Unia chce zakazać aut spalinowych. Dla Polski byłby to duży problem

Unia chce zakazać aut spalinowych. Dla Polski byłby to duży problem31.05.2022 09:17

Niewykluczone, że od 2035 r. w Unii Europejskiej obowiązywał będzie zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych. Jeśli tak się stanie, polscy kierowcy mogą mieć poważne problemy.

7 lub 8 czerwca Parlament Europejski będzie głosował w sprawie wprowadzenia w 2035 r. zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych. Miałby on obowiązywać w całej Unii Europejskiej. Projekt ten wpisuje się w pakiet działań Fit for 55, a ten ogólnie zakłada, że do 2050 r. UE w najważniejszych gałęziach swojej gospodarki nie będzie emitować CO2.

Czy los głosowania jest już przesądzony? Niekoniecznie. Jeśli w 2035 r. na rynku miałyby pozostać same elektryczne auta, to oczywiste jest, że do ich ładowania potrzebna będzie rozbudowana infrastruktura. A z nią mamy problem.

Jak wynika z wyliczeń ACEA, europejskiego stowarzyszenia producentów samochodów, w Unii Europejskiej mamy dziś około 300 tys. publicznych punktów ładowania. Zdaniem tej organizacji w momencie wejścia w życie zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych sieć musiałaby liczyć 6,8 mln publicznych punktów ładowania.

W teorii wydaje się to realne do osiągnięcia. Ale mamy problem. Dziś 70 proc. spośród owych 300 tys. punktów ładowania jest zlokalizowanych w zaledwie czterech krajach UE. A więc na pozostałe 23 państwa przypada tylko 30 proc. punktów. Pomiędzy poszczególnymi krajami są ogromne dysproporcje w dziedzinie infrastruktury dla samochodów elektrycznych. W 2020 r. na 100 km dróg w Holandii były 44 ładowarki, w Belgii – 38, w Niemczech – 18. W Polsce było to 1,5 ładowarki.

Według danych Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych na koniec kwietnia 2022 r. było w Polsce 2166 punktów ładowania. Liczbę tysiąca punktów przekroczyliśmy w grudniu 2019 r. Według propozycji ACEA w Polsce w 2024 r. miałoby być 4035 ładowarek, a w 2029 r. już 36894. To ogromny przyrost w krótkim czasie.

Ustanowienie prawa zakazującego w 2035 r. sprzedaży aut spalinowych stanowiłoby też przyspieszenie zmian, które z oczywistych względów i tak miały zajść. W 2021 r. Komisja Europejska opublikowała raport dotyczący przewidywanego rozwoju elektromobilności. Szacowano w nim, że w 2030 r. odsetek aut elektrycznych może wynosić średnio 15 proc. W tym czasie w Polsce miałoby to jednak być tylko 7 proc. Dziś mamy w Polsce ok. 45 tys. pojazdów elektrycznych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.