Test: Porsche Taycan 4S Sport Turismo – wariant środkowy, idealny

TestyPorscheTest: Porsche Taycan 4S Sport Turismo – wariant środkowy, idealny05.02.2024 07:52
Porsche Taycan 4S Sport Turismo
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński

Najłatwiej opowiada się historie o wielkich herosach, najpotężniejszych z najmocniejszych. W przypadku samochodów często jest podobnie – to te najbardziej jaskrawe wersje pociągają nas najbardziej. Modele i wersje halo mogą tymczasem odwracać uwagę od tych odmian, które być może robią mniej hałasu, ale w prawdziwym życiu sprawdzą się równie dobrze, a nie będą wymagać wyłożenia na stół aż tak wielkiego worka gotówki.

Porsche ma w swojej stajni wielu takich herosów. To, jakie czasy do setki osiągają topowe odmiany i jakie wyniki wykręcają na torach, wpycha te maszyny głęboko w naszą świadomość jako elitę współczesnego świata czterech kółek. To te najbardziej pożądane modele, oznaczone jako Turbo S lub należące do rodziny GT.

W przypadku Taycana taką wersją jest właśnie Turbo S. Za 854 tys. zł (w podstawie) dostajemy jedno z najlepszych aut elektrycznych na rynku. 625 KM, a krótkotrwale 761 KM, pozwala wypuścić tę maszynę naprzód w tempie, które umożliwia sięgnięcie 100 km/h w 2,8 s. Każdy Taycan Turbo S, który właśnie wyjechał z fabryki, jest w stanie zrobić ćwiartkę w 10,7 s.

Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
Porsche Taycan 4S Sport Turismo
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński

O czym rzadko się mówi w przypadku aut elektrycznych – ciekawe, dlaczego producenci niechętnie chwalą się tym wynikiem? – Taycan Turbo S ma też niezłą prędkość maksymalną jak na ten typ napędu, z której możecie skorzystać na autobahnach – osiąga 260 km/h.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Porsche Taycan 4S - nie boi się nawet Hellcata!

Dobra, a teraz zejdźmy na ziemię. A przynajmniej nieco bliżej niej. Za 355 tys. zł mniej* możecie dostać Taycana 4S. Dokładacie do tego 4 tys. zł i dostajecie bardziej praktyczny bagażnik w nadwoziu typu hatchback. Właśnie takie auto widzicie na zdjęciach, pokryte cudownym, kawowym lakierem Coffee Beige Metallic.

Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
Porsche Taycan 4S Sport Turismo
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński

Do dyspozycji mamy tutaj 490 KM, a chwilowo, przy Launch Control nawet 571, co i tak wgniata w fotel na prostej, bo setka pojawi się tutaj na prędkościomierzu w 4 s. Prędkość maksymalna jest tylko o 10 km/h niższa niż w odmianie Turbo S.

Pamiętam, jak pierwszy raz miałem okazję zasiąść w Taycanie Turbo S. To było jeszcze zanim auto zostało pozbawione kamuflażu. Na warsztatach produktowych zorganizowanych przez Porsche, kierowcy testowi przewieźli mnie po torze tą maszyną, najpierw pokazując, jak niesamowicie ten samochód transferuje moc na drogę z maksymalną przyczepnością i jak potrafi z niej skorzystać również w zakrętach. Później był pokaz możliwości driftingowych tych aut. To był absolutny szok.

Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
Porsche Taycan 4S Sport Turismo
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński

Jakiś czas po premierze miałem możliwość zasiąść za sterami tego piorunującego osiągami potwora i nic się nie zmieniło – z tym samochodem naprawdę trzeba się oswajać dłuższą chwilę, bo z początku po prostu nie da się przygotować na to, jak on kopie.

Sęk w tym, że Taycan 4S, chociaż z pozoru można uznać, że jest daleko za Turbo S, bo 1,2 s do 100 km/h na tym poziomie to ogrom, odpowiada na wiele zagadnień równie dobrze. Bo, tak realnie – jak często na co dzień skorzystacie z tych 2,8 s do 100 km/h? Dzięki fenomenalnemu prowadzeniu Taycana i osiągom Turbo S jestem przekonany, że to jest "ten samochód", kiedy potrzebujecie maksimum i chcecie dostać to w wersji na prąd. Warto jednak sprawdzić rozwiązanie pośrednie, które da wszystko, czego potrzebujesz.

Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
Porsche Taycan 4S Sport Turismo
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński

Porsche Taycan 4S oddaje we władanie prawej stopy kierowcy ogrom mocy, ale… w rzeczywistości rzadko się korzysta nawet z niej. Jednocześnie, kiedy już dociskałem Taycana 4S, były to krótkie przyspieszenia, podczas których jego moc była w zupełności wystarczająca. Jako codzienny transporter do zadań różnych, 4S dawał więcej niż potrzeba.

Bolesne było jedynie zużycie energii. W chłodne dni testowy taycan potrzebował nawet blisko 30 kWh/100 km, ale to nie powinno dziwić nikogo, kto zimą jeździł samochodem na prąd. Fizyki się nie przeskoczy. Można za to sobie pomóc wysoką mocą ładowania. Taycan jest jednym z pierwszych aut na rynku, które zostało wyposażone w 800-woltową instalację elektryczną. Dzięki temu nie tylko packaging auta był łatwiejszy (z uwagi na mniejszy przekrój przewodów), ale także do dyspozycji kierowcy oddano lepsze parametry na ładowarce. Taycan przyjmuje do 270 kW DC.

