Test: Honda Civic e:HEV – bliżej Accorda

Test: Honda Civic e:HEV – bliżej Accorda27.11.2022 08:24
Honda Civic e:HEV
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Nowa Honda Civic to naprawdę dopieszczony i rozsądnie opracowany model, choć dalej wpisuje się w typowo japońską szkołę tworzenia pojazdów. Kosztuje sporo, ale mówiąc wprost: warto za nią tyle zapłacić.

Zacznijmy od tego, że Civic jest już z nami od 50 lat – aż trudno uwierzyć, jak ten czas leci. Jeśli od tylu lat tworzy się samochody kompaktowe, które obrastają kultem, nic dziwnego, że są one po prostu dobre i przemyślane. Nowy, jedenasty już Civic, to raczej ewolucja względem poprzedniej generacji, choć zmieniono tutaj naprawdę, naprawdę sporo.

Patrząc na nadwozie, trudno w to uwierzyć, ale producent odsłania zaskakujące fakty: rozstaw osi wzrósł o 35 mm (i jest większy niż w Octavii, ba, nawet w ostatnim Accordzie!), skrócono zwis tylny o 20 mm, obniżono linię dachu (ale przestrzeni wewnątrz nie brakuje), obniżono tylną część maski (teraz aluminiowej i lżejszej o 43 proc.), co wymusiło też przesunięcie słupków A do tyłu o 50 mm. Zmian jest naprawdę dużo, choć nie widać tego na pierwszy rzut oka.

Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Honda Civic e:HEV
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Kolejne zaskoczenie można zaliczyć po zajęciu miejsca. Choć szerokość Civica jest taka sama jak w poprzedniku (i mniejsza niż w Octavii), samochód wydaje się nieproporcjonalnie szeroki jak na klasę kompaktową. Honda miała plany zastąpić Accorda, przynajmniej po części, Civikiem i widać, że ten plan został wdrożony w życie. Choć to model globalny, da się wyczuć, że jest mocno europejski.

Materiały są wysokiej jakości, przez co Japończycy zostawiają w tyle Czechów czy Francuzów. Oczywiście od razu widać, że Civic skierowany jest do konserwatywnej części klienteli. Multimedia są prostsze i bez wodotrysków znanych z konkurencji. Większość funkcji obsługuje się klasycznymi przyciskami. Z drugiej jednak strony to dalej typowy Civic z dyskusyjnym wygłuszeniem tylnej części nadwozia. Słychać szum opon i odbijających się kamyczków. Bagażnik ma 410 l pojemności, ale nie jest płaski.

Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Honda Civic e:HEV
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Siła nowego Civica leży jednak w układzie napędowym. To oczywiście hybryda, ale nie taka, jaką znajdziecie u Toyoty czy chociażby Kii. To jeden z tych pomysłów, które brzmią dziwnie, ale okazują się zaskakująco skuteczne. Wiedziałem, że tak będzie, bowiem podobnie działający układ sprawdziłem w Hondzie Jazz i byłem zachwycony.

Pod maską mamy dwulitrowy silnik benzynowy. Cały układ generuje 184 KM i 315 Nm. Tyle tylko, że jednostka spalinowa w zdecydowanej większości przypadków nie napędza kół, a służy jako generator prądu (tak, jak np. w nowym Nissanie Qashqaiu). Hondę wyróżnia jednak to, że gdy jedziecie autostradą, funkcję napędową kół przejmuje właśnie dwulitrowy silnik. To, przynajmniej na papierze, połączenie najlepszych cech dwóch światów. No i najważniejsze – nic nie wyje przy przyspieszaniu, bo cały ten mechanizm stara się imitować klasyczną zmianę biegów.

Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Honda Civic e:HEV
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

I to zdecydowanie działa. Civic waży prawie 1500 kg, ale w mieście jest w stanie zużyć tylko 4,9 l benzyny. Pod miastem, utrzymując ok. 90 km/h, zejdzie do 4,3 l. Nawet gnając 120 km/h, średnio uda się spalić 5,5 l benzyny. Sytuacja nieco gorzej wygląda przy 140 km/h, gdzie Civic "wciągnie" ok. 6,5 l na 100 km.

