Relacja: Fiat Scudo wjedzie tam, gdzie nie dotrze Ducato. To sprawdzony przepis

Relacja: Fiat Scudo wjedzie tam, gdzie nie dotrze Ducato. To sprawdzony przepis19.04.2022 13:24
Francuski przepis we włoskim wydaniu
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński

Dostawcza rodzina Fiat Professional, którą dwa lata temu opuścił model Talento, w końcu doczekała się "nowego" reprezentanta. W cudzysłowie, gdyż zarówno w kwestii nazwy, jak i rozwiązań technicznych jest to powszechnie znane auto.

Nowy Fiat Scudo — wrażenia, wyposażenie

Scudo, bo o nim mowa, stanowi kolejną wariację koncernu Stellantis w temacie średniej wielkości dostawczaków. Do Citroëna Jumpy, Peugeota Experta czy Toyoty Proace dołącza propozycja sygnowana przez markę z Turynu, dostępna zarówno z klasycznymi dieslami (Scudo), jak i napędem elektrycznym (E-Scudo). Z czasem, na wybranych rynkach, gamę uzupełni też typowo osobowa odmiana E-Ulysse.

Podczas prezentacji przygotowanej na terenie dawnej turyńskiej fabryki Lingotto miałem okazję nieco bliżej przyjrzeć się nowym propozycjom z linii Fiat Professional. Jak można się domyślać, bez większych niespodzianek. Nie zmienia to jednak faktu, że zarówno Scudo, jak i E-Scudo mają wszelkie niezbędne atrybuty, by dobrze sprawdzić się w swojej roli.

Sprawdzony przepis

Tą rolą jest przede wszystkim wypełnienie luki pomiędzy Doblo a Ducato, w której jeszcze kilka lat temu obecny był model Talento spokrewniony konstrukcyjnie z Renault Trafic. Wcześniej, w latach 1996-2016, powstawały też dwie generacje Scudo we współpracy z Citroënem i Peugeotem. Teraz, po krótkim romansie z Renault, Fiat postanowił powrócić do dawnych partnerów i bardziej rozpoznawalnej nazwy.

Fiat E-Scudo, Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński
Fiat E-Scudo
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński

Tak powstało obecne Scudo, które debiutuje z całkiem rozbudowaną gamą silników. Trzon oferty stanowią oczywiście diesle 1.5 Multijet dostępne w wariancie o mocach 102 KM oraz 120 KM i parowane z 6-stopniową przekładnią manualną. Chętni na więcej mogą też wybrać wersję 2.0 Multijet 145 KM lub 177 KM. Co warte odnotowania, słabsza może być parowana z opcjonalnym, 8-stopniowym automatem, a w mocniejszej jest to standard.

Z kolei E-Scudo wykorzystuje sztandarowy zestaw koncernu Stellantis w postaci 136-konnego silnika elektrycznego, w zależności od wersji łączonego z akumulatorem o pojemności 50 kWh lub 75 kWh. Zgodnie z deklaracjami producenta maksymalny zasięg na jednym ładowaniu wynosi odpowiednio 230 km lub 330 km. Maksymalna moc ładowania prądem stałym to 100 kW, co przy korzystaniu z odpowiednio mocnych urządzeń pozwala zapełnić 80 proc. pojemności w 45 minut.

Przestrzeń ładunkowa nie rozczarowuje, Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński
Przestrzeń ładunkowa nie rozczarowuje
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński

Fiat chwali się, że obecność dodatkowych akumulatorów nie odbija się negatywnie na dobrych właściwościach użytkowych – E-Scudo w topowym wydaniu Maxi zmieści 6,6 m3 ładunku o wadze delikatnie przekraczającej tonę. Może też ciągnąć przyczepę o takiej samej masie.

Kompaktowy i wszechstronny

Zaletą Scudo, tak jak i innych średnich vanów Stellantisa, jest zróżnicowana oferta wersji, z których każda łączy sporą przestrzeń użytkową z niewielkimi wymiarami na zewnątrz. Najkrótsza odmiana Compact ma 4,61 m długości, środkowa Standard 4,96 m, a największa Maxi 5,31 m długości.

Wjedzie tam, gdzie nie wciśnie się Ducato, Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński
Wjedzie tam, gdzie nie wciśnie się Ducato
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński

Można je zamawiać w wersjach różniących się charakterem i przeznaczeniem: furgon, furgon brygadowy, platforma do zabudowy i kombi M1. W zależności od wybranej odmiany pojemność przestrzeni ładunkowej waha się od 4,6 do nawet 6,1 m3, a maksymalna ładowność wynosi 1,4 tony. Warto też zwrócić uwagę na maksymalną wysokość 1,9 m, która sprawia, że Scudo wjedzie wszędzie tam, gdzie nie zmieści się większe Ducato i wielu konkurentów.

Umili ciężką pracę

To kwestia, która może okazać się kluczowa dla miejskich użytkowników i dostawców zmuszonych poruszać się np. po ciasnych parkingach, choć Fiat twierdzi, że auto przypadnie do gustu również tym, którzy będą siedzieć za kółkiem przez długie godziny. Wszystko za sprawą komfortowej pozycji za kierownicą zbliżonej do typowo osobowych modeli.

Wygodnie jak w osobówce, Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński
Wygodnie jak w osobówce
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński

Potwierdzam — dwuosiowa regulacja kierownicy i szeroki zakres regulacji wygodnego fotela pozwalają łatwo znaleźć właściwe ustawienie. Jak na auto o użytkowym charakterze dobre są też materiały wykończeniowe i ergonomia obsługi, a wyposażenie bogatszych nie pozwala narzekać.

Na pokładzie znajdziemy m.in. pakiet 14 systemów wsparcia kierowcy, w tym np. asystenta hamowania awaryjnego, system rozpoznawania znaków drogowych czy asystenta pasa ruchu, co w połączeniu z pewnym prowadzeniem przekłada się na komfort pracy.

136-konny elektryk to sprawdzony zestaw, Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński
136-konny elektryk to sprawdzony zestaw
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński

Kolumny McPhersona z przodu i tylna oś z wahaczami skośnymi wzdłużnymi sprawiają, że prowadzenie Scudo zdecydowanie bardziej przypomina jazdę typową osobówką niż dostawczakiem. Są tu nawet amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia.

Wszystko zależy od ceny

Fiat postawił na pewną bazę, która sprawdziła się już w pozostałych markach koncernu. To zrozumiała decyzja, której słuszność zweryfikują jednak wyniki sprzedaży. Te poza indywidualnymi sympatiami klientów i przywiązaniem do marki będą zapewne zależeć w dużej mierze od cen i dostępnego finansowania. Sądząc po pozostałych modelach w ofercie, z popularnym Ducato na czele, może być atrakcyjnie, ale o tym przekonamy się niebawem.

[1/14]
[2/14]
[3/14]
[4/14]
[5/14]
[6/14]
[7/14]
[8/14]
[9/14]
[10/14]
[11/14]
[12/14]
[13/14]
[14/14]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.