Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie

Kolejna marka odkrywa coś, o czym prości ludzie wiedzieli od dawna. Nie da się w ciągu dekady zastąpić wszystkich swoich modeli wariantami elektrycznymi. Do takiego wniosku doszedł prezes Audi, który oficjalnie potwierdził wycofanie się z wcześniejszego planu.

Silnik Audi RS 6Silnik Audi RS 6
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Audi
Marcin Łobodziński

Pamiętacie odważną deklarację Volvo, że wycofają się z aut spalinowych do 2030 roku? Podobnie jak inne marki miało to miejsce w roku 2021, któy zapamiętamy jako wyścig w składaniu absurdalnych deklaracji z wiarą w to, że ludzie pragną aut elektrycznych. Nie pragną.

Zauważyły to inne marki, takie jak Ford, który w 2024 roku anulował swoje plany zakończenia produkcji aut spalinowych do 2035 roku na "kluczowych rynkach". Z samobójczej deklaracji wycofała się też Honda. Mercedes i General Motors, Grupa Volkswagen i Grupa Renault jeszcze niczego nie obiecują, ale już lobbują przynajmniej za przesunięciem zakazu rejestracji aut spalinowych w Europie do 2035.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Denza Z9 GT - sztuczki, wirowanie i crabwalk

Audi zmienia zdanie

Teraz do grupy tych zmieniających zdanie dołącza Audi, które ogłosiło, że porzuca plan całkowitego przejścia na elektryki do 2033 roku i pozostanie bardziej elastyczne w kwestii silników spalinowych.

Poprzednie kierownictwo planowało zakończyć rozwój silników spalinowych w 2026 roku oraz całkowicie przejść na elektryki do 2033. Nowy plan, ujawniony przez CEO Gernota Döllnera, mówi o dalszym wprowadzaniu "nowej generacji modeli spalinowych i hybrydowych" w latach 2024–2026, co zapewni elastyczność produkcji na kolejne 7–10 lat. A to oznacza, że spalinowe auta będą oferowane co najmniej do 2032–2034.

Audi reaguje na realia rynkowe: powolniejsze tempo wzrostu popytu na EV, ograniczenia infrastruktury, różnice w regulacjach i oczekiwaniach klientów w różnych regionach. Koncern idzie więc drogą "równoległego rozwoju" – silniki spalinowe, hybrydy plug‑in oraz EV – zamiast postawienia wszystkiego na elektryki.

RS-y wciąż na benzynę

Nowe auta z rodziny RS od Audi Sport, w tym nadchodzące nowe RS 6, będą dostępne jako hybrydy plug‑in. Jak zasugerował Döllner, doświadczenia z F1 mogą zostać przeniesione na auta drogowe.

Audi nie porzuca jednak elektromobilności. W drodze są modele EV w segmencie A3–Q3 (premiera około 2026). Firma pracuje nad platformą SSP (Scalable Systems Platform) planowaną na 2027–2028 – początkowo jako architekturą tylko dla EV, ale teraz również z opcjami silników spalinowych jako range extenderów, czyli generatorów prądu.

Wybrane dla Ciebie

Greenpeace bierze Polskę na celownik. Ekolodzy wskazują, co mamy zrobić, Niemcy i Węgry zacierają ręce
Greenpeace bierze Polskę na celownik. Ekolodzy wskazują, co mamy zrobić, Niemcy i Węgry zacierają ręce
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6 N
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6 N
Test: Ferrari 296 GTS ma dwa oblicza. Jedno koi, drugie rzuca na kolana
Test: Ferrari 296 GTS ma dwa oblicza. Jedno koi, drugie rzuca na kolana
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny