Widziałem na żywo Peugeot Inception Concept. Francuzi twierdzą, że to początek lepszego świata

Widziałem na żywo Peugeot Inception Concept. Francuzi twierdzą, że to początek lepszego świata30.03.2023 19:30
Peugeot Inception Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Peugeot Inception Concept zwiastuje wygląd nie tylko następnego 508, ale całej gamy Peugeota, która do 2030 roku ma być w pełni elektryczna. Zademonstrowane w nim rozwiązania techniczne i zabiegi stylistyczne zobaczymy w seryjnych modelach już za 2 lata.

Peugeot Inception Concept to coś więcej niż ćwiczenie kreatywności stylistów. "Inceptio" po łacinie oznacza "początek". Inception otwiera nie tylko nową erę designu, ale też technologii. Ze studyjnego projektu mają czerpać wszystkie przyszłe modele marki, każdy oczywiście elektryczny. Francuzi są bardzo pewni swego i twierdzą, że Inception Concept "jest wyrazem obietnicy, że dzięki Allure świat będzie lepszy", oraz że "przenosi w nowy wymiar, gdzieś pomiędzy snem a jawą". Wybrałem się do Paryża, by przekonać się na własne oczy, jak będzie wyglądało lepsze jutro według Peugeota.

Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
Peugeot Inception Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Zespół stylistów pod przewodnictwem dyrektora działu designu Matthiasa Hossanna stworzył niezwykłą, geometryczną bryłę z ostrymi krzywiznami, która już na pierwszy rzut oka daje się zidentyfikować jako Peugeot. Zarówno przednie, jak i tylne światła mają kształt "śladów pazurów". Kocie DNA widać też w proporcjach nadwozia, które mierzy 5 m długości i tylko 1,34 m wysokości.

[1/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
[2/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
[3/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
[4/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Nachylenie pasa przedniego, a także forma zamykająca "grill" przywołują na myśl model 505 z lat osiemdziesiątych – Peugeot nazywa to "Fusion Mask". Podcięcie z tyłu tworzy bardzo wyrazisty kształt i… półkę. Jeśli akurat trzymasz w ręku coś, czego chciałbyś się pozbyć, to kusi cię, żeby to tu odstawić.

Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
Peugeot Inception Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Dopiero przy bliższym spojrzeniu odkrywam, że przednia szyba zachodzi daleko i nisko nie tyle na maskę, ile praktycznie pod cały front. Ma to względy nie tylko estetyczne, ale też funkcjonalne, bo w środku deska rozdzielcza jest niżej niż w konwencjonalnych autach i więcej widać. Ciekawe, co powiedzą towarzystwa ubezpieczeniowe, kiedy zobaczą tak ogromną szybę czołową...

Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
Peugeot Inception Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Kokpit transformer

I tu tkwi też największy bajer Inception Concept: Hypersquare, czyli prostokątny wolant z czterema otworami i dotykowym ekranem. Nad tą nowatorską kierownicą znalazł się równie niezwykły wyświetlacz w kształcie pierścienia – tzw. Halo Cluster, który dostarcza nie tylko kierowcy kluczowych informacji o jeździe, ale stanowi też element komunikacji zewnętrznej. Jest to wizja peugeotowskiego i-Cockpitu nowej generacji, która rzeczywiście ma trafić do aut seryjnych, i podobnie jak dotychczasowa koncepcja, pewnie będzie polaryzować.

Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
Peugeot Inception Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Ponieważ Inception Concept ma opanowaną autonomiczną jazdę na poziomie czwartym, "kierownica" razem z kolumną daje się elektrycznie schować i zastąpić – zgadliście – ekranem zapewniającym rozrywkę. Widziałem, jak to się odbywa: co prawda niezbyt szybko, ale deskę rozdzielczą można oficjalnie uznać za transformera. Co w takiej sytuacji z poduszką powietrzną? Czy sztuczna inteligencja prowadząca auto będzie nieomylna i nic nam nie grozi?

[1/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
[2/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
[3/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
[4/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Gdy kierowca pragnie czuć się jeszcze potrzebny i życzy prowadzić wóz samodzielnie, wolant ma mu zapewniać "naturalny chwyt, komfort prowadzenia koniuszkami palców". Peugeot twierdzi wręcz, że Hypersquare zapewnia prostszy i bezpieczniejszy sposób prowadzenia samochodu niż klasyczna kierownica.

Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
Peugeot Inception Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Zamiast klasycznej kolumny kierowniczej jest układ steer-by-wire. Peugeot obiecuje dzięki temu "bardziej instynktowne i proste prowadzenie, jak w grze wideo". To porównanie akurat mnie trochę niepokoi, bo dotąd rozumiałem je jako oderwane od rzeczywistości i autentycznych odczuć. Niestety, gospodarze prezentacji nie pozwolili mi nawet dotknąć tej kierownicy, więc na ten moment pozostaje mi wierzyć, że ten nowy chwyt kierownicy to nie jest tylko tani chwyt marketingowy.

Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
Peugeot Inception Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Szkło jak u kosmonauty

Okalająca kabinę kapsuła ma 7,25 m2 przeszklonej powierzchni. Szkło zostało poddane obróbce pierwotnie stosowanej przez NASA w przyłbicach hełmów – jest powlekane tlenkami metali, dzięki czemu ma właściwości termoizolacyjne i umożliwia jedyną w swoim rodzaju grę świateł. Z zewnątrz mieni się odcieniami żółtego, natomiast do środka przepuszcza zimne, niebieskawe światło.

Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
Peugeot Inception Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Satynowy lakier nadwozia z bardzo drobnym metalicznym pigmentem kontrastuje z błyszczącą kopułą i pozwala idealnie grać ostrym kształtom. Co zdumiewające: lakierowanie jest tylko jednowarstwowe, co pozwala obniżyć nakłady energii i ślad węglowy.

Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
Peugeot Inception Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Na drzwiach o zygzakowatym profilu umieszczono wyświetlacze "Tech Bar", które wyświetlają komunikaty na powitanie i pożegnanie, a także informacje związane z autonomiczną jazdą skierowane do innych uczestników ruchu. Tak jak z tyłu, również tu powtórzony jest motyw… półki. Spokojnie zmieściłaby się biblioteka bądź barek, ale powodem tego zabiegu jest aerodynamika.

Podświetlane kapsle i hamulce

Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
Peugeot Inception Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Świecą się też samopoziomujące kapsle felg (czyli pozostają nieruchome, gdy koła się kręcą) oraz… szklane nakładki zacisków hamulcowych. Tu stylistów Peugeota już mocno poniosła fantazja i w rozmowie z uśmiechem przyznają, że to raczej gag, który na pewno nie trafi do auta seryjnego.

Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Peugeot Inception Concept
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Kształt aerodynamicznych felg w nieco bardziej przyziemnym wydaniu można już odnaleźć w seryjnym 408. W Inception Concept jednak tarcza została wykończona mikroperforowanym aluminium i – uwaga – tworzywem z termoformowanego poliestru. Ten ostatni powstał z recyklingu skrawków tkanin, które zostały po poprzednich projektach studia designu Peugeot.

[1/3] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
[2/3] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
[3/3] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Formowany próżniowo i sklejany odzyskaną żywicą materiał jest wystarczająco twardy i wytrzymały, by znaleźć zastosowanie także w elementach konstrukcji nośnej. Może być stosowany np. do obramowania drzwi. Biorę do ręki deskę o grubości 2 cm wykonaną z tego materiału – jest stabilna i wyraźnie widać na nie jest wzór tkaniny. To przykład twórczego pomysłu, który ma pomóc marce w redukcji śladu węglowego.

Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
Peugeot Inception Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Podobnie jest we wnętrzu, utrzymanym w chłodnej atmosferze. Można się tu poczuć trochę jak gabinecie luster – tak wiele jest szklanych powierzchni. Surowa, galwanizowana stal tworzy widoczny szkielet foteli tapicerowanych srebrnym welurem o metalicznym połysku – to też jest jego "drugie życie" po recyklingu.

[1/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
[2/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
[3/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
[4/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Z tej samej mechatej tkaniny wykonano też wykładzinę. Bezpośrednio na niej zostały nadrukowane w technice 3D małe krzyżyki pełniące funkcję dywaników podłogowych. Nawet po tym procesie tkanina nadaje się do ponownego przetworzenia. Ale czy idea dywaników podłogowych nie polega na tym, że dają się przede wszystkim łatwo wymieniać i czyścić…?

Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
Peugeot Inception Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Peugeot niestety nie pozwolił mi wsiąść do Inception Concept. Musiałem się zadowolić zapewnieniami, że ponadprzeciętnie szerokie fotele Comfort Fit zapewniają "niezrównany poziom komfortu". Rozumiem, że to bezcenny i delikatny unikat, ale przecież nawet gdybym coś nieopatrznie popsuł, to wydrukowanie na drukarce 3D czy zrecyklingowanie zepsutego i zrobienie z niego nowego nie powinno chyba stanowić większego problemu. Czy nie o to chodzi w częściach drukowanych w 3D?

[1/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
[2/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
[3/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel
[4/4] Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Peugeot | Nicolas Zwickel

Oparcia siedzeń są mocno odchylone niczym w szezlongu. Francuzi mówią nawet nie tyle o zajmowaniu miejsca, co "usadowieniu się". Komfortową kropkę nad i stanowią poduszki "Air Quilting". To dmuchane komory pneumatyczne pochodzące z seryjnych siedzeń, w których służą do masażu i podparcia odcinka lędźwiowego. Zwykle w ukryciu, pod tapicerką, zapewniają komfort, a tu zostały twórczo wykorzystane i wyeksponowane. Tylni pasażerowie też mają swoje ekrany ukryte w lustrzanych plecach przednich foteli.

Architektura 800V i 800 km zasięgu

Inception Concept wykorzystuje nową platformę STLA Large, na której będą bazować też przyszłe modele elektryczne grupy Stellantis. W podłodze tkwi akumulator o pojemności aż 100 kWh, który ma zapewnić zasięg aż 800 km. Technologia 800V ma umożliwiać jego bardzo szybkie ładowanie: Peugeot nie precyzuje jeszcze dokładnej mocy w szczycie, ale obiecuje uzupełnienie 30 km zasięgu w minutę, czyli 150 km w 5 minut. Mało tego – ładowanie ma odbywać się indukcyjnie. Bardzo śmiała, ale piękna wizja.

Peugeot Inception Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Peugeot Inception Concept
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Układ napędowy z dwoma silnikami elektrycznymi oferuje łączną moc 680 KM i ma pozwalać przyspieszać od 0 do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy. Ma przy tym zadowalać się zaledwie 12,5 kWh/100 km. Optymistycznie, jak wszystko w Inception Concept. No ale w końcu mówimy tu o lepszym jutrze. Według planu Peugeota zacznie się ono urzeczywistniać już od 2025 roku. Nikt tego oficjalnie nie mówi, ale moim zdaniem to dobra data na premierę nowego 508. Patrząc na Inception Concept – zapowiada się kapitalnie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.