[1/10] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[2/10] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[3/10] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[4/10] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[5/10] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[6/10] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[7/10] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[8/10] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[9/10] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[10/10] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński

Tak duża moc ładowania pozwala "napełnić" akumulator od 5 do 80 proc. w nieco ponad 20 minut. Ponieważ jest to wersja z akumulatorem Performance Plus, do dyspozycji miałem tu 83,7 kWh netto (93,4 brutto). W dość wymagających warunkach zimowych zasięg oscylował tutaj wokół około 300 km.

Wnętrze wykończone częściowo w Graphite Blue, uzupełnione dodatkami w kolorze nadwozia, jest jedną z ciekawszych i stylowych konfiguracji Taycana, jakie widziałem. To zdecydowanie mój klimat. Bardzo pasuje mi też nadwozie Sport Turismo – uważam, że jest minimalnie mniej zgrabne od zwykłego Taycana, a wynosi użyteczność bagażnika na wyższy poziom. Mamy tutaj 446 l (plus 84 l we frunku), które można rozszerzyć, kładąc oparcia kanapy do 1212 l. Większy jest także otwór wsadowy.

Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
Porsche Taycan 4S Sport Turismo
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński

Łatwo też uzyskać coś pośrodku pod względem pojemności, zdejmując roletę. Dzięki temu zyskujemy naprawdę pojemne auto na trasy. W razie naprawdę długich podróży Porsche ma w swojej ofercie bagażniki dachowe, z których z łatwością skorzystamy, bo drzwi nie otwierają się do góry, jak u niektórych konkurentów cenowych.

Sport Turismo to jednak korzyść nie tylko w bagażniku. Więcej miejsca zyskujemy też wewnątrz, nad głowami. Niezmiennie jednak tylna kanapa jest tu raczej 2-osobowa. Komplet pasażerów zmieścimy tylko pod warunkiem, że nie jedziemy daleko lub jeśli nasi goście siadający z tyłu mają drobną budowę ciała, a nie wymagają już jazdy w fotelikach.

Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
Porsche Taycan 4S Sport Turismo
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński

Miejsce pracy kierowcy jest perfekcyjnie skrojone – jak zawsze w Porsche. Tutaj jest zero niespodzianek – kierownica doskonale leży w rękach, fotel, chociaż nie jest żadnym sportowym kubłem, zapewnia bardzo dobre trzymanie boczne. Za "kółkiem" kryje się duży, wygięty ekran dostarczany przez LG. I "kryje się" jest tu uzasadnione, bo część wyświetlacza chowa się za wieńcem. Jednak kluczowe dane są doskonale widoczne.

Porsche Taycan 4S Sport Turismo oddaje w ręce kierowcy dobre, chociaż nie ekstremalne osiągi pod względem mocy, ale dzięki napędowi na cztery koła i Porsche Torque Vectoring Plus oraz zawieszeniu z PDCC Sport, otrzymujemy absolutnie topowe panowanie nad fizyką nadwozia w zakrętach. To jest coś, czego nie ma nigdzie u napędzanej prądem konkurencji.

Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
Porsche Taycan 4S Sport Turismo
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński

Taycan ST w żadnym wypadku nie jest lekkim samochodem – waży 2,25 t. A jednak kiedy ciskamy ten wóz w zakręt, rzucamy mu wyzwanie, to nie stanowi żadnego problemu dla mechaniki i elektroniki tego auta. Taycan 4S jest w stanie zmierzyć się z sekcjami zakrętów z prędkościami naprawdę przewyższającymi – i to daleko – zdrowy rozsądek. Jest doskonale wyważony, a dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości, tym bardziej porusza się jak po szynach. Wręcz trudno jest na suchej nawierzchni wyprowadzić tylną oś z równowagi.

Porsche Taycan 4S Sport Turismo to samochód o wielu talentach. Z jednej strony, chociaż nie jest to topowa odmiana, charakteryzuje się niesamowitymi umiejętnościami sportowymi, które pokazują, że trzeba czegoś ważniejszego niż ponad 1000 KM, żeby zaoferować kierowcy naprawdę angażujące auto. Taycan jest samochodem elektrycznym najbliższym tego, czym powinno być auto sportowe. Z drugiej strony dzięki przyzwoitemu bagażnikowi, jest też maszyną dość uniwersalną.

Elektryczne porsche nigdy nie miało być tanim samochodem na prąd. 4S Sport Turismo pokazuje jednak, że to wcale nie musi oznaczać, że nie może być wyborem rozsądnym.

Plusy
  • Wysoka jakość wykonania
  • Bardzo dobre osiągi
  • Doskonałe prowadzenie
  • Świetna stylistyka
  • Angażujący model prowadzenia
  • Sensowna cena, jak na ten poziom auta
Minusy
  • ...ale wiele dodatków wymaga dopłaty, często sporej
  • Na tylnej kanapie mogłobybyć więcej miejsca
  • Jak wszystkie auta elektryczne - widoczna podatność zasięgu na niskie temperatury
Nasza ocena Porsche Taycan 4S Sport Turismo:
9/ 10

Porsche Taycan 4S Sport Turismo - galeria zdjęć z testu

[1/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[2/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[3/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[4/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[5/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[6/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[7/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[8/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[9/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[10/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[11/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[12/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[13/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[14/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[15/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[16/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[17/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[18/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[19/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[20/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[21/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[22/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[23/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[24/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[25/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[26/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[27/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[28/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[29/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[30/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[31/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[32/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[33/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[34/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[35/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[36/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[37/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński
[38/38] Porsche Taycan 4S Sport Turismo, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Maciej Skrzyński

*Egzemplarz testowy, który widzicie na zdjęciach, ma w sobie dodatki o wartości około 260 tys. zł.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.