jak jego klasyczny brat.

W 2021 r. Enyaqa iV odebrało 44,7 tys. klientów. Jak na auto elektryczne, a więc i drogie, jest to nie lada wynik. Co więcej, to jeszcze nie koniec. Obecnie największymi rynkami dla tego modelu są Niemcy, Norwegia oraz Holandia. Aż 70 proc. nabywców decyduje się na bardziej kosztowną odmianę iV 80, a blisko 30 proc. klientów wybiera największe możliwe koła o średnicy 21 cali. Jak widzimy, w tym przypadku auto Škody nie musi być tanie.

Teraz klienci, którzy mają do wydania większą kwotę, ale szukają czegoś nietypowego, będą mieć powody, by odwiedzić salon marki naszych południowych sąsiadów, bo nowa wersja tego auta - Enyaq Coupé - właśnie stała się faktem. Co mówi o tym przedstawiciel marki?

Tomasz Budzik, Autokult.pl: Kiedy patrzymy na Enyaqa Coupé, oczywiste jest, że tył auta poddano dużej modyfikacji. Co jednak jeszcze się zmieniło?

Axel Andorff, szef działu elektrycznych samochodów Škoda: Większość samochodu została zachowana, ale od słupka B kształt karoserii został zasadniczo zmieniony. Bryła nadaje samochodowi specjalnej dynamiki, ponieważ pod względem prezencji jakby popycha ku tyłowi kształt karoserii. Szklany dach jest tu jedyną opcją wyposażenia.

Škoda Enyaq Coupé, Źródło zdjęć: © Škoda
Škoda Enyaq Coupé
Źródło zdjęć: © Škoda

T.B.: Jak ta zmiana nadwozia wpłynęła na praktyczny aspekt samochodu?

A.A.: Przede wszystkim wprowadzenie szklanego dachu zupełnie zmieniło wrażenia, jakich doznają podróżujące autem osoby. Zmianę widać szczególnie w drugim rzędzie siedzeń. Teraz jest tam o wiele więcej światła. Pasażerowie na kanapie mają nad sobą szybę, mogą obserwować niebo czy gwiazdy. Z doświadczenia wiem, że to szczególnie ważne w przypadku dzieci. Dachu nie da się otworzyć, ale inne rozwiązanie nie wchodziło w grę, ponieważ oznaczałoby to zmniejszenie przestrzeni nad głowami jadących z tyłu osób.

T.B.: Jak wprowadzenie wersji coupé wpłynęło na współczynnik oporu powietrza i zasięg samochodu?

A.A.: To wspaniała symbioza zapierającego dech w piersi projektu stylistów i zmniejszonego dzięki temu współczynnikowi oporu powietrza. Ten udało się obniżyć do wartości 0,234. To wspaniałe osiągnięcie zarówno na polu projektu, jak i wymogów technicznych związanych z kwestiami aerodynamicznymi. Jeśli chodzi o wpływ zmiany nadwozia na zasięg samochodu, to zależy on od wersji i wyposażenia auta i zawiera się w przedziale od 10 do 15 km.

T.B.: Mam wrażenie, że wersje coupé SUV-ów są w pewnym sensie nowym wcieleniem idei samochodu GT, a te były stworzone do odbywania długich podróży. Czy Škoda Enyaq Coupé jest na to gotowa?

A.A.: Oczywiście. Przede wszystkim jej zaletą jest większy zasięg, związany z mniejszym oporem powietrza. Samochód jest bardzo komfortowy dla osób podróżujących w drugim rzędzie. Zapas miejsca nad głową jest z tyłu na takim samym poziomie jak w zwykłej wersji Enyaqa. Bagażnik o pojemności 570 l jest zupełnie wystarczający, by zapewnić wystarczająco dużo miejsca na walizki.

Škoda Enyaq Coupé, Źródło zdjęć: © Škoda
Škoda Enyaq Coupé
Źródło zdjęć: © Škoda

TB: Przejdźmy do bardziej ogólnych zagadnień. Gdzie jest teraz Škoda na swojej drodze do rozwoju oferty samochodów elektrycznych i jakie są plany na przyszłość?

A.A.: Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, jak klienci przyjęli Enyaqa. Mamy bardzo dużą liczbę spływających do nas zamówień. Od premiery tego modelu jest ich już około 100 tys. W 2021 r. dostarczyliśmy klientom około 45 tys. aut. To jasny dowód na to, że Škoda jest w stanie na polu elektrycznych samochodów zaoferować konkurencyjną propozycję. Obecnie na etapie rozwoju mamy kolejne samochody elektryczne, które rozszerzą elektryczną ofertę firmy.

T.B.: Czy Škoda boryka się z problemami na etapie produkcji elektrycznych aut w dobie kłopotów na rynku półprzewodników?

A.A.: Oczywiście te trudności dotyczą całej branży i muszę przyznać, ze w pływają również na nas. Firma radzi sobie jednak z zakupem podzespołów najlepiej, jak jest to w tej chwili możliwe.

T.B.: Czy Škoda wyznaczyła datę przewidywaną datę rezygnacji z produkcji aut z silnikami spalinowymi?

A.A.: Nie, jeszcze nie. Jesteśmy obecni na wielu światowych rynkach. Wiele więc zależy to od globalnych wymagań. Jest na to jeszcze za wcześnie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.