Komisja Europejska daje na ładowarki. Polska wiele nie zyska

Komisja Europejska daje na ładowarki. Polska wiele nie zyska16.03.2023 12:51
Stacja ładowania samochodów elektrycznych
Źródło zdjęć: © autokult

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych będzie w najbliższych latach niezwykle ważnym polem dla inwestycji. Komisja Europejska ogłosiła właśnie listę państw i projektów z tego zakresu, które otrzymały unijne dofinansowanie. Jest tam i Polska, ale to tylko kropla w morzu potrzeb.

Perun weźmie pieniądze

189 mln euro - to łączna kwota dofinansowania do inwestycji w infrastrukturę ładowania w ramach programu Alternative Fuels Infrastructure Facility (AFIF). Jak na stronie internetowej KE poinformowała komisarz do spraw transportu Adina Vălean, pieniądze te pozwolą na powstanie około 2000 punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz 63 stacji tankowania wodoru. Inwestycje mają powstać na europejskiej sieci transportu TEN-T. Dofinansowanie otrzymało 26 projektów z wniosków złożonych w ramach programu Łącząc Europę (CEF).

Unijne pieniądze zostaną przeznaczone tylko na jeden polski projekt. Chodzi o działanie "Perun E-mobility", dla którego koordynatorem jest PKN Orlen. Za 13,5 mln euro powstać ma 13 stacji ładowania o więcej niż jednym stanowisku i minimalnej mocy 150 kW. Miejsca te powstaną w przebiegu sieci TEN-T, a więc przy najważniejszych drogach wiodących na osi północ-południe oraz wschód-zachód. To parametry pozwalające na szybkie uzupełnienie stanu baterii trakcyjnej.

Zapowiedź inwestycji za unijne pieniądze to oczywiście dobra informacja, ale warto zauważyć, że na liście opublikowanej przez Komisję Europejską znalazło się aż siedem wniosków z Francji, trzy z Włoch i trzy z Łotwy. Polska, jak na kraj o stosunkowo długiej sieci dróg TEN-T, nie była tu więc reprezentowana w imponujący sposób.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Sytuacja awaryjna - głęboka rezerwa w elektryku

Można też zauważyć, że w niektórych wnioskach zaakceptowanych przez Komisję Europejską plany przewidują oddanie do użytku ładowarek o mocy aż 350 kW, a w Estonii nawet 400 kW. Co prawda obecnie niewiele aut może w pełni korzystać z takiej infrastruktury, ale w przyszłości będzie to duże ułatwienie. Szczególnie gdy do gry wejdą elektryczne ciężarówki. W Austrii, Belgii, Grecji, Holandii, Francji i Niemczech w ramach unijnego wsparcia wzdłuż sieci TEN-T powstaną także stacje tankowania wodoru.

Polska sporo dostaje, ale nie na ładowarki

Ta edycja programu CEF nie była dla Polski zbyt imponująca. Łącznie – w programach nadzorowanych przez European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA) – Polsce przyznano jednak 7,11 mld euro. Głównie w perspektywie finansowej 2014-2020. Działań w perspektywie 2021-2027, póki co jest znacznie mniej, a wśród nich, poza ostatnim zadaniem, tylko jeden projekt dotyczący rozwoju sieci ładowarek w krajach Europy Środkowej.

Tymczasem problem z ładowarkami jest u nas poważny. Władze Unii Europejskiej chcą zakazać po 2035 r. sprzedaży nowych aut emitujących CO2. Z dzisiejszego punktu widzenia w praktyce będzie to oznaczało w zasadzie całkowite przejście na pojazdy elektryczne, bo te wykorzystujące ogniwa paliwowe na wodór nie są wciąż – i na razie nie będą – atrakcyjną ofertą rynkową dla zwykłych zmotoryzowanych. Oznacza to, że kraje UE będą musiały mieć gęstą sieć ogólnodostępnych ładowarek. A z tym jest w Polsce bardzo źle.

Jak wynika z wyliczeń organizacji ACEA, zrzeszającej producentów samochodów działających w Europie, pomiędzy poszczególnymi krajami Unii Europejskiej występują ogromne różnice w rozwoju infrastruktury. W przeliczeniu na 100 km dróg najwięcej ma ich Holandia – 64,3. na drugim miejscu znalazł się Luksemburg (57,9), a dalej Niemcy (25,8), Portugalia (24,9) oraz Szwecja (12.2).

Polska z rezultatem wynoszącym 0,7 ładowarki znalazła się w tym zestawieniu na piątym miejscu od końca. Gorzej jest w Estonii (0,6), Grecji (0,4), na Cyprze (0,4) oraz na Litwie (0,2). Jasno widać, że jako kraj mamy do nadrobienia spore zaległości. By zauważyć to w praktyce, wystarczy wybrać się autem elektrycznym poza Warszawę. Trasę należy dokładnie zaplanować, bo na beztroskę jak w przypadku auta spalinowego, które można zatankować praktycznie wszędzie, nie ma co liczyć.

Jak dużych inwestycji potrzebujemy? W 2021 r. ACEA w oparciu o przewidywaną dynamikę wzrostu sprzedaży aut elektrycznych oszacowała, ile ładowarek będzie potrzebnych w poszczególnych krajach UE w 2029 r. Dla Polski liczba ta wyniosła 36,9 tys. Według danych Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych obecnie w kraju działa 2565 takich punktów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.