Polacy chcą auta narodowego. To nie oznacza, że będą je kupować

Polacy chcą auta narodowego. To nie oznacza, że będą je kupować13.08.2020 10:24
Ten koncept prezentujący SUV-a nie miał jeszcze wnętrza
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Powinniśmy mieć własną markę samochodów – twierdzą internauci pytani przez Wirtualną Polskę. W podobną retorykę wpada spółka Electromobility Poland, która przygotowuje się do produkcji aut marki Izera. Jeden z socjologów gasi entuzjazm. "Deklaracja nic nie kosztuje" – stwierdza.

72 proc. internautów zapytanych przez Wirtualną Polskę* stwierdza, że Polska powinna mieć swoją markę samochodową. Przeciwnych jest zaledwie 8 proc. Istnieje szansa, że na drogi w ciągu kilku lat wyjadą pierwsze egzemplarze pojazdów marki Izera, za którą stoi spółka Electromobility Poland, założona przez dostawców energii elektrycznej. Na razie mogłem obejrzeć zaledwie koncepty, które choć wyglądają świetnie, to z jeżdżącym samochodem mają wspólne tylko to, że mają 4 koła.

Polska jednak nie ma się czego wstydzić pod względem motoryzacyjnym. W podpoznańskiej Wrześni produkujemy dostawcze volkswageny, w Wałbrzychu montujemy silniki do toyot, a pod Wrocławiem – do mercedesów. Hamulce, poduszki powietrzne, a nawet etykiety samoprzylepne do samochodów na całym świecie są produkowane w Polsce. Jesteśmy na 10. miejscu na świecie pod względem wielkości eksportu części. Branża motoryzacyjna odpowiada za 8 proc. naszego PKB. Brakuje jednak perły w koronie – własnej marki osobowej, bo choć Solaris z sukcesami składa busy, to nie są one zbyt medialne.

Sytuację wykorzystuje Izera, która zaprezentowała dwa prototypy. Podczas konferencji prasowej podpierano się wewnętrznymi badaniami. "Połowa badanych upatruje powodów braku polskiej marki samochodowej w braku wsparcia ze strony państwa polskiego (49 proc.), a także w braku silnego podmiotu, który podjąłby się takiej inicjatywy (44 proc.)” – informują mnie przedstawiciele polskiej marki. Stworzono więc podmiot, szykuje się fabrykę. Czy można już świętować sukces?

O pomoc w interpretacji dążeń do polskiej marki samochodowej poprosiłem dr. Michała Cebulę z Zakładu Zachowań Konsumenckich Instytutu Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego. "Któż z nas nie chciałby polskiej marki samochodu? Deklaracja nic nie kosztuje" – zauważa naukowiec.

Wyniki badania, Źródło zdjęć: © Ariadna
Wyniki badania
Źródło zdjęć: © Ariadna

Jedną z hipotez może być patriotyzm konsumencki, badani bowiem mogą chcieć wspierać rodzimą produkcję i myśl techniczną, a tym samym - wspierać polską gospodarkę. Widać to już przy wyborze produktów codziennego użytku. W 2017 roku aż 46 proc. badanych wskazywało, że kierują się oni polskim pochodzeniem produktu. Co więcej, ten współczynnik wzrósł z 33 proc. tylko w ciągu roku! Być może podobne motywy dotyczyły dóbr większych i droższych.

"Polacy oczekują, że polska gospodarka będzie niezależna, silna a polskie firmy będą stawały się globalnymi graczami na rynku - zwłaszcza w dziedzinie zaawansowanych technologii" – stwierdza dr Michał Cebula. "Tego rodzaju klimat sprzyja deklaracjom o chęci posiadania polskiej marki samochodu. Co wcale nie musi oznaczać, iż taki samochód, gdy powstanie, będzie kupowany!" – dodaje.

Prototypy marki Izera spotkały się z ciepłym przyjęciem, lecz to nie wystarczy, by wybudować fabrykę, zorganizować akumulatory i rozpocząć produkcję. Planowy termin jej uruchomienia to koniec 2023 roku.

Badanie dla Wirtualnej Polski na panelu Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1078 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

Termin realizacji: 7 – 10 sierpnia 2020 roku.

Źródło artykułu:WP Autokult
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.