Test: Opel Astra GS Line plug-in hybrid – na takiego opla czekaliśmy!

Test: Opel Astra GS Line plug-in hybrid – na takiego opla czekaliśmy!08.10.2022 09:23
Opel Astra
Źródło zdjęć: © autokult | Mateusz Lubczański

Tak, to zupełnie nowy Opel Astra. Tak, jest przygotowany przez Grupę Stellantis, co oznacza duże pokrewieństwo z jeszcze świeżym Peugeotem 308. Różnice pomiędzy nimi są na tyle duże, że zrozumiem klientów zdecydowanych na niemiecką propozycję.

Na początek kilka słów wyjaśnienia. Pokrewieństwo pomiędzy 308 i Astrą nie powinno nikogo dziwić, gdyż zarówno Opel, jak i Peugeot należą do jednego, światowego koncernu. Niektórzy czytelnicy mogą zadać pytanie: "no dobrze, ale czy te modele nie będą podgryzać się na rynku?". Cóż, Carlos Tavares kiedyś zdradził mi, że opel ma trafić do klientów niemieckich, peugeot do francuskich. Może i jest to jakiś sposób…

W przeciwieństwie jednak do Corsy (która miała być – według plotek – przygotowana "na wczoraj"), do Astry naprawdę się przyłożono. Pas przedni przejęty chociażby z Mokki sprawdza się rewelacyjnie i sprawia, że auto jest "jakieś". Producent podkreśla, że zwiększył się rozstaw osi (o 13 mm), lecz trzeba pamiętać, że to zupełnie inna konstrukcja, w której nie ma ani jednego elementu z General Motors. Patrząc z profilu, można zauważyć podobieństwo do 308 – rozstaw osi jest przecież identyczny, różnice rozmiarów – kosmetyczne.

Opel Astra, Źródło zdjęć: © autokult
Opel Astra
Źródło zdjęć: © autokult

W środku – przyjemnie, choć nie bez wpadek. O ile Peugeot opiera się na bardzo charakterystycznym układzie (skupionym na małej kierownicy), Opel jest bardzo klasyczny. Mamy tradycyjne przyciski od klimatyzacji i pokrętło głośności, mamy szybki, choć francuski w zamyśle układ multimedialny, mamy dwa ekrany zatopione w tanim, czarnym plastiku. Mogę przymknąć oko na to, że na boczkach drzwi (z niewykończonymi niczym kieszeniami) znajdziemy nawet osiem różnych materiałów. Na to, że po ledwie tysiącu kilometrów tunel środkowy jest porysowany, a kieszenie niewykończone żadnym materiałem już niezbyt.

Sama kabina przedstawia rynkowy średni poziom. Bagażnik ma 352 l, co ewidentnie liczone jest ze wszystkimi schowkami i kieszonkami. Przestrzeń koła zapasowego zajmuje ogniwo układu hybrydowego. Na tylnej kanapie miejsca na kolana nie brakuje, choć ona sama umieszczona jest nieco za nisko. Ponownie – na tle konkurentów w ogóle to nie dziwi. Na dłuższych trasach może irytować.

Opel Astra - wnętrze, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Opel Astra - wnętrze
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Sam producent stwierdza, że Astra – zgodnie z zamysłem sprzedaży pod niemieckiego klienta – jest "Autobahnproof", czyli "odporna na autostrady". Z tym muszę się zgodzić. Astra okazuje się bardzo dobrze wyciszona (jak bliźniaczy 308), układ kierowniczy jest bezpośredni, dokładny i mocno wspomagany. Samo zawieszenie, jak i nadwozie, nie są sztywne jak u największego niemieckiego producenta (choć daleko im do "rozlazłych"). Mówiąc wprost – układ przekonuje na gorszych drogach typu B.

Oferta napędowa, biorąc pod uwagę pochodzenie, nie jest zaskoczeniem. Startujemy z poziomu trzycylindrowego silnika 1,2 l o mocy 110 lub 130 KM, diesel reprezentowany jest przez jednostkę 1,5 l o mocy 130 KM. Jeśli chcemy czegoś więcej, trzeba skupić się na hybrydach plug-in. Te oparte są na silniku 1,6 l o łącznej mocy 180 KM.

Opel Astra - wnętrze, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Opel Astra - wnętrze
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Odnoszę wrażenie, że z ośmiobiegowym automatem Astra radzi sobie lepiej niż 308. O ile w peugeocie narzekałem na pogubienie się przekładni przy szybkim przyspieszaniu, tak w tym wypadku nie miało to miejsca. Silnik elektryczny idealnie maskuje niedomagania jednostki spalinowej, która ma 150 KM. Elastyczność w każdym legalnym zakresie prędkości nie rozczarowuje.

