Tesla Model Y to 7-osobowy, kompaktowy SUV, który robi "setkę" w 3,7 sekundy

Tesla Model Y to 7-osobowy, kompaktowy SUV, który robi "setkę" w 3,7 sekundy15.03.2019 09:10
Nowa Tesla Model Y wygląda jak napompowany Model 3
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Tesla

Z jednej strony nowa Tesla Model Y to najnudniejszy samochód amerykańskiego producenta. Z drugiej – ciągle robi niesamowite wrażenie na tle konkurentów. To kompaktowy SUV, który ma miejsce dla 7 osób, świetne osiągi i nawet 500 km zasięgu.

Tesla zaprezentowała zapowiadany od dawna Model Y i jest on dokładnie tym, czego po nim oczekiwaliśmy. Kompaktowy SUV jest mocno spokrewniony z Modelem 3 i nawet wygląda jak przerośnięta "trójka". Nawet kokpit wygląda jak żywcem przeniesiony z sedana i ma ten sam wielki, panoramiczny szyberdach. Jak przystało na teslę, ma na pokładzie rozwiązania, które w przyszłości umożliwią autonomiczną jazdę, a do tego świetne osiągi i spory zasięg. Właśnie dlatego jest to najnudniejsze auto pokazane przez Elona Muska. Przy czym nie oznacza to, że Model Y nie ma do zaoferowania nic ciekawego.

Porozmawiajmy o tych osiągach i zasięgu

Model Y będzie występował łącznie w czterech "smakach". Podstawowy, czyli Standard Range, pojawi się najpóźniej, bo w 2021 roku. Wcześniej na rynek trafią Long Range dostępne z napędem na tył lub na cztery koła oraz topowa Performance.

Tesla Model Y, Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Tesla
Tesla Model Y
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Tesla

Tesla przewiduje, że zasięg bazowej wersji Modelu Y badany wg norm EPA to 230 mil (ok. 370 km). Auto będzie rozpędzać się do 96 km/h w 5,9 sekund, a prędkość maksymalna to ok. 193 km/h. Za taką odmianę trzeba będzie zapłacić 39 tys. dolarów (cena w euro nie jest znana), czyli – zgodnie z obietnicami – ok. 10 proc. więcej niż za bazowy Model 3.

Wybierając Long Range, który będzie dostępny już jesienią 2020 roku, klient otrzyma zasięg wynoszący od 480 km wg WLTP - dla wersji AWD - do 540 km dla odmiany z napędem na tył. Ta pierwsza oferuje za to lepsze osiągi: przyspiesza do 100 km/h w 5,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 217 km/h. Wartości te wynoszą odpowiedni 5,8 sekundy oraz 209 km/h w przypadku RWD. Ceny zaczynają się od 55 tys. euro (ok. 237 tys. zł), a dopłata do napędu na obie osie to 4 tys. euro (ok. 17,2 tys. Zł).

Tesla Model Y, Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Tesla
Tesla Model Y
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Tesla

Najbardziej ekscytująca odmiana to oczywiście Performance. Tutaj w standardzie dostajemy 20-calowe felgi (inne wersje mają 18 lub 19-calowe), obniżone zawieszenie, lepsze hamulce, dodatkowy spojler z włókna węglowego oraz tryb torowy. Sprint do setki zajmuje zaledwie 3,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 241 km/h. Cena? Przynajmniej 67 tys. euro (ok. 289 tys. Zł). Zasięg tej wersji ma wynieść 480 km.

A co z resztą?

W tradycyjnym dla siebie stylu, Tesla nie podaje zbyt wielu danych technicznych o aucie. Wiemy, że auto pomieści nawet 7 osób, ale jest to opcja, która pojawi się w 2021 roku i wymaga dopłaty 3,1 tys. euro (ok. 13,3 tys. zł). Patrząc na linię auta wątpię, by z tyłu było komukolwiek wygodnie, ale to tylko spekulacje. Podczas prezentacji Elon Musk mówił, że liczy na najwyższe noty w testach zderzeniowych i patrząc na bezpieczeństwo oferowane przez inne jego auta, pewnie tak będzie.

Wnętrze Tesli Model Y, Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Tesla
Wnętrze Tesli Model Y
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Tesla

Model Y może być opcjonalnie wyposażony w Autopilota i kosztuje to 3,1 tys. euro. Klienci mogą zamówić też pełen pakiet autonomicznych funkcji, które dodatkowo dodają automatyczne parkowanie, możliwość rozpoznawania sygnalizacji świetlnych i znaków, a także opcję Summon, czyli przywoływania auta za pomocą telefonu. Tesla podkreśla jednak, że kierowca, korzystając z tych rozwiązań musi nadzorować samochód.

Jak to wypada na tle konkurencji?

Tutaj wracamy do początku. Model Y nie jest w żaden sposób przełomowy. Nie ma fikuśnych drzwi, nie jest też wyjątkowo tani. Czy to wystarczy, by stawić czoła konkurencji? Spójrzmy. Jeżeli SUV ma trochę większą długość i rozstaw osi względem Modelu 3 (a wygląda na to, że tak jest), to głównym rywalem będzie Jaguar I-Pace. Brytyjskie auto oferuje osiągi zbliżone do Long Range AWD, ale kosztuje ponad 78 tys. euro, czyli więcej niż wersja Performance.

Tańszą alternatywą dla nowej tesli będzie mógł być elektryczny Hyundai Kona, który nie oferuje tak niesamowitych osiągów, ale też ma 480 km zasięgu. Kosztuje przy tym ok. 35 tys. euro. W szranki z Teslą Model Y na pewno stanie też Volvo XC40 na prąd i zapowiadany już SUV Polestar 3.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.