Nowość w Biedronce. Naładujesz auto elektryczne

Nowość w Biedronce. Naładujesz auto elektryczne11.07.2023 14:39
Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Ten projekt ma szansę zmienić realia elektromobilności w Polsce. Jeronimo Martins, właściciel sklepów Biedronka, oraz operator stacji ładowania Powerdot, ogłosiły ambitny plan uruchomienia aż 1800 punktów ładowania aut elektrycznych w ciągu półtora roku. Co istotne: wszystkie stacje będą wyposażone w terminale płatnicze.

Tak ambitnych planów nie miał dotychczas żaden z operatorów ładowarek w naszym kraju: do końca 2023 roku na parkingach 150 sklepów Biedronka w całej Polsce mają stanąć szybkie ładowarki aut elektrycznych – każda z nich o mocy co najmniej 100 kW, a w większości 120 kW.

Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Oznacza to podwojenie dotychczasowej infrastruktury o takich parametrach (>100 kW) w Polsce. Na stacji o takiej mocy naładowanie baterii kompaktowego auta elektrycznego od 10 do 80 proc. trwa ok. 20-30 minut – akurat, żeby zrobić podstawowe zakupy. Natomiast już w 2024 roku operator ładowarek Powerdot i sklepy Biedronka planują powiększyć sieć do 600 lokalizacji.

[1/2] Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
[2/2] Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Każda ładowarka będzie wyposażona w trzy złącza: dwa prądu stałego (najczęściej CCS) i jedno prądu zmiennego (typ 2 o mocy 22 kW). Na połowie stacji, które zostaną otwarte w 2023 r., będzie dostępne też złącze CHAdeMO, z którego korzystają m.in. kierowcy starszych nissanów leafów czy PHEV-y Mitsubishi. Od "obłożenia" złącza tego typu operator uzależnia ich dostępność w przyszłości: jeśli nie będą popularne, to kabel i wtyczka zostaną przerobione na stosowany przez większość producentów standard CCS. Wówczas jednak konieczny będzie ponowny odbiór stacji przez Urząd Dozoru Technicznego.

[1/2] Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
[2/2] Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Projekt Biedronki i Powerdot oznacza wyraźne zagęszczenie na polskiej mapie infrastruktury dla aut elektrycznych – w półtora roku przybędzie aż 1800 punktów ładowania. Według licznika elektromobilności PSPA pod koniec maja 2023 roku w Polsce funkcjonowało 2836 ogólnodostępnych stacji ładowania oferujących 5597 punktów (czyli złączy lub gniazdek). Z tego tylko 31 proc. stanowiły szybkie stacje DC.

Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Projekt wyróżnia jeszcze jeden istotny element, który znacznie ułatwi korzystanie z ładowarek na parkingach Biedronki: wszystkie będą wyposażone w zbliżeniowe terminale płatnicze. Kierowca nie będzie musiał zakładać konta użytkownika, wpisywać w formularzu danych karty kredytowej, mieć specjalnej karty zbliżeniowej czy ściągać aplikacji, gdyż za ładowanie zapłaci zwykłą kartą bankową. Będzie jednak musiał wpisać na ekranie adres mailowy, by otrzymać cyfrowy paragon lub fakturę – drukarek operator nie przewiduje, ponieważ rodzi to problemy z obsługą rolek papieru w urządzeniu.

[1/2] Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
[2/2] Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Za kilowatogodzinę ze złącza CCS kierowcy elektryków zapłacą 2,71 zł. W przypadku ładowania przez CHAdeMO (maks. moc 60 kW) koszt wyniesie 2,52 zł/kWh, a wolniejsze ładowanie przez AC Typ 2 kosztuje 1,91 zł/kWh. Podobnie jak w innych sieciach, powyżej określonego czasu ładowania operator będzie też naliczał opłatę za postój (50 gr/min po 60 min w przypadku CCS, po 75 min na CHAdeMO i po 180 min na AC Typ 2).

Stacje będą też funkcjonowały w roamingu innych operatorów – czyli z kartą zbliżeniową konkurencyjnej sieci też będzie można uruchomić i rozliczyć sesję ładowania. Jest także opcja zeskanowania umieszczonego na ładowarce kodu QR aparatem telefonu, który odsyła do strony operatora, na której można dokonać płatności (Apple Pay, karta kredytowa, później także Google Pay) i w ten sposób rozpocząć ładowanie.

[1/2] Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
[2/2] Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Inwestorem projektu jest operator stacji Powerdot, Biedronka udostępnia miejsca na swoim parkingu. Sieć sklepów tym samym zaczyna spełniać nadchodzący w 2025 roku unijny wymóg oferowania punktów ładowania na parkingach obiektów niemieszkalnych. Sklepów pod szyldem Biedronki jest w Polsce jednak ponad 3400.

– Biedronka chce być częścią zielonej rewolucji. Sieć ładowarek przy Biedronkach ma być powszechnie dostępna. Stacje będą rozmieszczone w całym kraju w taki sposób, aby poruszanie się pojazdów elektrycznych po polskich drogach było możliwe wyłącznie z wykorzystaniem stacji przy naszych sklepach – mówi Paweł Stolecki, dyrektor operacyjny i członek zarządu sieci Biedronka.

Średnia ludność miast, w których znajdą się stacje ładowania to mniej niż 100 tys. mieszkańców. W takich miastach ładowarki – o ile w ogóle były – znajdowały się przeważnie na parkingach centrów handlowych czy w pobliżu głównych dróg. Teraz pojawią się też bliżej dużych osiedli mieszkaniowych, mają służyć tzw. destination charging, czyli ładowaniu podczas wykonywania codziennych czynności.

Paweł Stolecki, dyrektor operacyjny i członek zarządu sieci Biedronka oraz Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce., Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Łukasz Król
Paweł Stolecki, dyrektor operacyjny i członek zarządu sieci Biedronka oraz Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Łukasz Król

Pierwsze 250 ładowarek dostarczy firma EkoEnergetyka z Zielonej Góry. Urządzenia zostały zamówione z wyprzedzeniem już w 2022 roku i są sukcesywnie dostarczane. Na kolejną partię Powerdot niebawem będzie ogłaszał przetarg.

Jak przyznaje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce, koszt uruchomienia jednej stacji to ok. 300 tys. zł. O lokalizacji decyduje też bliskość stacji transformatorowej – ładowarki mają niezależne od sklepu, wielokrotnie mocniejsze przyłącze do sieci.

Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Otwarcie stacji ładowania Powerdot na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Pierwsze stacje Powerdot na parkingach Biedronki już działają – znajdują się przy ul. Pałacowej oraz ul. Sytej na południu Warszawy. Kolejne kilkanaście już stoi i znajduje się na różnych etapach odbiorów administracyjnych – Grigoriy Grigoriev zapewnia, że też niebawem ruszą. Przygotowania do uruchomienia tych stacji trwały od marca 2022 roku.

Na koniec nasuwa się oczywiste pytanie w kontekście robienia zakupów w dyskoncie: czy dla klientów Biedronki będą promocje? Tak. Jeszcze w lipcu kierowcy mogą spodziewać się specjalnej oferty z okazji obchodzonego 25 lipca dnia bezpiecznego kierowcy. W przyszłości niewykluczone jest też połączenie oferty ładowania Powerdot z programem lojalnościowym Biedronki.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.