Mercedes Vision EQXX to nowy rozdział dla elektryków. Przejedzie ponad 1000 km

Mercedes Vision EQXX to nowy rozdział dla elektryków. Przejedzie ponad 1000 km04.01.2022 08:45
Mercedes Vision EQXX
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe MercedesBenz

Mercedes niejednokrotnie udowadniał, że jest pionierem w wielu dziedzinach. Nie inaczej jest w przypadku konceptu Vision EQXX, który swoimi rozwiązaniami i możliwościami zostawia wszystkich w tyle. Ponad 1000 km zasięgu to dopiero początek.

Mercedes już jakiś czas temu zapowiadał Vision EQXXnajwydajniejszy model marki. Teraz wreszcie odsłonił więcej szczegółów i trzeba przyznać, że Niemcy nie rzucali słów na wiatr. Jak twierdzi producent, ich prototyp może pochwalić się wydajnością układu elektrycznego na poziomie 95 proc. To naprawdę imponujący wynik.

Udało się to dzięki sprawnej współpracy wielu działów. Przy opracowywaniu Mercedesa Vision EQXX celem była optymalizacja zarówno napędu, jak i aerodynamiki oraz uzyskanie lekkiej konstrukcji i dużej gęstości energii.

Mercedes Vision EQXX (2022), Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Mercedes
Mercedes Vision EQXX (2022)
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Mercedes

Zacznijmy jednak od początku, czyli nadwozia. Na zdjęciach Vision EQXX wydaje się dużą, efektowną i elegancką limuzyną z długim ogonem, ale nic bardziej mylnego. Z długością 4,63 m i rozstawem osi 2,8 m mercedes przyszłości jest niewiele mniejszy od obecnej generacji Klasy C.

Niezwykle aerodynamiczne nadwozie może się pochwalić imponującym współczynnikiem oporu powietrza na poziomie Cw=0,17. Dużo uwagi poświęcono także samej konstrukcji, a przede wszystkim jej wadze. Zastosowano bowiem nie tylko lekkie materiały, ale także dużo surowców pochodzenia roślinnego, z odzysku lub łatwych do recyklingu. Ważnym aspektem było także zmniejszenie ilości odpadów, co udało się osiągnąć m.in. dzięki drukowi 3D.

Tarcze hamulcowe, podobnie jak felgi, wykonano ze stopu magnezu. Z kolei akumulator wraz z ramą pomocniczą ważą łącznie niespełna 500 kg. Dzięki staraniom inżynierów masa Vision EQXX wynosi 1750 kg – jak na współczesny samochód elektryczny to bardzo dobra wartość.

I jest ona tym lepsza, jeśli weźmiemy pod uwagę możliwości zasięgowe. Mercedes nie podaje co prawda dokładnej pojemności akumulatora, zastosowanego w prototypie. W przybliżeniu ma on niespełna 100 kWh, ale zajmuje 50 proc. mniej miejsca i waży 30 proc. mniej niż baterie wykorzystane w EQS-ie. Było to możliwe m.in. dzięki wykorzystaniu know-how z Formuły 1.

Mercedes Vision EQXX (2022), Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Mercedes
Mercedes Vision EQXX (2022)
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Mercedes

Ostatecznie dzięki niskiej masie, dobrej aerodynamice, wysokiej wydajności czy oponom Bridgestone o wyjątkowo niskich oporach toczenia Mercedes Vision EQXX może przejechać ponad 1000 km na jednym ładowaniu, zużywając przy tym niespełna 10 kWh/100 km.

Dodatkowo na dachu zamontowano panele solarne, które w normalnych warunkach zasilają m.in. system multimedialny, ale mogą także zapewnić dodatkowy zasięg 25 km. Jeśli chodzi o silnik, to jego moc nie jest kluczowa – rozwija skromne, jak na dzisiejsze czasy, 204 KM. Ale nie moc jest tu kluczowa, a wspomniana wcześniej wydajność.

Nie mniej imponujące od rozwiązań technicznych jest wnętrze. Jak nietrudno się domyślić, deskę rozdzielczą tworzy ogromny, płynny wyświetlacz o przekątnej 47,5 cala o rozdzielczości 8K obsługujący nawigację z grafiką 3D. Komunikacja między samochodem a człowiekiem wchodzi tu na kolejny poziom, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, naśladującej funkcjonowanie ludzkiego mózgu.

Mercedes Vision EQXX (2022), Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Mercedes
Mercedes Vision EQXX (2022)
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Mercedes

Choć Mercedes podkreśla, że nie zabraknie tu luksusu, do wykończenia wykorzystano skórę ze sproszkowanych włókien kaktusa, wykładzinę z bambusa, wegańską skórę z pochodzącą z grzybów czy włókna jedwabnopodobne.

Przyznacie, że wszystko to jest naprawdę imponujące i daje nadzieję na nowy rozdział w rozwoju samochodów elektrycznych. Nie bez powodu Niemcy twierdzą, że "program technologiczny stojący za Vision EQXX na nowo zdefiniuje i umożliwi powstanie przyszłych modeli Mercedes-Benz".

Choć produkcja seryjna samochodu jest brana pod uwagę, nie wiadomo na razie, kiedy miałoby to nastąpić. Znając jednak Mercedesa i zapędy Niemców do bycia pierwszym w każdym aspekcie, nie powinno to potrwać długo.

[1/13]
[2/13]
[3/13]
[4/13]
[5/13]
[6/13]
[7/13]
[8/13]
[9/13]
[10/13]
[11/13]
[12/13]
[13/13]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.