Po naładowaniu (7,5 h z gniazdka, ok. 2 h z wallboxa) Astra jest w stanie przejechać nawet 60 km w warunkach miejskich. W końcu hybryda plug-in ma większy sens niż tylko "papierowe" wyniki dla zaspokojenia wymogów homologacyjnych. Przy rozładowanym akumulatorze można liczyć na wynik ok. 6,5 l w mieście, 4,5 l pod miastem, od 6,5 do 7,2 l na drogach ekspresowych i autostradach.

Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Opel Astra
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Z trudem jednak przychodzi usprawiedliwienie takiej wersji tylko pod kątem oszczędności. O ile przykładowa wersja GS Line z jednostką 1,2 l 130 KM i automatyczną skrzynią biegów kosztuje 136 400 zł, tak już wersja hybrydowa z tym samym wyposażeniem – 177 500 zł. Pomiędzy nimi znajdziemy silnik Diesla. Takie pojazdy wyceniane są na 144 400 zł.

Nie mogę mówić o kompaktowej Astrze, nie wspominając o Volkswagenie Golfie. Zakładając oczywiście, że dealerzy mają samochody "na stanie" i nie trzeba na nie czekać kilkanaście miesięcy, Golf startuje z litrowym silnikiem o mocy 110 KM i automatyczną przekładnią z poziomu 111 690 zł, Astra – 102 900 zł (z manualem). Hybryda plug-in w niemieckim aucie opiera się na znanej jednostce 1,4 l i 6-stopniowej przekładni. Cena 182 190 zł w porównaniu do oplowskich 169 500 zł.

Warto też zerknąć do oferty Kii, która niedawno odświeżyła model Ceed. W tym wypadku mówimy o jednostce 1,5 z mocą 160 KM i ceną od 93 900 zł (topowa wersja zamyka się w 123 tys. zł. Hybryda plug-in to już kwestia 141 tys. zł, choć ta dostępna jest tylko w wersji kombi.


Jestem pozytywnie zaskoczony nową odmianą Astry, choć z drugiej strony niemiecka firma zaczynała od całkiem dobrej platformy. Jest łatwiejsza w obsłudze niż Golf, wygląda atrakcyjnie, prowadzi się całkiem nieźle. Brak złych wiadomości to w tym wypadku dobra wiadomość!

Mateusz Lubczański

Moja opinia o nowym Oplu Astra

Nasza ocena Opel AstraOpel Astra GS Line plug-in hybrid:
8/ 10
Plusy
  • Atrakcyjny wygląd
  • Dobre wykonanie i wyciszenie
  • Zdecydowanie bardziej "klasyczne" wnętrze niż w Peugeocie 308
Minusy
  • Pomniejsze wpadki jakościowe w kwestii materiałów wnętrza (te plastiki!)
  • Czterocylindrowe silniki wymagają dobrania układu hybrydowego
[1/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[2/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[3/24] Opel Astra - wnętrze, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[4/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[5/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[6/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[7/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[8/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[9/24] Opel Astra - wnętrze, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[10/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[11/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[12/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[13/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[14/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[15/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[16/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[17/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[18/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[19/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[20/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[21/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[22/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © autokult
[23/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[24/24] Opel Astra, Źródło zdjęć: © autokult | Mateusz Lubczański

Pojemność silnika

1598 cm3

Rodzaj paliwa

Benzyna

Skrzynia biegów

8-biegowa, automatyczna

Moc maksymalna

180 KM, 150 KM przy 6 tys. obr. (silnik spalinowy), 110 przy 2500 obrotów (silnik elektryczny)

Moment maksymalny

360 Nm

Pojemność akumulatorów

13,2 kWh

Osiągi

Katalogowo

Pomiar własny

Przyspieszenie 0-100 km/h

7,7 s

-

Prędkość maksymalna

225 km/h (135 km/h w trybie elektrycznym)

-

Zużycie paliwa (miasto)

-

6,5 l/100 km (*wszystkie pomiary przy rozładowanym akumulatorze trakcyjnym)

Zużycie paliwa (trasa)

-

4,5 l/100 km

Zużycie paliwa (autostrada)

-

7,3 l/100 km

Zużycie paliwa (droga ekspresowa)

-

6,4 l/100 km

Model od:

102 900 zł

Wersja od:

177 500 zł

Egzemplarz na zdjęciach w cenie:

177 500 zł

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.