Volkswagen ID. 2all – wreszcie prawdziwy elektryk dla ludu? Przyjrzałem mu się bliska

Volkswagen ID. 2all – wreszcie prawdziwy elektryk dla ludu? Przyjrzałem mu się bliska16.03.2023 01:32
Volkswagen ID. 2all
Źródło zdjęć: © Autokult | Tomasz Tonder

Volkswagen zaprezentował koncepcyjną wersję elektryka wielkości Polo, który na rynku pojawi się już w 2025 roku i będzie kosztował mniej niż 25 tys. euro. ID. 2all ma pomóc VW "wrócić do ludzi" i znów stać się "marką do kochania". Co niesamowite: powstał w niewiele ponad miesiąc, prezentuje nowy język designu Volkswagena, który bazuje na sprawdzonym DNA marki.

Pamiętacie kanciastego Volkswagena ID. Life, zaprezentowanego niecałe 1,5 roku temu na salonie IAA w Monachium? To już historia. Mniejszym bratem ID.3 zostanie ID. 2all (czytaj aj-di-tu-oll). Volkswagen obrał bowiem jednak inną drogę, by wreszcie na naprawdę szeroką skalę dotrzeć z elektrycznym napędem do ludu.

ID.3, choć sprzedaje się nieźle, nie do końca temu wyzwaniu podołał. Miał kosztować "tyle, co dobrze wyposażony Golf TDI", ale makroekonomia chciała inaczej, i mi w konfiguratorze zawsze wychodziło jakoś drożej. Elektryczny e-up? Nieopłacalny w produkcji, za niska marżowość. Elektryfikacja mas to nie misja charytatywna, tylko biznes, więc potrzeba było auta zbudowanego od podstaw z myślą tylko o napędzie elektrycznym.

Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Volkswagen | Ingo Barenschee
Volkswagen ID. 2all
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Volkswagen | Ingo Barenschee

Więc co ostatecznie wygrało? Powrót do korzeni. ID. 2all wygląda trochę jak Polo następnej generacji i wymiarowo gra poniekąd w tej lidze: ma 4,05 m długości, ale aż 2,60 m rozstawu osi. To drugie ma zapewniać przestronność jak w Golfie. ID. 2all bazuje na nowej płycie MEB Entry, i ma napęd z przodu, a nie z tyłu, jak ID.3 z rodzeństwem.

[1/3] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG
[2/3] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG
[3/3] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG

Elektryczny układ rozwija moc 226 KM, co ma zapewniać przyspieszenie 0-100 km/h w mniej niż 7 sekund i maksymalne tempo 160 km/h. Jedno pełne ładowanie akumulatora (o jeszcze nieokreślonego pojemności) ma wystarczać na przejechanie ok. 450 km wg WLTP. Z kolei uzupełnienie go od 10 do 80 proc. ma zajmować tylko 20 minut.

Imponujące są także parametry bagażnika: 490-1330 litrów (z tego 50 l pod podłogą). Pod kreską to pełnowartościowy już-w-zasadzie-kompakt, który ma kosztować mniej niż 25 tys. euro. Taki E-PoloGolf, choć wbrew spekulacjom nie będzie nosił żadnej z tych nazw.

Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG
Volkswagen ID. 2all
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG

Stylistyka to popis mianowanego raptem w lutym tego roku (!) nowego szefa designu Volkswagena, Andreasa Mindta. Do głównej marki koncernu przeszedł prosto z… Bentleya. Z Volkswagenem jest jednak związany od 1996 roku i już kilka aut dla marki z Wolfsburga zaprojektował. ID. 2all jest bezprecedensowym przykładem tego, jak szybko może powstać samochód koncepcyjny. Co tym bardziej zdumiewające: jest to projekt bliski temu, co zobaczymy już za dwa lata w salonach. A także wyznaczający nowy kierunek dla marki VW.

Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Volkswagen | Ingo Barenschee
Volkswagen ID. 2all
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Volkswagen | Ingo Barenschee

Język stylistyczny stworzony przez Andreasa Mindta niemal "na poczekaniu" to poniekąd powrót do tego, co w designie VW sprawdzone i lubiane, ale na nowo zinterpretowane. "Przenosimy DNA naszych kultowych modeli w przyszłość. ID. 2all jest więc także hołdem dla Garbusa, Golfa i Polo. Najważniejszą wartością dla designu Volkswagena jest stabilność" – mówi Andreas Mindt.

[1/4] Andreas Mindt, Volkswagen head of design, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG
[2/4] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG
[3/4] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG
[4/4] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG

ID. 2all ma być przełomowy, choć wcale na takiego nie wygląda. Przyjrzycie się, chociażby słupkowi C – przebijają geny wszystkich Golfów. Schowana tylna klamka to chyba największa ekstrawagancja w tym projekcie. Clou tkwi w małych, prostych rzeczach.

Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG
Volkswagen ID. 2all
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG

ID. 2all ma sportową sylwetkę, bardzo krótkie zwisy i szerokie błotniki uwydatnione jeszcze przez aż 20-calowe koła. Tylny zderzak wieńczy coś na kształt dyfuzora. Wóz stoi bardzo pewnie. Patrzy groźniej niż ID.3, ale jakoś łatwiej go polubić. Wcięcie pod maską dobrze nadrabia brak klasycznego grilla. LED-owe pasy z przodu i z tyłu już znamy z aktualnych Volkswagenów, lecz tu są jakoś bardziej na swoim miejscu. Mnie to po prostu gra.

Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG
Volkswagen ID. 2all
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG

Czyżby obły futuryzm modeli ID.3, 4 i 5 okazał się zbyt odważny dla klienteli Volkswagena? Wątpliwa ergonomia obsługi i twardoplastikowa wykończeniówka też mogły nie przekonać wystarczająco wielu właścicieli aut konkurencji do przesiadki na elektryczne VW.

Thomas Schäfer, CEO Volkswagen, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG
Thomas Schäfer, CEO Volkswagen
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG

Nikt nie mówi wprost o błędzie czy ślepej uliczce, ale Thomas Schäfer, CEO Volkswagena od niespełna roku, podczas premiery ID. 2all w Hamburgu wyraźnie zaznaczył, że przesuwa wajchę. – Wysłuchaliśmy i zrozumieliśmy. Teraz zamierzamy się skupić na klientach i stworzyć produkt dla ludzi. Pierwsze skrzypce będzie grała topowa jakość. Chcemy sprawić, że Volkswagen znów będzie marką do kochania. – powiedział szef VW.

[1/3] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Volkswagen | Ingo Barenschee
[2/3] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Volkswagen | Ingo Barenschee
[3/3] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Volkswagen | Ingo Barenschee

Czyli poza tym, że ID. 2all wygląda dobrze, bo jakby znajomo, to ma na desce rozdzielczej klasyczne pokrętło regulacji głośności. Alleluja. I też osobny panel klimatyzacji. Fizyczne guziki na kierownicy. Tapicerowaną deskę rozdzielczą i boczki. Większy ekran zegarów. Bardziej przejrzysty interfejs systemu multimedialnego.

Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Volkswagen ID. 2all
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

To znaczy, to wszystko ma na wizualizacji, bo eksponowany egzemplarz został poskładany tak szybko, że wykorzystano po prostu deskę rozdzielczą z obecnego Polo. Volkswagen obiecuje też, że produkcyjna wersja ID. 2all otrzyma matrycowe reflektory IQ.Light, system półautonomicznej jazdy Travel Assist, asystenta parkowania z funkcją pamięci, ekran head-up, ładowarkę indukcyjną na dwa telefony i elektrycznie sterowane fotele z masażem. Lepiej, żeby do 2025 roku kryzys na rynku półprzewodników się już skończył…

Thomas Schäfer, CEO Volkswagen, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Thomas Schäfer, CEO Volkswagen
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Wjazd nowego ID. 2all na scenę w centrum kongresowym w Hamburgu poprzedził pokaz Volkswagenowego "best of" z ostatnich siedmiu dekad. Na telebimach i na scenie dumnie paradowały Garbus, "ogórek" T1, Karmann Ghia, Golfy, Polo, Scirocco, Passaty, a nawet Phaeton i XL1. Piękny widok, a towarzyszyła temu narracja, czytana na żywo przez hollywoodzkiego lektora: o tym, że Volkswagen staje się Volkswagenem, dopiero gdy człowiek zbuduje z nim więź emocjonalną. Nie tylko mnie tym trochę kupili.

Do 2026 roku Volkswagen zamierza wprowadzić do sprzedaży 10 nowych modeli elektrycznych. Do salonów właśnie wjeżdża ID. 3 po liftingu, jeszcze w tym roku zobaczymy też ID. 3 GTX i flagowego ID. 7. ID. 2all ma zadebiutować w produkcyjnej wersji już w 2025 roku. Na 2026 rok Volkswagen zapowiada nowego kompaktowego SUV-a elektrycznego. W ten sposób Volkswagen chce za 3 lata w Europie osiągnąć 80-procentowy udział elektryków w swojej sprzedaży.

[1/8] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
[2/8] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
[3/8] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
[4/8] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
[5/8] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
[6/8] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
[7/8] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
[8/8] Volkswagen ID. 2all, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Ostatni raz tak podekscytowany premierą VW byłem, jak odsłonięto ID. Buggy, o którym słuch niestety zaginął. Od debiutu seryjnej wersji ID. Buzza, któremu też kibicuję, sprawy w Volkswagenie idą chyba w lepszym kierunku. Postawienie krzyżyka na ciekawym ID. Life trochę mnie zasmuciło, ale z drugiej strony ID. 2all wstępnie wbudził moje pożądanie, czego nigdy nie mogłem powiedzieć o ID. 3. Ciekaw jestem, ile z tego, co dziś zobaczyłem, uda się Volkswagenowi "dowieźć" do wersji produkcyjnej. I czy klienci równie entuzjastycznie przyjmą nową-starą linię Volkswagena.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.