Nowe Renault 5 coraz bliżej. Ma być najlepiej prowadzącym się autem w segmencie

Nowe Renault 5 coraz bliżej. Ma być najlepiej prowadzącym się autem w segmencie30.03.2023 10:02
Renault 5
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Renault

Reaktywacja znanych modeli z przeszłości trwa w najlepsze. O ile jednak w wielu przypadkach pod nowymi odsłonami znanych nazw kryją się SUV-y czy crossovery, tak Renault postanowiło utrzymać charakter auta. Nowa "piątka" pozostanie miejskim samochodem, ale będzie wyłącznie elektryczna. Niebawem oficjalnie zagości na rynku, a Francuzi zdradzili kolejne szczegóły.

Chociaż Renault 5 nie jest najbardziej ikonicznym francuskim autem, nie da się mu odmówić ani uroku, ani solidnych zasług w historii motoryzacji. Gdy w 1996 r. ustępował miejsca Clio, mało kto spodziewał się, że blisko trzy dekady później powróci w wielkim stylu, jako część ambitnego planu Renaultution.

Niektórym z pewnością nie spodoba się, że samochód będzie powstawał jedynie w wersji elektrycznej, ale przyznacie, że małe miejskie auto na prąd ma znacznie więcej sensu i wspólnych elementów z ekologią, niż wielkie i drogie SUV-y.

Renault 5, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Renault
Renault 5
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Renault

Teraz Francuzi wreszcie przekazali pierwsze detale techniczne. Możemy być pewni, że nowa "piątka" powstanie na platformie CMF-B EV, która jest pochodną podwozia Captura czy Clio. Przedstawiciele zastrzegają jednak, że przy opracowaniu nowego mieszczucha zmieniono wiele elementów. Żeby być dokładnym, ok. 30 proc. podwozia jest zupełnie nowa.

Platforma ma być także znacznie sztywniejsza. W podwoziu zabudowano akumulatory, które składają się z czterech dużych modułów, ale na temat ich pojemności i ewentualnego zasięgu Francuzi wziąć milczą. Pewne jest natomiast, że udało się obniżyć masę zespołu akumulatorów o 15 kg względem tego w Zoe.

Renault 5, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Renault
Renault 5
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Renault

Francuzi na razie nie zdradzają też wiele detali dotyczących napędu. Wiadomo tylko, że będziemy mieli do czynienia z silnikiem synchronicznym, którego produkcja odbywać się będzie w Paryżu. Z podobnym mamy też do czynienia w Zoe czy Megane E-Tech. Bardziej kompaktowa budowa i zintegrowanie niektórych elementów pozwolą oszczędzić kolejne 20 kg. Z kolei sama "piątka" także ma być montowana we Francji.

Najciekawiej prezentuje się jednak zapowiedź Renault o tym, że model 5 ma być najlepiej prowadzącym się autem w segmencie. Francuzi pokładają ogromną nadzieję w nowym, wielowahaczowym zawieszeniu tylnej osi, które ma zagwarantować, cytuję: "ekscytujące wrażenia z jazdy". Faktem jest, że w segmencie B na próżno szukać takiego rozwiązania. Patrząc na ekscytację Francuzów oraz ich zaangażowanie, tym bardziej jestem ciekaw, jaki będzie efekt.

Renault 5, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Renault
Renault 5
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Renault

Pojawia się tutaj jeszcze naturalnie pytanie o koszty. Francuzi zarzekają się, że nowe Renault 5 ma być nie tylko atrakcyjne pod względem prowadzenia, ale także przystępne cenowo. Choć daleko jeszcze do podania konkretnych kwot, to przedstawiciele francuskiej marki zaznaczyli, że "piątka" ma być nie tylko tańsza niż obecne Zoe, ale także konkurencja.

To dobra wiadomość, bowiem obecnie Zoe kosztuje aż 180 tys. zł, choć trzeba przyznać, że mówimy tu o suto wyposażonej wersji. Osiągnięcie celu ma być możliwe dzięki obniżeniu kosztów nowej platformy aż o 30 proc.

Czy nowa "piątka" osiągnie sukces na miarę swojego pradziadka? Biorąc pod uwagę, że będziemy mieli do czynienia z praktycznym, miejskim elektrykiem, czyli takim, który faktycznie jest obecnie potrzebny, można zakładać, że tak.

Inną kwestią jest, że samochód powstaje pod skrzydłami Luki de Meo. Przypomnę, że był on także odpowiedzialny za reinkarnację Fiata 500, który jest obecny na rynku już 16 lat w praktycznie tej samej formie i wciąż notuje świetne wyniki.

Niebawem się o tym przekonamy. Francuzi zapowiadają bowiem premierę nowego Renault 5 na 2024 rok, a obecnie trwają już zaawansowane próby mułów testowych w ciężkich warunkach, które przebrane są w nadwozia obecnego Clio. Zapowiada się ciekawie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.