Nowa elektryczna Toyota bZ4X: wiele pierwszych razów za jednym razem

Nowa elektryczna Toyota bZ4X: wiele pierwszych razów za jednym razem29.10.2021 10:38
Toyota bZ4X
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota
Materiał partnerski

Toyota przedstawiła wersję produkcyjną elektrycznego bZ4X. Dla marki, która do tej pory elektryfikację przechodziła głównie poprzez hybrydyzację gamy i wskazywanie wodoru jako przyszłość, to zdecydowanie nowy kierunek. Na tym jednak nie koniec debiutów.

Czy bZ4X jest pierwszym samochodem elektrycznym Toyoty? Nie, absolutnie. Należy pamiętać, że przecież wodorowy Mirai to w praktyce też samochód elektryczny. Różni go jedynie forma magazynowania energii. Mirai jest samochodem na wodór (FCEV). bZ4X jest pierwszym pojazdem Toyoty zaprojektowanym od podstaw jako auto z zasilaniem wyłącznie bateryjnym (BEV). Ten przełomowy dla Japończyków model niesie ze sobą znacznie więcej nowości niż same baterie w podłodze.

Toyota bZ4X - platforma, Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota
Toyota bZ4X - platforma
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota

bZ4X (bZ od beyond Zero) jest pierwszym samochodem, który powstał na platformie e-TNGA, która przeznaczona jest dla aut zasilanych bateryjnie. Oznacza to oczywiście to wszystko, co znamy już z konkurencyjnych pojazdów elektrycznych: łatwość skonstruowania pojazdu o dużym rozstawie osi, z przestronną kabiną, wysoką sztywność nadwozia, niski środek ciężkości i dobry rozkład masy między przodem a tyłem. To oczywiste cechy auta, które pozbawione jest kajdan narzucanych przez napęd spalinowy.

Toyota bZ4X - rozmiary zbliżone do RAV4

Toyota bZ4X, Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota
Toyota bZ4X
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota

Za wzorzec rozmiarowy do porównania Toyota obrała RAV4. Elektryczna bZ4X jest o 85 mm niższa od znanego doskonale SUV-a. Ma też 160 mm większy rozstaw osi oraz linię maski poprowadzoną 50 mm niżej, co oczywiście wynika z braku jednostki spalinowej i oznacza też lepsze właściwości pod względem bezpieczeństwa pieszych. Średnica zawracania w nowym elektryku Toyoty wynosi 11,4 m.

Toyota bZ4X - jaki będzie miała zasięg?

Umieszczone w podłodze akumulatory to litowo-jonowy zestaw dysponujący 71,4 kWh pojemności. Wg wstępnych* obliczeń powinien on zapewnić 450 km zasięgu maksymalnego na pełnym ładowaniu (w cyklu WLTP).

Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota

Naładowanie do poziomu 80 proc. od zera będzie można uzyskać w 30 minut. Warunkiem będzie szybkie ładowanie mocą 150 kW (złącze CCS2).

Jednocześnie Toyota zapowiedziała, że z przeprowadzonych testów wynika, iż akumulatory powinny stracić nie więcej niż 10 proc. pierwotnej pojemności po 10 latach lub 240 tys. km.

Toyota bZ4X - silniki i warianty napędowe

Zasięg będzie z pewnością zależny od wersji napędowej. Na razie Toyota wskazuje na dwa warianty. Odmiana z napędem na przednią oś będzie dysponowała mocą 204 KM i maksymalnym momentem obrotowym 265 Nm.

Toyota bZ4X, Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota
Toyota bZ4X
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota

Toyota bZ4X z napędem na 4 koła ma rozwijać 217 KM i 336 Nm. Ma to zapewnić przyspieszenie do 100 km/h w 7,7 s*.

Wolant i steer-by-whire

bZ4X ma być pierwszym modelem tego japońskiego producenta wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire. System o nazwie One Motion Grip niestety nie będzie dostępny od początku. Jak nieoficjalnie ustaliłem, wstępnie jego debiut w Europie planowany jest na około rok po rynkowym debiucie modelu.

Toyota bZ4X - wolant One Motion Grip dla układu steer-by-wire, Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota
Toyota bZ4X - wolant One Motion Grip dla układu steer-by-wire
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota

Wersje ze steer-by-wire, czyli pozbawione mechanicznego połączenia między kołem kierownicy a kołami, zostaną wyposażone w wolant, który ma zapewniać przejście między skrajnymi położeniami układu obrotem o zaledwie 150 stopni. Jednocześnie dadzą one więcej miejsca na nogi i ułatwią zmianę charakterystyki w zależności od wybranego trybu jazdy.

Dodatkowym atutem wolantu ma być lepsza widoczność wysoko ułożonych zegarów i co za tym idzie, lepsza koncentracja kierowcy na drodze. Jak to sprawdzi się w praktyce? Przekonamy się zapewne za nieco ponad rok.

Kolejna generacja systemów bezpieczeństwa: Safety Sense 3.0

Nowy zestaw systemów bezpieczeństwa Toyoty debiutujący w elektrycznej bZ4X będzie dysponował większym zasięgiem radarów oraz kamery.

Wśród nowych funkcji Japończycy wymieniają rozpoznawanie pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka i włączających się do ruchu (w ramach Pre-Collision System) oraz tłumienie przyspieszania przy niskich prędkościach i wspomaganie hamowania awaryjnego.

Bezprzewodowe aktualizacje (OTA)

Toyota bZ4X - system multimedialny, Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota
Toyota bZ4X - system multimedialny
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota

W Toyocie bZ4X zadebiutuje również nowy system multimedialny. Jego szczególnie istotną cechą będzie możliwość wykonywania bezprzewodowych aktualizacji.

Fotowoltaika na dachu

By dodatkowo zredukować całkowitą emisję swojego BEV-a, Toyota proponuje opcjonalny dach z bateriami słonecznymi. Będzie on działać bez względu na to, czy zapłon jest włączony, czy wyłączony.

Jaki dodatkowy zasięg dzięki temu uzyskamy? Toyota twierdzi, że w ciągu roku możemy zgromadzić energię elektryczną wystarczającą do przejechania 1800 km. Oznaczałoby to 4 ładowania rocznie gratis.

Toyota bZ4X - kiedy premiera?

Toyota bZ4X - wnętrze, Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota
Toyota bZ4X - wnętrze
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Toyota

Elektryczna toyota będzie miała europejską premierę 2 grudnia. Na razie nie znamy dokładnej daty debiutu rynkowego w Polsce, a tym bardziej cen. Toyota wchodzi jednak w towarzystwo, które zdążyło już zrobić trochę szumu. bZ4X będzie musiał powalczyć o klienta z bardzo dobrymi maszynami, takimi jak Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, Volkswagen ID.4, Škoda Enyaq czy Tesla Model Y.

Toyota podkreśla, że niektóre dane mogą jeszcze ulec zmianie. Są one przybliżone, ponieważ auto jest jeszcze w procesie homologacji.

Toyota bZ4X - galeria zdjęć

[1/21]
[2/21]
[3/21]
[4/21]
[5/21]
[6/21]
[7/21]
[8/21]
[9/21]
[10/21]
[11/21]
[12/21]
[13/21]
[14/21]
[15/21]
[16/21]
[17/21]
[18/21]
[19/21]
[20/21]
[21/21]
Materiał partnerski
Źródło artykułu:WP Autokult
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.