Mity o autach elektrycznych: sprawdziłem je u najlepszych ekspertów w branży

Poradniki i mechanikaMity o autach elektrycznych: sprawdziłem je u najlepszych ekspertów w branży15.07.2022 13:44
VW ID.3 w trakcie napraw akumulatora. Po lewej akumulator trakcyjny z ID.3, po prawej z e-Golfa
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

Transformacja w stronę elektromobilności niezmiennie utrzymuje wysokie tempo. Jednocześnie jest to zmiana stosunkowo młoda. Paradoksalnie zdążyło narosnąć o niej wiele mitów, wynikających w dużej mierze z niewiedzy kierowców. U źródła sprawdziłem kilka z nich.

Co mam na myśli, pisząc, że tempo jest wysokie? Volkswagen planuje przeznaczyć w ciągu pięciu lat 52 mld euro na utrzymanie tego kierunku przemian. Kolejne 30 mld euro ma być przekazane na cyfryzację i autonomizację. Planowany udział BEV w gamie całego koncernu VAG do roku 2030 ma wynieść 60 proc.

To gigantyczne inwestycje, a mówimy tylko o jednej grupie marek. Stellantis z kolei do 2025 roku chce w elektromobilność włożyć 30 mld euro (wg założeń z 2021).

Gigantyczne inwestycje oznaczają gigantyczne zmiany – najpierw w salonach samochodowych, potem na drogach. To wymaga zrozumienia pewnych spraw, które do tej pory nie zaprzątały głów kierowców. Pojawiły się nowe pojęcia, nowe zagadnienia eksploatacyjne.

Równolegle zaczynają krążyć mity. Kilka z nich obalili eksperci podczas warsztatów, które odbyły się w Poznaniu, w Technicznym Centrum Szkoleniowo-Serwisowym. Jest to miejsce odpowiadające za naprawy akumulatorów oraz szkolenia personelu, który w Centrach Napraw Akumulatorów w całej Polsce pracuje przy BEV. To tutaj zatrudnieni są jedni z najlepszych i najbardziej doświadczonych ekspertów-praktyków. Od długiego czasu zajmują się oni naprawami akumulatorów i podzielili się swoją wiedzą – przy otwartym akumulatorze.

Kiedy akumulator ulegnie uszkodzeniu, czeka nas kosztowna wymiana całego zestawu trakcyjnego – mit

Akumulatorów nie trzeba wymieniać w całości – to się nie opłaca. Wymienia się pojedyncze moduły, co jest znacznie tańsze i bardzo szybkie. Wymaga to oczywiście specjalnie przeszkolonego personelu, ale jest to krótka operacja.

Szybkość i łatwość wymiany pojedynczych modułów wynika z lepszego niż kiedyś packaging (innego ułożenia poszczególnych elementów konstrukcji). Doskonale widać to na przykładzie rozmieszczenia modułów w e-Golfie w porównaniu z prostym zestawem ogniw w ID.3, montowanych w prostokątnym pakiecie. Właśnie dzięki temu, jeśli wydajność któregoś z ogniw spadnie lub zostanie ono uszkodzone (co zdarza się bardzo rzadko), wystarczy wymienić tylko jedno z nich.

Otwarty akumulator trakcyjny Volkswagena ID.3, Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Otwarty akumulator trakcyjny Volkswagena ID.3
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

Akumulator na koniec swojego żywota staje się drogim i dużym elektrośmieciem – mit

Akumulatory po odbyciu służby w aucie, w którym muszą być w stanie szybko oddać energię i szybko ją przyjąć, mogą trafić np. do stacji ładowania. BP z VAG w Europie ma w planach postawić około 8 tys. takich punktów, z mocami do 150 kW, które nie będą wymagały infrastruktury, bo będą zasilane ze zwykłego przyłącza. Po powolnym naładowaniu niską mocą będą mogły ją oddać właśnie z takiego starego akumulatora, z dużą mocą.

Spytacie – no dobrze, ale co dalej? Przecież i tutaj kiedyś stracą swoją wydajność. Dalej wchodzi chłodna księgowość. Nie opłaca się po prostu wyrzucić takiego akumulatora. Ma on zbyt dużo cennych surowców. Te odzyskuje się i już pilotażowo działają tego typu zakłady. Obecnie jesteśmy w stanie odzyskać 90 proc. surowców ze zużytego akumulatora.

W razie wypadku istnieje bardzo duże ryzyko porażenia prądem – mit

Ryzyko jest zawsze. Podobnie jak w samochodzie spalinowym jest ryzyko, że po wypadku dojdzie do zapłonu zbiornika z paliwem. Auto elektryczne jest jednak zabezpieczone wielopoziomowo przed takim zdarzeniem.

Klemy akumulatora Volkswagena ID.3 – to tutaj mieści się m.in. wyłącznik pirotechniczny, Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Klemy akumulatora Volkswagena ID.3 – to tutaj mieści się m.in. wyłącznik pirotechniczny
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

Akumulatory mają nie tylko podstawowe bezpieczniki, ale również pirotechniczny wyłącznik, który rozłącza główną klemę HV-. Jeśli poduszka powietrzna wystrzeli, wystrzeli też ładunek w akumulatorze, odcinając napięcie na wyjściu.

Rozwój akumulatorów stoi w miejscu, czekamy na stały elektrolit – mit

Podstawową różnicą jest wspomniany wcześniej packaging – w tej dziedzinie poczyniliśmy znaczne postępy. Dzięki platformom budowanym specjalnie dla aut elektrycznych akumulatory mają bardziej wydajną przestrzennie konstrukcję, co redukuje koszty produkcji i koszty późniejszych napraw.

Zmiana packagingu – po lewej uporządkowane, ujednolicone konstrukcyjnie ogniwa w zespole VW ID.3. Po prawej akumulator trakcyjny e-Golfa z bardzo niepraktyczną zabudową, Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Zmiana packagingu – po lewej uporządkowane, ujednolicone konstrukcyjnie ogniwa w zespole VW ID.3. Po prawej akumulator trakcyjny e-Golfa z bardzo niepraktyczną zabudową
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

Po drugie – zmieniła się pojemność ogniw o tym samym rozmiarze. Większość pakietów na zdjęciach akumulatora trakcyjnego e-Golfa mieści około 1 kW. Niewiele większe ogniwa z ID.3 to około pięć razy więcej pojemności.

Przed nami nadal długa droga w kwestii poszerzania wiedzy na temat eksploatacji samochodów elektrycznych. Jednocześnie bardzo cieszy fakt, że kierowcy są na tyle dociekliwi, że w sferze rozmów pojawiły się pytania, których wcześniej nikt nie zadawał. Bo czy ktokolwiek pytał, w jaki sposób będzie prowadzony recykling plastikowej deski rozdzielczej samochodu 15 lat temu? Pozostaje się cieszyć, że zero waste jest teraz tak bliskie polskiemu kierowcy, sądząc po ilości wątpliwości względem nowych rozwiązań.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.