Test: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - nowy król hybryd z wtyczką

TestyToyotaTest: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - nowy król hybryd z wtyczką05.08.2021 13:33
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Hybrydy plug-in uważa się powszechnie za auta, które mogą być spalinowe i elektryczne. To prawda, pod warunkiem, że autem elektrycznym nazwiemy takie, które przejedzie najwyżej 50-60 km na prądzie. Toyota RAV4 Plug-in daje znacznie większe możliwości.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - test, opinia

RAV4 Plug-in Hybrid to najmocniejszy niesportowy samochód marki Toyota dostępny obecnie w Europie. Jego zelektryfikowany, hybrydowy napęd zapewnia moc maksymalną na poziomie 306 KM, rozwijaną za pomocą trzech silników. W odróżnieniu jednak od wielu hybryd tego typu, w których silniki elektryczne są zazwyczaj pomocnicze, tu jest trochę inaczej.

Napęd spalinowy albo elektryczny

Tu nie ma takiego wyraźnego podziału, jak u wielu konkurentów, w przypadku których podstawą zawsze jest silnik spalinowy. Choćby z powodu mocy. Benzyniak 2.5 rozwija moc 185 KM, czyli trochę więcej niż ta sama jednostka np. w Camry. Przedni silnik elektryczny rozwija moc 182 KM, a to nie koniec. Jeszcze z tyłu zainstalowano trzeci motor, również elektryczny, o mocy 54 KM.

Wersję Plug-in Hybrid poznacie głównie po znaczkach na samochodzie, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Wersję Plug-in Hybrid poznacie głównie po znaczkach na samochodzie
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Co to daje w praktyce? Napęd elektryczny jest wystarczająco mocny, by jeździć tym samochodem jak elektrykiem. Na przykład w trybie sportowym napęd nie włącza na siłę silnika spalinowego, lecz dynamicznie rozpędza ważące blisko 2 tony auto tylko silnikami elektrycznymi.

Odczucia są dokładnie takie, jakie dają normalne auta elektryczne, czyli natychmiastowa reakcja na dodanie gazu i jednostajny ciąg do osiągnięcia żądanej prędkości. Oczywiście motor spalinowy włączy się do pracy kiedy wciśniecie pedał gazu w podłogę, ale wtedy jest to sygnał, że potrzebujecie pełnej dostępnej mocy.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Również w trybie Eco główną rolę przejmuje napęd elektryczny, który działa do momentu wyczerpania baterii, ale w zupełnie inny sposób niż w trybie sportowym – łagodnie i płynnie, by prądu zostało na jak największy dystans. A zasięg jest fenomenalny za sprawą niskiego zużycia energii na poziomie ok. 15 kWh/100 km, czyli na poziomie samochodu elektrycznego.

Nowy król wśród hybryd plug-in

Jeszcze do niedawna byłem zachwycony faktem, że udało mi się pokonać dystans 60 km Kią Sorento Plug-in wyłącznie na napędzie elektrycznym. Zrobiłem to, jadąc zupełnie normalnie w trybie mieszanym. Toyota zdeklasowała tego SUV-a.

Przy wyłączonym siniku spalinowym można chłodzić wnętrze latem. Dba o to klimatyzacja napędzana z akumulatora trakcyjnego., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Przy wyłączonym siniku spalinowym można chłodzić wnętrze latem. Dba o to klimatyzacja napędzana z akumulatora trakcyjnego.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

60 km na prądzie w RAV4 można przejechać, korzystając z trybu sportowego lub po części z dróg szybkiego ruchu. Zasięg nieosiągalny przez znakomitą większość hybryd jest w tym przypadku minimalny. Ja przeprowadziłem jeszcze dwie próby.

Pierwsza: dynamiczna jazda w cyklu mieszanym z uwzględnieniem 15-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej – wynik 75 km na prądzie.

Druga: trasa mieszana bez drogi szybkiego ruchu, z zachowaniem zasad ekojazdy – wynik 90 km na prądzie.

I uważam, że przy odrobinie wysiłku dałoby się to poprawić o kilka kilometrów, a walcząc o wszystko — wydłużyć do 100 km. Taki napęd i zasięg zasługują na miano samochodu elektrycznego, bo po naładowaniu akumulatora wiele osób cały dzień może jeździć na prądzie. Ładowanie zaś trwa 8,5 godziny, czyli akurat zrobicie to przez noc.

Dodam jeszcze, że ta hybryda plug-in ma inną ciekawą cechę, jakiej nie mają inne tego typu auta – jest ekonomiczna na autostradzie. I tu uwaga, nawet bardziej od zwykłej hybrydy Toyoty.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid daje wybór trybów jazdy, w tym jeden tryb wspomagający jazdę w terenie., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid daje wybór trybów jazdy, w tym jeden tryb wspomagający jazdę w terenie.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

W teście przy prędkości 140 km/h zużyła tylko 8 l/100 km, co jest wynikiem godnym podziwu. To wynik poza zasięgiem większości hybryd plug-in, nawet znacznie bardziej opływowych. Zwykłe, hybrydowe RAV4 w tych warunkach zużyło 8,8 l/100 km.

Plug-in jest też nieznacznie oszczędniejszy na drogach krajowych, gdzie potrzebuje 4,8 l/100 km wobec 5 l klasycznej hybrydy. Ale przegrywa w mieście o 0,5 l z wynikiem 6 l/100 km. Niemniej jednak mamy tu do czynienia z nowym królem hybryd plug-in i podpisuję się pod tym obiema rękami.

