Zelektryfikowane auta sprzedają się lepiej niż diesle - to prawda i kłamstwo w jednym

Zelektryfikowane auta sprzedają się lepiej niż diesle - to prawda i kłamstwo w jednym02.11.2020 12:59
Ten potężny SUV ma pod maską 4-litrowego diesla V8 z miękką hybrydą - to wystarcza, by w statystykach był traktowany jako pojazd zelektryfikowany.
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

We wrześniu 2020 roku auta zelektryfikowane wygrały z dieslami - takie wnioski można wysnuć po analizie statystyk dotyczących rejestracji nowych pojazdów w Europie. Problem w tym, że wiele zelektryfikowanych modeli to właśnie diesle.

Analitycy JATO Dynamics, którzy badają rynki motoryzacyjne na całym świecie, szumnie ogłosili zwycięstwo elektryfikacji nad silnikiem Diesla. Jak podali, we wrześniu 2020 roku w Europie po raz pierwszy w historii zarejestrowano więcej zelektryfikowanych samochodów niż diesli, lecz zanim zaczniemy krzyczeć o elektrycznej rewolucji, lepiej dokładnie przyjrzyjmy się wynikom.

Zelektryfikowany nie oznacza elektryczny

Teoretycznie wie to każdy, kto choć trochę interesuje się współczesną motoryzacją, ale w kontekście badań JATO Dynamics warto bliżej przyjrzeć się kategorii pojazdów zelektryfikowanych. Należą do nich:

  • BEV - ang. Battery Electric Vehicle - pojazd z napędem wyłącznie elektrycznym zasilanym akumulatorami.
  • PHEV - ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle - pojazd wykorzystujący połączenie silnika spalinowego i elektrycznego z dużą baterią umożliwiającą ładowanie z zewnętrznego źródła i stałą jazdę z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego.
  • HEV - ang. Hybrid Electric Vehile - klasyczna hybryda silnika spalinowego i elektrycznego z akumulatorem bez możliwości ładowania z zewnętrznego źródła i ciągłego podróżowania na prądzie.
  • MHEV - ang. Mild Hybrid Electric Vehicle - tzw. miękka hybryda, w której silnik spalinowy wspomagany jest elektrycznym generatorem pozwalającym na chwilowe wyłączenie jednostki spalinowej podczas hamowania, zwalniania czy postoju. Generator jedynie wspiera tu silnik spalinowy, lecz nie wprawia pojazdu w ruch jak jednostki elektryczne w hybrydach HEV i PHEV.
Duży wzrost rejestracji samochodów zelektryfikowanych koreluje ze wzrostem podaży tzw. miękkich hybryd., Źródło zdjęć: © jato dynamics
Duży wzrost rejestracji samochodów zelektryfikowanych koreluje ze wzrostem podaży tzw. miękkich hybryd.
Źródło zdjęć: © jato dynamics

Miękkie hybrydy przeżywają ostatnio prawdziwy rozkwit. Szczególnie wśród marek premium, gdzie są parowane z dużymi silnikami benzynowymi oraz dieslami. Głównie po to, by obniżyć nieco średnie spalanie, a co za tym idzie - również emisję spalin danej jednostki. Jednak technicznie rzecz biorąc, taki zestaw nadal pozostaje napędem spalinowym i uwzględnianie go w statystykach sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych wydaje się nieco naciągane.

Wyniki wcale nie są aż tak optymistyczne

Eksperci JATO Dynamics twierdzą, że liczba rejestracji pojazdów zelektryfikowanych pomiędzy wrześniem 2019 a 2020 roku wzrosła aż o 14 proc., co pozwoliło wyprzedzić w statystykach silniki Diesla. Nie wspominają jednak o tym, ile aut w tych 14 proc. to właśnie diesle, tyle że z miękką hybrydą.

W dobie coraz ostrzejszych norm emisji spalin silniki wysokoprężne są masowo wyposażane w systemy miękkiej hybrydy, co w statystykach JATO pozwala klasyfikować je jako "zelektryfikowane". Wieszczenie końca diesla i zwycięstwa napędu elektrycznego w sytuacji, gdy diesle po prostu "zmieniły barwy", byłoby więc grubą przesadą. To samo tyczy się zresztą jednostek benzynowych, choć te, póki co, w kwestii sprzedaży wciąż utrzymują się na prowadzeniu.

Źródło zdjęć: © jato dynamics
Źródło zdjęć: © jato dynamics

Gdyby w raporcie JATO Dynamics miękkie hybrydy zostały ujęte jako napędy spalinowe, wyniki nie byłyby zapewne już tak optymistyczne. Nie zmienia to jednak faktu, że hybrydy, te "prawdziwe", i samochody w pełni elektryczne cieszą się coraz większym wzięciem.

Volkswagen szybko wskoczył na pozycję lidera

Jeszcze do niedawna niekwestionowaną gwiazdą rynku samochodów elektrycznych w Europie, podobnie jak i na świecie, była Tesla. We wrześniu 2020 roku została jednak zdetronizowana przez koncern Volkswagena, którego kompakt ID.3 stał się prawdziwym hitem sprzedaży.

Sukces nowego modelu, połączony z wynikami innych elektrycznych propozycji koncernu, wliczając w to Audi e-tron czy Porsche Taycan, pozwolił Niemcom wygrać z Amerykanami. W stosunku do września 2019 roku grupa Volkswagena odnotowała 352-procentowy wzrost w segmencie aut na prąd. Nieźle radzi sobie też Renault, którego elektryczne Zoe z wynikiem 11 023 egzemplarzy sprzedaje się lepiej niż hybrydowa Toyota Yaris.

To jeszcze nie rewolucja, ale słupki sukcesywnie rosną. Prędzej czy później doczekamy więc czasów, w których zwycięstwo elektryfikacji nad dieslem stanie się faktem. I to bez sztucznego zawyżania statystyk miękkimi hybrydami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.