Samo jego prowadzenie jest… bardzo przyjemne, choć daleko mu od sportu. Tę rolę przejmie nadchodzący Type R. Civic ma sztywniejsze nadwozie, ale nieco rozleniwione zawieszenie, które z niespiesznym (ale precyzyjnym) układem kierowniczym dają satysfakcjonujący efekt końcowy. Poziomy rekuperacji można regulować łopatkami, ale po pierwsze sama bateria ma tylko 1 kWh pojemności, a po całkowitym zatrzymaniu rekuperacja wracała do bazowego ustawienia i nie mogłem sobie z tym poradzić. Irytuje też zbyt aktywny asystent utrzymania pasa.

Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Honda Civic e:HEV
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

To Honda, więc wydaje się oczywistym, że tanio nie będzie. Civic starający się zastąpić też Accorda startuje od 144 tys. zł. Ma już bezkluczykowy dostęp do auta, czujniki i kamerę cofania, podgrzewane fotele, przednie reflektory LED, dwustrefową klimatyzację. Kolejne wersje wyposażenia dodają np. bezprzewodową ładowarkę, podgrzewaną kierownicę, szklany dach czy system audio Bose. Możliwości konfiguracji nie są więc duże, ale Honda nigdy nie była w tym mocna.

Patrząc na konkurencję, sprawa się nieco komplikuje. Zarówno pod względem hybrydy czy wykonania honda zdmuchuje kompaktowe toyoty. Škoda jest równie przestronna, ale nie ma "zwykłego" układu hybrydowego, tylko ładowany z gniazdka plug-in, oparty na silniku 1,4 l. Ma więcej mocy na papierze i startuje od 160 tys. zł.

Ciekawą alternatywą – choć niewątpliwie nie tak przestronną – jest Mazda 3. Też ma dwulitrowy silnik, 186 KM mocy i w nadwoziu sedan z manualną przekładnią startuje od 130 900 zł (automat: 138 tys. zł). To ocierający się o klasę premium samochód, który rozpieszcza komfortem.

Wygodna, przestronna, oszczędna – Honda Civic, choć jest modelem globalnym, daje się poznać jako bardzo europejskie auto. Do tego ma naprawdę ciekawy i cichy układ hybrydowy. Możliwości konfiguracji są znikome, ale nie każdemu będzie to przeszkadzało.

Mateusz Lubczański

Nasza ocena Honda Civic e:HEV:
8/ 10
Plusy
  • Oszczędny układ napędowy oparty na silniku o dużej pojemności
  • Wysoka jakość materiałów i wykonania
  • Klasyczna, sprawdzona ergonomia i multimedia...
Minusy
  • ... przez co nie każdemu przypadnie to do gustu
  • Wyciszenie tyłu dalej pozostawia wiele do życzenia
  • Tylko trzy wersje wyposażenia będące bardziej małymi pakietami niż zupełnie nowymi poziomami dodatków
[1/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[2/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[3/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[4/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[5/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[6/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[7/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[8/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[9/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[10/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[11/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[12/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[13/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[14/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[15/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[16/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[17/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[18/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[19/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[20/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[21/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[22/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[23/23] Honda Civic e:HEV, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Honda Civic e:HEV Advance

Rodzaj napędu:

Hybryda HEV, silnik benzynowy, dwa silniki elektryczne

Pojemność skokowa:

1993 cm3

Maksymalna moc systemowa:

184 KM (silnik spalinowy: 143 KM)

Maksymalny moment obrotowy:

315 Nm

Skrzynia biegów:

bezstopniowa, eCVT

Pojemność zbiornika paliwa

40 l

Pojemność bagażnika:

410 l / 1192 l (VDA, do linii dachu, razem ze schowkiem)

Ładowność:

431 kg

Osiągi:

Prędkość maksymalna:

180 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h:

8,1 s

Średnie zużycie paliwa (katalogowo):

5,0 l/100 km

Zmierzone zużycie paliwa w mieście:

4,9 l/100 km

Zmierzone zużycie paliwa na drodze krajowej:

4,3 l/100 km

Zmierzone zużycie paliwa na drodze ekspresowej:

5,5 l/100 km

Zmierzone zużycie paliwa na autostradzie:

6,5 l/100 km

Ceny

Model od:

144 400 zł

Wersja testowa od:

164 400 zł

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.