Jeszcze jedna rzecz — spalanie 1 l/100 km podane przez producenta, jeśli chodzi o pierwsze 100 km od uruchomienia auta z naładowaną baterią, wcale nie jest zaniżone. Jest nawet zawyżone.

W trybie hybrydowym prawie jak zwykła hybryda

Napęd plug-in, pomimo wyraźnie wyższej mocy maksymalnej, nie różni się znacząco od zwykłej hybrydy. Charakterystyka samochodu w trybie hybrydowym jest prawie taka sama, a kluczem jest słowo "maksymalna" przy pojęciu mocy.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Kiedy akumulator jest rozładowany, to owszem, samochód wciąż jest wyraźnie szybszy od zwykłej hybrydy RAV4, ale przez krótki czas. Przez kilka sekund od naciśnięcia gazu. Potem nie ma już istotnych różnic. Daje to więc dodatkowego kopa, kiedy na przykład trzeba wyprzedzić inne auto, ale nie czyni z RAV4 auta sportowego. Więc te 306 koni to takie konie, jak w wielu innych hybrydach – dość szybko się męczą.

Co nie oznacza, że ta hybryda nie ma sensu. Jako samochód jest królem, ale jako produkt już niekoniecznie. Zanim podejmiecie decyzję o zakupie, trzeba dobrze przemyśleć możliwość ładowania tego auta. Bo bez ładowania nie tylko się nie opłaca, ale nie poczujecie dużej różnicy w spalaniu. Za to różnica w cenie jest ogromna.

Jest po prostu drogo

Pomijając kwestię wyposażenia, auto — kosztujące w podstawie 232 tys. zł — jest o blisko 90 tys. zł droższe od bazowej odmiany RAV4 z klasyczną hybryda i napędem na cztery koła. Nawet wybierając najdroższą odmianę tej klasycznej hybrydy, wciąż będziecie o ok. 50 tys. zł do przodu. Jeśli zatem za zakupem plug-ina ma przemawiać jakikolwiek sens ekonomiczny, to może to być najwyżej możliwość bezpłatnego ładowania samochodu i długotrwałej jego eksploatacji.

Wysoki komfort podróżowania to jedna z większych zalet tego modelu, niezależnie od napędu. Moim zdaniem lepiej wydać pieniądze na wyposażenie niż napęd plug-in. Choć jest genialny!, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Wysoki komfort podróżowania to jedna z większych zalet tego modelu, niezależnie od napędu. Moim zdaniem lepiej wydać pieniądze na wyposażenie niż napęd plug-in. Choć jest genialny!
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Co więcej, Toyota RAV4 Plug-in jest też droga względem rywali. Co prawda o mniejszej mocy, ale znakomita większość tych konkurentów jest znacznie tańsza. Nawet – wydawać by się mogło – drogi Peugeot 3008 czy Jeep Compass 4xe w najbogatszym standardzie kosztują mniej od toyoty. W cenie "rawki" można kupić bogato wyposażoną Kię Sorento.

Nasza ocena Toyota RAV4 Plug-in Hybrid:
8/ 10
Plusy
  • Napęd
  • Właściwości jezdne
  • Obszerna i funkcjonalna kabina
  • Pozycja za kierownicą i duże lusterka
  • Spasowanie elementów wnętrza
  • Pojemny bagażnik
  • Praca aktywnych systemów bezpieczeństwa
  • Nagłośnienie audio JBL
Minusy
  • Koszmarna cena
  • Fatalny komputer pokładowy do monitorowania zużycia paliwa
  • Brak haczyka na zakupy w bagażniku

Moja opinia: . Toyota w hybrydach jest niedościgniona i jak widać, nie ma znaczenia czy to klasyczna hybryda czy plug-in. Ta marka rozwala konkurencję jeśli chodzi o układ napędowy. Kiedy jeździsz innymi hybrydami, czasami zastanawiam się dlaczego akurat teraz silnik taki czy inny się włączył lub wyłączył, czasami coś szarpnie czy nie zagra jak trzeba. A niekiedy spalanie jest zaskakująco wysokie. Hybryd toyoty takie wątpliwości i zaskoczenia nie występują. Nigdy.

Marcin Łobodziński

[1/21]
[2/21]
[3/21]
[4/21]
[5/21]
[6/21]
[7/21]
[8/21]
[9/21]
[10/21]
[11/21]
[12/21]
[13/21]
[14/21]
[15/21]
[16/21]
[17/21]
[18/21]
[19/21]
[20/21]
[21/21]

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - dane techniczne, spalanie

Toyota Rav4 Plug-in Hybrid

Silnik i napęd:

Objętość skokowa:2,5 l 
Moc maksymalna:306 KM 
Skrzynia biegów:eCVT 
Pojemności i masy
Pojemność bagażnika:520 l 
Pojemność zb. paliwa:55 l 
Masa własna:od 1910 kg 
Ładowność:490-600 kg 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:6,0 s 
Prędkość maksymalna:180 km/h 
Zużycie paliwa (miasto)*:---6,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa)*:---4,8-6,4 l/100 km***
Zużycie paliwa (autostrada)*:---8,0 l/100 km*
Zużycie paliwa (mieszane)*:---6,2 l/100 km*
Zużycie paliwa (mieszane)**:1,0 l/100 km0,62 l/100 km
Cena:
Model od:115 900 zł 
Inna wersja od:231 900 zł 

*przy próbach z rozładowaną baterią

**z naładowaną baterią na dystansie 100 km

**przejazd ekonomiczny-dynamiczny

 

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.